3:ans grenrör är bara ljummen...

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Har en Yama fzs 600. Går bra på tomgång men ibland så rycker den till och går lite oljämnt. Vid belastning (d.v.s. vid körning) så känns det som den bara går på 3 cyl. mellan 2-4000 rpm, vid högre varv går den bra.
Kollade tempen på grenrören nån minut efter kallstart 1,2 samt 4 brännheta. 3:ans var bara fisljummen. Tändspole, kabel och tändhatt har rätt resistans så dom är OK.
Finns det låg, mellan och högfartsmunstycken på förgasarna å är det mellan som beckat igen måntro? Jag undrar om det överhuvudtaget kommer nån soppa till 3:an nämligen. Om det är så, kan man hälla i tillsats i bränslet som renar förgasarna eller är det bara försäljningstrick?
Förgasarsynk är nygjort.

När bytte du tändstift senast? Min gamla hoj uppförde sig ungefär lika dant och efter stiftbyte gick den som den skulle. Det är en enkel sak att kolla.

Komptest kanske för skjoskull,,

Testa o gör rent,,som kille över mig skrev, häll inte i massa skit.

Lycka till!!

Är stiftet torrt och inte luktar bensin saknas det soppa är det tvärtom saknas det gnista eller komp.

Lite pinsamt men... Hojen var inne på Yamaha-Center där man mätte upp tändspole etc. Dom provade att korta av tändkabeln nån centimeter för att få bättre kontakt. Fick svaret "Funkar det inte nu vette f-n" då får vi ringa Yamaha.
Tänkte att jag skulle kolla stiften iaf. Elektrodavståndet ska ju vara 0,7mm. 3:ans stift var elektroden i princip i jämnhöjd med isolatorn. d.v.s. ett elektrodavstånd på kanske 1,5-2 mm. Så jag bytte stift 3 till att börja med. KLOCKRENT! Nu går han (eller hon?) så himla gött! Tack ska ni ha för tipsen. Tänk att det var ett "enkelt" fel.
Yamaha-Center har varit väldigt tillmötesgående, så ingen skugga faller på dom. Men lite förvånad blir man iaf. men även solen har fläckar... :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back