2hjulsdriven R1:a

"Yamaha’s two-wheel-drive system also has a second benefit; while during normal riding only a small fraction of the power goes through the front wheel, if the rear loses grip and spins it will transfer more power and torque to the front – hopefully helping to pull the bike back on course before the back slides out far enough to cause a crash."

Hm, jag tycker inte det där låter riktigt vettigt ;) Har man nog med gaspådrag släpper ju framhjulet oxo då? Nog kan det kanske hjälpa för dem som e riktigt skickliga å "råkar" lägga på just över kanten för mycke gas, men för "vanliga" förare måste det bli negativ effekt?

Är för trött för att läsa just nu. Men vad fan drivs framhjulet av? Tryckluft? Eller är det någon böjbar axel i den där slangen til lframhjulet?

Out_Spinner skrev:
Är för trött för att läsa just nu. Men vad fan drivs framhjulet av? Tryckluft? Eller är det någon böjbar axel i den där slangen til lframhjulet?

Nån slags hydraulisk motor...

detta är heta grejjer! öhlins som utvecklar ett system. har för mig att det var ett repotage i nån tidning. Eller kanske till och med i TV.

Fett med 2wheel burnie!

ja jag läste också om det i en tidning..

det är en hydraulikpump som sitter på utgående axeln, den skickar fram olja till en turbin i navet på framfälgen som driver hjulet...
jag tror det va 20% eller nåt som gick till framhjulet.. så en 2-wheel burn e nog svårt.. och det som nån sa om att man gasar loss framhjulet när bakhjulet släpper...

koop skrev:
ja jag läste också om det i en tidning..

det är en hydraulikpump som sitter på utgående axeln, den skickar fram olja till en turbin i navet på framfälgen som driver hjulet...
jag tror det va 20% eller nåt som gick till framhjulet.. så en 2-wheel burn e nog svårt.. och det som nån sa om att man gasar loss framhjulet när bakhjulet släpper...

Han snackade ju iofs om vid nerlägg, då är det ju betydligt lättare att tappa fästet på något av hjulen ;)

Detta var nyheter redan för två år sen. Sen dess har det inte hörts ett smack. Undrar om systemet vidareutvecklats eller om det inte var nåt att satsa på?

Detta kanske kan va nåt för de galningar som kör runt med turbo på sina hojar, å har problem med greppet. :rolleyes:

cbjorkman skrev:
Detta var nyheter redan för två år sen. Sen dess har det inte hörts ett smack. Undrar om systemet vidareutvecklats eller om det inte var nåt att satsa på?

Det var väl en cross eller enduro som de testade det på. Testförarna fick känslan av att det gick långsammare än med bara bakhjulsdrivning men när man tittade på varvtiderna så visade det sej att de hade kört flera sekunder snabbare med 2-hjulsdrivning. Med andra ord gick hojjen stabilar och säkrare. Sen dess har det dock varit tyst på den fronten (vad jag känner till).

Låter inte som det skulle behövas på sporthojar..verkar onödigt faktiskt..sen blir ju det en vikt ökning oxå.. :va

Ja det kan ju inta kallas kärlek om det är kedjedrift på framhjulet... Hoppar den så går det nog rent åt helvete...

:huvet

En polare till mig åker just nu gottland med sin yamaha 426 å tvåhjuls drift
de funkar visst jävligt bra

Peter

andersson turbo skrev:
En polare till mig åker just nu gottland med sin yamaha 426 å tvåhjuls drift
de funkar visst jävligt bra

Peter
Utvecklas fortfarande av Öhlins, men det var ett tag sedan jag hörde något om det.
Ska tydligen bli mer lättkörd i kurvor, lite som fyrhjulsdrift på bilar dvs styr dit man ska och gasa!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park