2t stinger-pipor och längd på dom??

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Hejsan,

Funderar på det här med stinger pipor på en 2t. Om man tittar på olika tillverkare av rör så finns det en uppsjö av teorier,verkar det som.
Till min hoj som är en Rg500 så finns det sk GP rör (undre rören går ut på höger sida) och vanliga (side by side). Tittar man på GP rören så är de undre stinger piporna väldigt långa om man jämför med de övre. Min tro har alltid varit att stinger pipor ska vara lika långa?
Antar att det inte skiljer i teori om man har fyra cylindrar. kolla på bilderna så ser ni skillnaden mellan GP rör (vänster bild) och vanliga (höger bild).Skiljer det på blåsorna eller är GP pipor bara för show?
Vad tror den samlade expertisen?

//Uffe
 

Bifogat

  • jm pipor.jpg
    jm pipor.jpg
    91.3 KB · Visningar: 157
  • RG500-JOLLYMOTO-800DPI -nologo .jpg
    RG500-JOLLYMOTO-800DPI -nologo .jpg
    167.6 KB · Visningar: 152
Last edited:
Har det inte med mottrycket i systemet att göra? ren gissning bara men har du mycket böjar på dinna rör så får du automatiskt ett mottryck i röret och behöver då inte så långa "stingrar" , lite böjar = längre "stingrar .

jag har säkert fel då jag inte har en susning egentligen, men tycker min förklaring är logisk ha haha!:fyllisar
 
Stingern bestämmer mycket riktigt motryck och även piptempen.. att sedan även stingern förstärker returpulsen vid vissa varvtals områden.

men som jag fattat så är inte alla pipor på en v4 avstämda till exakt samma rpm utan varierar något för att bredda registret som är användbart.
 
Att alla pipor inte har samma längd på en V4 beror mer på att det är svårt att, med bibehållen estestik, få plats med de övre piporna om de skall ha samma specifikation som de nedre. Att blanda två olika mått ger ju inte optimal på något varvtal.

Skillnaden på stingerlängden lär bero på samma sak, estetik.
Kan man teoretiskt sett ha en något större diamater på den längre stingern och på så sätt få samma mottryck i båda piporna?

Sedan är ju frågan hur mycket ovanstående påverkar i praktiken. Har själv aldrig sett något om att GP-piporna från Lomas, Jolly Moto osv. skall vara sämre än sida-sida.
 
Piptillverkarna har lagt ner mycket möda på att få samma motstånd och hetta i alla rör så alla pipor drar relativt lika i hela registret. Varför de är korta och långa dämpare o stingrar är ju som sagt platsbrist.

Köp Köp Fränt
 
Piptillverkarna har lagt ner mycket möda på att få samma motstånd och hetta i alla rör så alla pipor drar relativt lika i hela registret. Varför de är korta och långa dämpare o stingrar är ju som sagt platsbrist.

Köp Köp Fränt

Ok, så jag kan med gott samvete anpassa mina undre JL rör som jag vill ha dem? Skulle vilja ha dom lite kortare , kanske 1 dm ungefär. Allt för att det ska stämma estetiskt med resten av hojen.
//Uffe
 
Last edited:
Är det bara ljuddämparen som det frågas om? Jag trodde själva expansionskammarna skiljde sig i längd. I så fall glöm mitt svar ovan, Boost har rätt.

Nej, jag undrar över stinger piporna innan ljud dämparen. Att ljud dämparna är olika långa kan jag förstå. Dom övre skulle sticka ut för mycket annars....
//Uffe
 
Nej, jag undrar över stinger piporna innan ljud dämparen. Att ljud dämparna är olika långa kan jag förstå. Dom övre skulle sticka ut för mycket annars....
//Uffe

Boots svar gäller även för stingern, mitt svar gäller endast längden på själva expansionskammaren, från cylinderlopp fram till stingern börjar.

Du kan korta dina ljuddämpare, det enda "problem" som uppstår är högre ljud.
 
Ja det är ju viktigt att skilja på begreppen! Exp, stinger,ljuddämpare.. Bara så vi diskuterar samma sak
 
Nej, jag undrar över stinger piporna innan ljud dämparen. Att ljud dämparna är olika långa kan jag förstå. Dom övre skulle sticka ut för mycket annars....
//Uffe

Om jag fattar rätt så vill du korta eller förlänga själva stingerröret innan dämpare? Om så är fallet kan man korta/förlänga dem en hel del innan motorn/pipan reagerar. Typ du kan förlänga dem 10cm och korta dem 10cm utan större problem med mottryck + - 10cm med andra ord . Men måste man förlänga stingern längre än 10cm så går man upp i dim på förlängningen. Lämpligen med en dim som träs utanpå den befintliga stingern. Då kan man dra den närmare 20cm till innan man måste steppa upp igen. Man kan förlänga stingern 1meter om man vill men då måste man gå upp flera mm så man är säker på att den länden inte ger motstånd!
 
Boost III och alla andra,

Tack för alla svar!

Vad jag vill är att korta dom undre stinger piporna 5-10 cm innan dämparen för att det ska se snyggare ut och passa in mera.Om jag gör det har jag inte bestämt ännu.
Vinkeln på avgasrören kommer att ändras för att "lina upp" mera med min hojs bakdel. Detta är ett måste då jag inte åker "orginal" hoj!
Dämparna kommer inte att röras.
Därav mina funderingar på om jag förstör rörens uträknade karaktär eller inte.

Känns fint att få sätta kapmaskinen i nya fina expansions rör till Rg`n...... :yoparty
//Uffe
 
Mina pipor är lika grova men olika långa. Nu har jag dock längre ljuddämpare på de övre piporna för annars räckte de inte utanför cutsen.

//Tommy
 

Bifogat

  • Maj -11 004.jpg
    Maj -11 004.jpg
    189.8 KB · Visningar: 113
Jag ställde TYGA den frågan för ett tag sedan gällande modifierande av original stinger längd på avgasrören och dom svarade så här

Many thanks for your mail and choosing TYGA pipes. In the old days the
stinger length was significant and if you shortened them then there is less
back pressure but because our chambers have a restrictor joint between the
chamber body and stinger, then the actual stinger length plays a much lesser
part because this is not a major restriction for the gas flow. That said,
it would be a good idea to check your jetting is still optimal but I would
not expect any measurable increase or reduction in power as a result.

Best regards

Paul
 
Yamaha Banshee stinger är c:a 90 cm långa och 21mm invändigt hela vägen ! Har funnits i snart 25 år utan problem :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top