2takt eller 4takt

• Thread starter Thread starter Amp
  • Start date Start date

Amp

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
Söker fortfarande hoj.
Som trådnamnet lyder, så behöver jag lite hjälp med att välja.
Efter en tids funderande har jag nu bestämt mig för att köpa en 250cc cross, det jag dock funderar över är om jag ska köpa en 2taktare eller 4taktare, har ingen kunskap om 4taktare överhuvudtaget medans jag har lite erfarenhet med 2taktare , dock är jag villig att lära mig mera.
Vilken av dem har bättre vrid, topphastighet, mera om underhållskostnader och dylikt är frågor jag söker svar på.
Antar detta är en av frågorna som konstant blir frågade här, har sökt efter liknande trådar men har inte fått tillräckligt bra svar. :)
Och jo, jag är helt ny medlem, dock har jag tittat in nu som då men inte orkat registrera mig. Och ursäkta för den dåliga grammatiken, jag är trotsallt finsk. :tungan

En 250 tvåtakt har mer effekt men kräver mer varv , den är lite som en 450 effektmässigt , medans en 250 fyrtakt har mer drag från botten men mindre effekt , skall du köra skog så e nog 250 fyrtakt att föredra , crossbana så e det nog 450 eller 250 tvåtakt du ska ha ,

Har du respekt för gasen så absolut en 250 2-takt. Har själv en YZ 250, går som ett svin :) De är lättmeckade och har minst 1/3 billigare delar än till 4-takt.

Som föregående talare har 4-takt bättre bottendrag.

Lycka till!

/ R

Är det bara motionsåka skulle jag välja 250 tvåtakt dels pga service/renoveringskostnaden och framförallt för att tvåtakt är så mycket roligare att köra:tummenupp

Tackar så mycket för svaren jag fått hittills, klarnat upp en hel del för mig. :)
Och jo, det blir nog mest att motionsåka, närmaste "banan" ligger ca 120km här ifrån..
Kommer eventuellt bli en hel del körning i ett sandtag ifall vi får lov att köra där från ägaren.

Åka grustag och skogsvägar=250 2-t. Effekt är fräckt och 2-t är billigare att underhålla och renovera.

Lära dig åka cross på riktigt=250 4-t. Så jävla mycket mer lättkört. Men tänk på att du bör veta hur en verktygslåda ser ut, kan bli väldigt dyrt att slarva med underhållet..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti