2till1 system i motogp stil. Diametrar?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag vill bygga ett 2till1 system med en kona/ljuddämpare till min Honda VTR SP-2.

Motorn är 998cc 90 graders twin med 131hk/9800rpm och 102Nm/7000rpm på bakhjulet. Den har en stor luftburk(23 liter) och ett par 60mm trattar, original är dom 15 och 45mm långa och ett par Akra slip-on. Den har givetvis också en PC3 usb.

Original är primärrören 43mm invändigt och har samma längd fram till att rören går ihop och sedan isär till varsin ljuddämpare. Akra slipparne har en kona fram till ljuddämparna, som sedan konas ner i ljuddämparna. Konar upp från 43mm till 57mm på 130mm och konar sedan ner i ljuddämparen ner till 48mm på 500mm.

Jag vill ha bort dom där stora torpederna(Akraburkarna) på sidorna. Det jag vill ha är endast en kortare kona/ljuddämpare på högersida. Det spelar inte så stor roll om det låter lite, bara det låter bra :D. Vad ska jag tänka på? Kan jag använda ett original framsystem och bygga en riktig kolektor där rören går ihop?


Bilden: Utan Akra burkarna. Med endast konan kvar. Lite så här vill jag ha det :)

Tack på förhand.
 

Bifogat

  • motogp.jpg
    motogp.jpg
    228.2 KB · Visningar: 251
Ja jäklar vad phet den var!;) Lycka till, och det kommer antagligen att bli as grymt!:yoparty
 
följer tråden med spänning

själv gott i liknande tankar från och till men vill ha lite feedback från kunniga.

Personligen har jag börjat fundera på highpipe eller så att säga sadelvärmare då jag kör på bandagar ofta och vill klara db kraven. Känns jäkligt tajt att få dit en stor burk nog ala gp-style, som dämpar tillräckligt men ändå att bågen får andas nog...
 
Ja nu när jag har sett hojen utan dämparna och fästena, så inser jag att jag MÅSTE bygga ett motogp system.

Frågor:

# Om primärrören (2st) är 43mm i innerdiameter. Vilken innerdiameter ska röret ha ut från kolektorn?

# Finns det en optimal stigning på en kona eller är det olika för olika register/motorer?

# Hur får man en ljuddämpare i motogp stil så tyst som möjligt, utan att tappa för mycket effekt?
 
Ja nu när jag har sett hojen utan dämparna och fästena, så inser jag att jag MÅSTE bygga ett motogp system.

Frågor:

# Om primärrören (2st) är 43mm i innerdiameter. Vilken innerdiameter ska röret ha ut från kolektorn?

# Finns det en optimal stigning på en kona eller är det olika för olika register/motorer?

# Hur får man en ljuddämpare i motogp stil så tyst som möjligt, utan att tappa för mycket effekt?

1. Försök att ha arean hyggligt konstant. Tänk på att om du dubblar diametern så dubblar du inte arean

2. JA det finns men spelar måttlig roll när man bygger något sådanthär då du ändå aldrig kommer att få det här optimalt

3. Det får du inte
 
Man kan inte tänka sig att skräddarsy någonting som ligger innanför kåpan under motorn a la KTM RC8? Att få vettigt ljud med bara en dämpad kona är nog lögn i h-vete.
 
Haha, var det din sp2:a man garvade lite åt på Rosenhill idag alltså...åka utan burk, jajääädrar. :D
 
Haha, var det din sp2:a man garvade lite åt på Rosenhill idag alltså...åka utan burk, jajääädrar. :D


Jag ville se hur den såg ut utan burkarna och hur mycket det lät med bara kona. Så jag tog en sväng och det lät jätte mycket :D, men nu är burkarna tillbaka igen.

Det får blir ett vinterprojekt det där.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top