2takt utan expansionskammare, ventiler istället?

Gustav O skrev:
2329781 Om det hade varit en bättre lösning än dagens hade vi garanterat sett det i några sammanhang.

Dakar hade en 2t diesel som funkade sådär!

Dyrare? kräver överladd? tyngre? sämre hållbarhet?



Edit.. det blir ett nytt medelande om man trycker på "svara" på nån annans inlägg.. en miss av swedie?
 
Bearing skrev:
2329729 Nästan, ja. Men vad gör då den här konstruktionen bättre än tidigare?
Tja, det finns ju ganska komplicerade tvåtaktare redan i dag, så vad berättigar deras existens?

Skämt å sido, de fördelar jag kan se är att med någon typ av tät ventil vid avgasporten så finns ju även möjligheten att förändra duration, öppnings och stängningstider, något man bara hjälpligt klarar idag (duration).
Skulle man dessutom implementera pneumatiska "ventilfjädrar" och toppventiler till avgas så ges ju helt andra möjligheter att påverka dessa saker men det blir ju inga 20k rpm då, fast 10 kommer man ändå ganska långt med.

Överladdning är ju alltid kul, funkar förstås i dag också men det är ju knappast någon kommersiell hit :)

Att det sen är en mycket bättre konstruktion än tidigare har jag ingen aning om, tycker bara att det är kul att "spåna" lite men klart man måste ifrågasätta :tummenupp

Eller föresten, vadå komplicerade konstruktioner? :lol
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121160
 
Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2329882 Explosion = snabb expansion?

Jag vet att det inte är nått som sprängs i motorn :)

Explosion = okontrollerad förbränning.
I en tvåtaktsmotor är det en väldigt kontrollerad förbränning.

/Fredde
 
Ozzian skrev:
2330195 Tja, det finns ju ganska komplicerade tvåtaktare redan i dag, så vad berättigar deras existens?

Skämt å sido, de fördelar jag kan se är att med någon typ av tät ventil vid avgasporten så finns ju även möjligheten att förändra duration, öppnings och stängningstider, något man bara hjälpligt klarar idag (duration).
Skulle man dessutom implementera pneumatiska "ventilfjädrar" och toppventiler till avgas så ges ju helt andra möjligheter att påverka dessa saker men det blir ju inga 20k rpm då, fast 10 kommer man ändå ganska långt med.

Överladdning är ju alltid kul, funkar förstås i dag också men det är ju knappast någon kommersiell hit :)

Att det sen är en mycket bättre konstruktion än tidigare har jag ingen aning om, tycker bara att det är kul att "spåna" lite men klart man måste ifrågasätta :tummenupp

Eller föresten, vadå komplicerade konstruktioner? :lol
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=121160

Ja den STÖRSTA fördelen som jag ser det är att vridet inte behöver påverkas så oerhört på lägra varv av avgasröret som inte är avstämt för dom varvtalen.. så man kanske skulle kunna få en mycket jämnare, mera likt en 4t vridregister! O det skulle ju inte vara fel!

Jag har kommit upp med en idé till ventil som jag vill prova nu.. kommer bli varm.. mycket varm :) ska vattenkyla vantilen så att metallerna inte utvidgar sig FÖR mycket.. för övrigt så va de turbon som ja ville få upp i typ 20 000rpm :) men tror på det mindre!

Juste som sagt var.. denna konstruktion MÅSTE ha överladdning.. eller nästan iallafall.. för att kompensera för att reflexpulsen inte komprimerar och att avgaserna inte kommer dra med sig färskgaserna lika länge pga ventilen.. MEN då man kör met ett övertryck på kanske 0,5 (hellst mer :S ) så kommer man ju att kunna mata på mer bränsle vid högre varvtal än vad motorn hade pallat innan.. så högre varvtal ligger på kartan med förhoppningsvis!

Det är kul att spåna :)

freddexwing skrev:
2330235 Explosion = okontrollerad förbränning.
I en tvåtaktsmotor är det en väldigt kontrollerad förbränning.

/Fredde

Okej.
 
Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
men cylinderns avgaser ä ju alltid ute innan kolven stänger spool!?
Nej, det är dom inte på en vanlig tvåtaktsmotor som går på bensin. När man har lågt gaspådrag blir det så litet tryck i vevhuset så att det är högre tryck i cylindern när spolkanalerna öppnar. Då går avgaser ner i spolkanalerna en bit tills det blir lägre tryck i cylindern så att de trycks upp tillsammans med en del färskgaser. Färskgaserna lyckas dock inte spola ut alla avgaser.
Ibland är det så mycket avgaser kvar att blandningen inte går att tända, alternativt slocknar efter att den tänds. Det är därför det fyrtaktar när man har lite gaspådrag.

Rock ´n Robin skrev:
2329891 Alltså.. fartygsdieslar? det finns även mindre 2t dieslar som funkar sådär!
Dieslar har inget spjäll. De har alltid fullt spjäll så att säga. "Gasen" styr hur mycket bränsle som direktinsprutas.
Eftersom det alltid pumpas in fullt med luft kan den spola ut mycket avgaser även med ett litet gaspådrag. Det gör heller inte så mycket om det "blåser rakt igenom" eftersom det bara är luft. Dock har ju luftpumpen gjort ett onödigt arbete då.
 
Bearing skrev:
2331705 Nej, det är dom inte på en vanlig tvåtaktsmotor som går på bensin. När man har lågt gaspådrag blir det så litet tryck i vevhuset så att det är högre tryck i cylindern när spolkanalerna öppnar. Då går avgaser ner i spolkanalerna en bit tills det blir lägre tryck i cylindern så att de trycks upp tillsammans med en del färskgaser. Färskgaserna lyckas dock inte spola ut alla avgaser.
Är det verkligen så?
Jag menar, avgasporten öppnar ju ca 25% innan spolkanalerna, på lågvarv borde det vara mer än väl för att hinna dumpa trycket i cylindern?
 
Ozzian skrev:
2331846 Är det verkligen så?
Jag menar, avgasporten öppnar ju ca 25% innan spolkanalerna, på lågvarv borde det vara mer än väl för att hinna dumpa trycket i cylindern?
Beror ju på vad det är för tryck i vevhuset. Med lågt gaspådrag kan det vara lägre tryck än atmosfärstryck i vevhuset när spolkanalerna öppnar.
Medans spolkanalerna öppnas mer går ju kolven mot BDC så att trycket ökar lite i vevhuset samtidigt som mer avgaser åker/sugs ur cylindern.
Simuleringar har visat att det flödar baklänges i spolkanalerna när spolportarna öppnar.
 
:tummenupp Lite olika 2takts lösningar, dom kunde för oxå DKW och JAWA
 

Bifogat

  • java11.JPG
    java11.JPG
    82.5 KB · Visningar: 70
Rock ´n Robin skrev:
2329895 Dakar hade en 2t diesel som funkade sådär!

Dyrare? kräver överladd? tyngre? sämre hållbarhet?



Edit.. det blir ett nytt medelande om man trycker på "svara" på nån annans inlägg.. en miss av swedie?
Eftersom du ville gör det för att höja effekten, förbättra effektkurvan så är jag övertygad om att det hade använts om det var så effektivt som du hoppas/tror det är.
 
Grejen med en normal tvåtaktare är ju att den är så enkel och har så få rörliga delar, den fördelen vill man ju gärna bevara förstås.. Reedventilen som de flesta moderna motorer har är ju också en så simpel pryl att den knappt kan kallas rörlig :)
Ska man då dit med både avgasventil med nån typ av drivning plus en turbo eller kompressor då blir inte fördelarna lika stora längre jämfört med fyrtaktaren.......förutom att den tänder på varje varv förstås :)

Men visst vore det fränt med en fyrcylindrig tvåtaktare med både turbo och kompressor som gick att ladda med två kilo redan från tomgång. Jag kan tänka mig att den skulle låta rätt fint vid 15.000rpm med raka rör :D
 
Rock ´n Robin skrev:
2329882 Explosion = snabb expansion?
Antar du menade 'explosion = snabb förbränning', expansion är nåt helt annat.)
Nej. Förbränningshastigheter, tryck o annat skiljer flera 10-potenser mellan förbränning
och explosion, så det är rätt olika saker. Lite som att jämföra förflyttningen för snigel o jetplan med
argumentet att båda rör sig.

Sen finns det saker som exploderar utan förbrännning, t.ex. kärnvapen.

Så förbränning och explosion är inte samma sak.
/u
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top