2ans växel beter sig konstigt...

Hej igen alla...tack för alla svar :)

Jag köpte hojen för 4v sedan så jag vet inte riktigt hur den är körd innan, jag själv har kört 200 mil sedan jag köpte den...och jag misshandlar den absolut inte då det är min ögonsten :) men visst drar jag med den titt som tätt, dock aldrig till rödmarkering! (max 11.000rpm)...jag har inte ens försökt ta upp den på bakhjulet, kan dock inte tala för föregående ägare...

Den har nu gått (snart) 3800mil, fullstämplad servicebok...

Första gången det hände var alltså när jag drog hårt och körde över mittlinjen, den då enda förklaringen för mig var att det var bakhjulet som spann loss...nu har jag ju givetvis förstått att det inte är så...

Jag kan inte minnas att jag hört något ljud från växellådan när detta hänt...

Kan inte säga att varvtalet ökar / minskar när det händer då det varar så kort tid...utan det mer stannar till för en tiondelssekund...precis som om den inte får bensin...(?)

Om det är en misständning..? kan inte svara på detta....

Jag har varit på Verona Mc och frågat, dom hade inget direkt att komma med, men jag köpte en "fuel stabilisator" och ska se om den hjälper något...
Annars får jag väl lämna in den till dom...

Som sagt så yttrade sig mina probem också som en misständning och jag började med att fylla 98oktan för att jag var säker på att den baktände.
Jag skulle bli mycket förvånad om det visar sig vara något annat än klackarna.

Testa att varva den till rödmarkeringen annars, jag gissar på att problemet kommer visa sig på allvar då.

Annars får du väl lämna den till Eilon ;)

jadå, jag ska lämna den till någon kunnig inom området...

kan skriva sen när jag fått diagnos...

Ett stort tack till alla som tagit sig tid =)

jadå, jag ska lämna den till någon kunnig inom området...

kan skriva sen när jag fått diagnos...

Ett stort tack till alla som tagit sig tid =)

Fick byta drev å en gaffel på min R1:a för 2 år sen.
När jag körde kändes det som om kedjan kuggade över, som ett litet bakhjulssläpp.

Fixa rätt verktyg å köp en hayenesbok så fixar du det själv. Bra att ha 4 händer emellanåt så muta en polare. Alla delar kostade mig ca 4200kr.

Jaha, nu har jag fått domen....
lät en mc-mekaniker provköra hojen...det är dreven + gaffel (?) som behövs bytas...

Nu är frågan bara hur jag ska fixa till de...lämna in på firma / göra det själv / hitta någon som kan göra det åt mig (billigare än firma!)...

Göra det själv är självklart billigast, men jag vet inte om jag vill ge mig på de...
Hur lång tid tar de / hur svårt är de / hur lätt är det att göra fel ?

Jaha, nu har jag fått domen....
lät en mc-mekaniker provköra hojen...det är dreven + gaffel (?) som behövs bytas...

Nu är frågan bara hur jag ska fixa till de...lämna in på firma / göra det själv / hitta någon som kan göra det åt mig (billigare än firma!)...

Göra det själv är självklart billigast, men jag vet inte om jag vill ge mig på de...
Hur lång tid tar de / hur svårt är de / hur lätt är det att göra fel ?

Kan ju hända att det räcker att byta bara en gaffel om 2:an aldrig har hoppat ur helt(mjukare material i gafflar än drev),på min cbr räcker det att plocka bort oljetråg+koppling för att byta gafflar,du kan ju hoppas det är likadant på din så du slipper lyfta ur hela motorn,jag köpte alla 3 gafflar + axel på tyska ebay för 500:- inkl frakt+en haynesmanual för 300 och gjorde jobbet själv,EN ny skiftgaffel kostar 1200 i sverige.Om det är likadant som på min och det bara är gaffeln så fixar man det på några timmar,ska motorn bort och klyvas så är ju vintern lång:näsblod

Last edited:
Jag står inför ungefär samma problem om än lindrigare, och enligt verkstadsmanualen (inte haynes) så går det att utföra jobbet med motorn kvar i ramen. Det bör ju innebära färre timmar på verkstaden om du lämnar in den.

Kan ju hända att det räcker att byta bara en gaffel om 2:an aldrig har hoppat ur helt(mjukare material i gafflar än drev),på min cbr räcker det att plocka bort oljetråg+koppling för att byta gafflar,du kan ju hoppas det är likadant på din så du slipper lyfta ur hela motorn,jag köpte alla 3 gafflar + axel på tyska ebay för 500:- inkl frakt+en haynesmanual för 300 och gjorde jobbet själv,EN ny skiftgaffel kostar 1200 i sverige.Om det är likadant som på min och det bara är gaffeln så fixar man det på några timmar,ska motorn bort och klyvas så är ju vintern lång:näsblod

Vad söker man på på tüska Ebay för att hitta delarna?

Last edited:
Jag står inför ungefär samma problem om än lindrigare, och enligt verkstadsmanualen (inte haynes) så går det att utföra jobbet med motorn kvar i ramen. Det bör ju innebära färre timmar på verkstaden om du lämnar in den.

http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/M...radteile&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

Ta reda på vilka årsmodeller som passar också,kolla även amerikanska ebay,engelska kan också finnas nåt på men brukar va dyrare.

Tja,

nej växeln har aldrig hoppat ur...

Ska man chansa och bara byta gafflar?....funkar de så har jag ju sparat många timmar + mycket pengar...
Hur vet man att dreven inte är slitna?

Var kan jag köpa en haynesmanual till en 929:a ?
kan jag i den se hur jag byter gaffel / om jag måste plocka motorn?

(hittade var jag kan köpa haynes http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10603&section1_id=113&section2_id=268)

Verkstadsmanualen?

Last edited:
Tja,

nej växeln har aldrig hoppat ur...

Ska man chansa och bara byta gafflar?....funkar de så har jag ju sparat många timmar + mycket pengar...
Hur vet man att dreven inte är slitna?

Var kan jag köpa en haynesmanual till en 929:a ?
kan jag i den se hur jag byter gaffel / om jag måste plocka motorn?

(hittade var jag kan köpa haynes http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10603&section1_id=113&section2_id=268)

Verkstadsmanualen?

Börja med en haynesmanual,där står vad som går att göra med motorn i ramen,Nu vet jag ju inte om din är likadan som min,förhoppningsvis så är den det.Jag ser dreven när jag tagit bort oljetråget,då går det se om klackarna på dreven är dåliga(blir som lite nött i kanten)Du kan även plocka bort växeltrumman och se så inte spåren i den är dåliga.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!