2T, Nicasila om eller sätta i foder?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
resleeve or replate?

Kört lite vestake-ras på min KTM 380, och bitar av nedre vevstakslagret har repat sönder kolv och cylinder.

Sett att wiseco säljer lösa foder till min hoj för 100 dollars, är det bättre att sätta i nytt foder eller är det bättre att bara borra och nikasila om?

fördelar/nackdelar?

Tips på bra firmor som gör sånnahär jobb skulle också uppskattas, kommer även behöva hjälp att pressa i min nya vevstake sen.

Svarar migsjälv då ;) verkar som de flesta tycker att nikasila om är en bättre lösning då en del haft problem med omfodrade cylindrar.

Vem e bäst på att nikasila om? nikasilproffsen kanske?

Sen skulle jag gärna ha hjälp att hitta nån som säljer vevstakskit till 380'n, hittar fan ingenstans. KTM orginal hittar jag för 300usd, så antagligen 5000 i sverigebutiken då ;) (inte ringt och kollat än) Men borde ju finnas typ prox-kit eller liknande? byta stake e ju fan en del av servicen på en 2-takt! hade problem att hitta sist med vet jag, därför jag sket i det sist den servades för 2år sen :/

edit: en 547.30.015.000 ska det vara

Last edited:
Hej!

Manlig hoj, har själv njutit 380 för lääängesen. Sikta och fyra av var känslan i hojen :)

Nikasilproffsen kan verkligen rekommenderas. Cylindrarna får åka till England och bli ompysslade, och mina har återkommit i strålande skick, och har hållit fantastiskt bra. Billigt var det också.

Stake vettefan, men $300 är väl inte så blodigt? Kolla ebay vad en ny komplett vev kan kosta annars, brukar kunna finnas svinbilligt om man har flax.

Lycka till!

Lasse

Svarar migsjälv då ;) verkar som de flesta tycker att nikasila om är en bättre lösning då en del haft problem med omfodrade cylindrar.

Vem e bäst på att nikasila om? nikasilproffsen kanske?

Sen skulle jag gärna ha hjälp att hitta nån som säljer vevstakskit till 380'n, hittar fan ingenstans. KTM orginal hittar jag för 300usd, så antagligen 5000 i sverigebutiken då ;) (inte ringt och kollat än) Men borde ju finnas typ prox-kit eller liknande? byta stake e ju fan en del av servicen på en 2-takt! hade problem att hitta sist med vet jag, därför jag sket i det sist den servades för 2år sen :/

edit: en 547.30.015.000 ska det vara

Nicasil proffsen har jag bra erfarenheter av han har nicasilat om 3 cylindrar åt mej med mycket bra resultat du sänder med en ny kolv så lägger dom nicasilet efter just den, Kanon bra blir det.

Låter fint :D

Hittat en ny favoritsida med: http://www.karlstrommotor.se låter en söka direkt på KTM's artikelnummer, 2700pix för orginalstate-sats, får väl gå då, känns ju endå surt när prox kiten kostar typ 700 spänn och finns til precis alla hojar utom min :mad:

Köpa ny beg vev har jag med funderat över, men e ju jävla surt om man kör ett nytt ras på den omnikasilade cylindern med den nya begagnade veven, finns en för 150 dollars på ebay blir väl runt 1500 men vettefan om det e värt, jämfört med 2700 för ny + arbete, vad det nu kan kosta.

Får väl köpa en till hoj att ha sålänge nu då, så man inte pajar semestern ;) 4 veckor arbetstid på nikasiling :gnissla

PS. Nån som vet om en 360 topp passar på 380´n? finns en billigt på ebay, tänkte om man kan köra upp den lite i svarven så den får rätt innerdiameter. Min gamla funkar väl men squishen e ruggad av lagerbitar nu

Last edited:
Låter fint :D

Hittat en ny favoritsida med: http://www.karlstrommotor.se låter en söka direkt på KTM's artikelnummer, 2700pix för orginalstate-sats, får väl gå då, känns ju endå surt när prox kiten kostar typ 700 spänn och finns til precis alla hojar utom min :mad:

Köpa ny beg vev har jag med funderat över, men e ju jävla surt om man kör ett nytt ras på den omnikasilade cylindern med den nya begagnade veven, finns en för 150 dollars på ebay blir väl runt 1500 men vettefan om det e värt, jämfört med 2700 för ny + arbete, vad det nu kan kosta.

