.

Googlade lite - på Bikez.com hittar jag lite om jag söker på Kawasaki KZ 250 resp Z 250.
Verkar som att KZ är en customhoj medan Z är en vanlig "nakenhoj".
Får samma intryck vid bildsök - kan det vara så att du har en KZ ombyggd med Z tank o sadel?
Då kan det stämma med skillnader i vikt/tankvolym o mått (olika gaffelförsprång ex.) kanske även olika hjul/däck?

Oavsett vilket - är det din hoj på bilderna så är den f-n så mycket snyggare än KZ:an (tycker i alla fall jag)

Sedan kan det vara att Transportstyrelsen fått fel uppgifter från generalagenten - sådant händer..... Min 1200S hade (fram till jag påpekade för BMW) bakhjulsdimension även på framhjulet......
 
Z-modellerna heter KZ i USA.
Reflexen under tanken är som på USA- modellerna och den korta bakskärmen. Den är väl inte kapad? Förlängningen är för de gamla svenska besiktningsreglerna.
Hastighetsmätaren är väl graderad i km/t. Kan ha bytts ut. Att det står Z 250 på sidokåporna är märkligt i så fall. Varför byta emblem?
Möjligt att den tagits hem som flyttgods på 80-talet.
Eller så tog importören in några som var avsedd för en annan marknad.
 
Z-modellerna heter KZ i USA.
Reflexen under tanken är som på USA- modellerna och den korta bakskärmen. Den är väl inte kapad? Förlängningen är för de gamla svenska besiktningsreglerna.
Hastighetsmätaren är väl graderad i km/t. Kan ha bytts ut. Att det står Z 250 på sidokåporna är märkligt i så fall. Varför byta emblem?
Möjligt att den tagits hem som flyttgods på 80-talet.
Eller så tog importören in några som var avsedd för en annan marknad.
Din förklaring verkar rimligare än att den skulle vara ombyggd - men det är lite skumt att axelavstånd skulle skilja, där känns det som enda skillnad skulle vara försprånget...... men hans hoj ser ut att ha "normalt" försprång (lite svårt att avgöra)
 
Dom fick väl slut på ramar till Sverigemodellen, och byggde några på USA ramen
 
Färgen är både (RÖD) och ROD.

Någon på dåvarande TSV som fuskat med datakörkortet eller på ADB-kursen med tanke på alla fel.
Färgen är både (RÖD) och ROD.

Någon på dåvarande TSV som fuskat med datakörkortet eller på ADB-kursen med tanke på alla fel.
Kanske min hoj är ett gammalt stöldgods som har skruvats ihop under 80 talet och blivit inregistrerat av någon analfabetiker. Som inte kan stava till Kawasaki Z250 eller till Röd
 
Kanske min hoj är ett gammalt stöldgods som har skruvats ihop under 80 talet och blivit inregistrerat av någon analfabetiker. Som inte kan stava till Kawasaki Z250 eller till Röd
Det finns gott om gamla hojar med spännande stavfel och rena fabuleringar i registret då det inte var så jävla noga anno dazumal.
Det blir fel även nuförtiden ibland, bara inte lika mycket.
 
I trafik första gången i Sverige 1983.
Ej import/Införsel. Märkligt i så fall.
Tror inte privatimport före EU-inträdet syns i registren. Min entusiastbil (årsmodell -82) kom till Sverige från Tyskland -85 men står som inte importerad hos Transportstyrelsen.
 
Intagen som flyttgods kanske? Min Corvette -84:a är intagen som flyttgods -88. De som är intagna som flyttgods står det så här på, import/införsel Nej, men en tilläggsinformation som säger F97B införts tullfritt. På bilar åtminstone, men det borde vara samma på hojar.

1662702525138.png
 
Hojen är importerad och registrerad utanför den normala kanalen som då på den tiden var H Flöter Försäljningsaktiebolag.

Back in the days så klumpregistrerade de stora importörerna sina hojar.

Man skickade in de aktuella ramnumren med respektive data till myndigheten i omgångar, och fick oftast regnummer i följd genom deras körning - speciellt en ny nummerserie öppnats.

Vissa importörer var så moderna att dom lämnade uppgifterna på fil.
Antar att den processen kunde innefatta både palltruck och bakgavellift för magnetbanden eller vad man nu använde. Sloppy disc...?

L-registret öppnades först 1982 så redan där är ett glapp på två för denna hojen.

Visst, på 80-talet fanns det ibland generationer av osålda cyklar i lager. Man kunde väja mellan 3 olika årsmodeller av samma hoj - alla nya.
Men, man registrerade dem direCkt! Ofta redan när ramnumren var meddelade från Japan, månader innan hojarna anlände.

Slår vi 10 nummer upp från din hoj och 10 nummer ner så hittar vi ingen annan Kawasaki - inte ens felstavad. Någon borde finnas kvar om Flöter gjort en batchregistrering. Men, det finns andra långlivade fordon med sitt ursprungliga nummer i närheten av ditt!

Några olika släptillverkare, någon traktor - alla sådana som registrerar några enstaka fordon åt gången, lämnar uppgifter på papper och skapar en slask som myndigheten matar in manuellt.

Där hittar du din hoj - den har med all säkerhet kommit in till Sverige utanför de vanliga kanalerna och registreringsbesiktigats solo i motsats till typgodkänts.
Där hittar du troligen också källorna till stavfel och avvikelser.

Flyttgods är mest troligt.
Nosa reda på första ägaren, vetja!

Det kan dölja sig en fantastisk historia här - både för dig, förste ägaren och oss.
 
Då vet vi det - antagligen en äkta Z att döma av bilderna. Men du sa att längden var olika på Z resp KZ
bikez.com har lite - men inte all info....
KZ har hjulbas 1336 ; Z har ingen info
Så mät - 1336=KZ något annat=Z
 
varför heter den ”KAWAZAKI” och inte Kawasaki? Är riktigt jävla förvirrad.
En kvalificerad gissning är att det är en dansbandsälskare som jobbade på transportstyrelsen då det begav sig och som också skrev in uppgifterna som hade ryckts med av det då nya dansbandsmodet att ha ett Z i alla namn och därför ville lämna ett spår till eftervärlden i och med detta. Det är i alla fall vad jag tror..
 
Jag såg för många år sedan en Kawasuki, jag minns inte om det var en Kawa-ram med Suzuki motor eller tvärtom, men tankdekalen sa Kawasuki i alla fall
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top