2t 125 vs 400 4t

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Funderar på att införskaffa en leksak., motions-åka.

Vad hade ni valt?

Budget 10.000

har hitta en fräsh kx 125 -98 för 7tusen och
en yamma 400 4t -99 för 10.000.

båda i sk bruksskick..

vad hade ni lagt pengarna på?

Har du bara dom pengarna så är 2t det självklara valet.
Lättare och billigare än 4t vad det gäller mekning/reservdelar.

Men kan du meka 4t skulle jag nog ta den.

Den som känns bäst! Mindre mek med 4-takt men kan man inte meka alls så spelar ju det ingen roll. Kanske enklare mek med 2-takt?
Båda cyklarna är nog bra tror jag.
Jag hade valt kawan :)

125 är roligt om man tränar flitigt och kör aktivt. För motionärer blir dom trista eftersom motionärer kör för sakta i kurvorna och inte får med sig farten på raken så det går sakta överallt.

En 400 är som att köra automatväxlat, dom drar bra även med fel växel.

Jag rekomenderar 400an men börja med att riva isär den och kolla kolv, kamkedja mm, byt det som behöver bytas. Sedan kör du 150h utan problem. Säger säljaren att kolven är ny så tro inte på det förrän du rivit isär och sett att det stämmer.

En 125 är inte billig att köra i längden med kolvbyten var 25e timme.

Jag säger 125an. En WR från -99 kan kosta 10kkr i motorrenovering precis när som....

125cc är bättre för att utvecklaas som förare men 400cc kommer du troligen att ha roligare på då det är mer "fy fan vad det går" känsla...

En 125 är inte billig att köra i längden med kolvbyten var 25e timme.

Som motionär ska det nog inte vara några problem att fuska lite med kolv timmarna, dock inte för mycket:mattias. Har kört 500mil gata med en 125cc husqvarna wr innan kolv bytes och allt såg fint ut.

Skulle kört på 125:an, då det är mer lättmeckat och enklare att lära sig om man inte meckat förut.

Som motionär ska det nog inte vara några problem att fuska lite med kolv timmarna, dock inte för mycket:mattias. Har kört 500mil gata med en 125cc husqvarna wr innan kolv bytes och allt såg fint ut.

Skulle kört på 125:an, då det är mer lättmeckat och enklare att lära sig om man inte meckat förut.

Med 25h har jag redan lagt på 40% extra fusktimmar. Min sista 125a hade rekomenderat kolvbyte var 18e timme.

Jag skulle satsa på 125:an.
Den är svårare att köra, men du blir en bättre förare ....
2-taktare är lättmekade.

De roliga är inte alltid det enklaste ....

Tack för alla bra svar..

Lite saker att väga in..

Jag är mekaniker så meckandet är inge problem med en verkstadshandbok till hjälp, har dock mindre bra meckmöjligheter..

priset för kawan, 7000kr, låter vettigt?
http://www.blocket.se/vi/24437064.htm

har även hittat en husqvarna -00 610 för strax över 10k.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Husqvarna_610_4_tack_cross_25715177.htm?ca=2&w=3

och 400an
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_400_25906477.htm?ca=2&w=3

Prismässigt, hur mycket rör det på sig från on/off säsong?

Mycket tacksam för alla svar

Last edited:
Säsongsvariationerna på priser är mindre på cross och endurohojar än på t.ex sporthojar.

Vad har du för körambitioner? Vissa här skriver att man blir en bättre förare på 125 och det är definitivt sant. Men för att som nybörjare bli snabb på 125 så behöver man köra minst 2-3 gånger i veckan. Och gör man det så är det skitkul att köra 125. Jag rekomenderar bara 125 som motionshoj till en yngre förare, säg upp till 20.

motions åka är det som gäller.. dock förhoppningsvis en gång i veckan under sommarn iaf i nån grusgrop.. bor i umeå nu o banan här såg jävligt fin ut dock..

om det är nån i umeå som har förvaring och är sugen på en åk kompis till banan mot lite kulor får denna gärna höra av sig.. självklart kör jag med egen hoj isf..

yzf 400 har jag haft en gång i tiden, sån vill du INTE ha ..
125cc är inget för nybörjare, de går långsamt och e svårkört om man inte kan varva riktigt duktigt.
nyare 450(crf från -02 får att hitta för 15k) eller 250 2-takt(oavsett årsmodell) är det nog som gäller för dig.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back