Får väl köpa en till hoj att ha sålänge nu då, så man inte pajar semestern ;) 4 veckor arbetstid på nikasiling :gnissla

PS. Nån som vet om en 360 topp passar på 380´n? finns en billigt på ebay, tänkte om man kan köra upp den lite i svarven så den får rätt innerdiameter. Min gamla funkar väl men squishen e ruggad av lagerbitar nu

Du kan få hyra vev och cylïnder utav mej om du vill, har en extra upsättning på hyllan.

Du kan få hyra vev och cylïnder utav mej om du vill, har en extra upsättning på hyllan.

Hyra e jag för slö för ;) köpa?

Hade kanske räddat semestern men måste endå beställa packningar och prylar som lär ta tid det med :gnissla

Hyra e jag för slö för ;) köpa?

Hade kanske räddat semestern men måste endå beställa packningar och prylar som lär ta tid det med :gnissla

Nja, kommer nog aldrig sälja dom prylarna.
Har en 300 cylle och vev som kan säljas om det skulle vara intresant.

Nja, kommer nog aldrig sälja dom prylarna.
Har en 300 cylle och vev som kan säljas om det skulle vara intresant.

Nej tack, mopedcylindrar klarar jag mig utan :D

Ska skicka iväg min gamla cylle på nikasilering idag, och blir att beställa ny vevstake från ktm UK (180 gbp VS 2700sek för precis samma pryl) blev lite förvånad med, endast 550gbp för en helt ny cylle!, inte så farligt endå.

Vilken är bästa metoden för att byta stake?, tänkte man kunde svarva 2 stålcylindrar så de värmepassas i balanseringshålen, sen fräsa till en distansplatta som precis passar mellan halvorna, och sen pressa i mina stänger och sen pressa ut vevtappen och pressa i en ny och pressa ur stängerna ;)

Eller hur brukar ni 2-taks-gurus göra? borde egentligen räcka med 1 stång i ett balanseringshål för att hålla allt på plats medans staken är ute

Nej tack, mopedcylindrar klarar jag mig utan :D

Ska skicka iväg min gamla cylle på nikasilering idag, och blir att beställa ny vevstake från ktm UK (180 gbp VS 2700sek för precis samma pryl) blev lite förvånad med, endast 550gbp för en helt ny cylle!, inte så farligt endå.

Vilken är bästa metoden för att byta stake?, tänkte man kunde svarva 2 stålcylindrar så de värmepassas i balanseringshålen, sen fräsa till en distansplatta som precis passar mellan halvorna, och sen pressa i mina stänger och sen pressa ut vevtappen och pressa i en ny och pressa ur stängerna ;)

Eller hur brukar ni 2-taks-gurus göra? borde egentligen räcka med 1 stång i ett balanseringshål för att hålla allt på plats medans staken är ute

Jag lämnade iväg min vev när jag bytte stake.

Sätt på den nya lagerbanan på veven innann du byter stake, så behöver man inte vara så försiktg med att ta bort den gammla.

När du köper delar, gämför med karlströms innan du köper ifrån andra länder.
Endel delar är faktiskt billigare på karlström, tex något utav ramlagerna om jag inte minns fel.

Enklast är att ta stora vinkelslipen och kapa tappen på mitten och sen pressa ur den "inåt" från vevhalvorna.Pressa inte ur den från ett håll och genom den andra vevhalvan.

Enklast är att ta stora vinkelslipen och kapa tappen på mitten och sen pressa ur den "inåt" från vevhalvorna.Pressa inte ur den från ett håll och genom den andra vevhalvan.

Men hur får man det rakt sen när man pressar ihop det? Ögonmått sen indikatorklocka och slägga? känns lite brutalt ;) hur gör man normalt?

Precis det är the way to go

Men hur får man det rakt sen när man pressar ihop det? Ögonmått sen indikatorklocka och slägga? känns lite brutalt ;) hur gör man normalt?

Det är så man gör. Pressa ihop så rakt du kan och sen slägga för justering.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti