2800 mil för en 04:a, är det för mycket?

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Jag har möjligthet att köpa en ZX10R-04 som har gått 2800 mil. Priset är ok, vare sig billigt eller dyrt (möjligen lite dyrt men inte för dyrt). Vet ingenting om hur tidigare ägare har kört.

Skulle ni köpa den? Spontant känns det lite långt även om motorn utan tvekan håller för många mil till. Men samtidigt är jag sugen!

Någon som har något råd att ge?

om den inte är überbillig så varför inte köpa en 04 som gått lite??

Har man kört så långt på kort tid är det säkert mesta långa sträckor vilket borde slita mindre på hojen. Folk är livrädda för mycket mil så klart den ska vara en del billigare än hojar som gått 1500mil. Gå på skicket och hur den går istället. Finns lik som gått 1500mil.

Är det en 04 som gått 2800mil och haft 5ägare och var lite sliten så skulle jag kanske inte värdera den så högt. Hade den gått 2800mil och haft en ägare och är i toppskick är det bara att slå till om priset är rätt.

Titta,lyssna och känn på den.
1400 mil per säsong låter inte orimligt för min del.
Det finns så mycket kraft i en ZX10R att man inte behöver plåga den även om man buskör med den.
Är priset rätt hade jag köpt den direkt.

Mvh Bananen :banana

Shidoshi skrev:
2315676 Jag har möjligthet att köpa en ZX10R-04 som har gått 2800 mil. Priset är ok, vare sig billigt eller dyrt (möjligen lite dyrt men inte för dyrt). Vet ingenting om hur tidigare ägare har kört.

Skulle ni köpa den? Spontant känns det lite långt även om motorn utan tvekan håller för många mil till. Men samtidigt är jag sugen!

Last edited:
KidNasty skrev:
2315684 om den inte är überbillig så varför inte köpa en 04 som gått lite??

Jag får helt ok inbyte på min nuvarande hoj ... sedan verkar den vara i väldigt fint skick i övrigt ... vore det inte för tvekan angående milen skulle jag slå till direkt.

Shidoshi skrev:
2315698 Jag får helt ok inbyte på min nuvarande hoj ... sedan verkar den vara i väldigt fint skick i övrigt ... vore det inte för tvekan angående milen skulle jag slå till direkt.

Mil är väl inte allt! Det är bara siffror :fakta
Se till skicket, känn och klämm. Verkar den välvårdad så klipp till!

skoteridioten skrev:
2315701 Mil är väl inte allt! Det är bara siffror :fakta
Se till skicket, känn och klämm. Verkar den välvårdad så klipp till!
2800mil,kanske en av få som inte fuskat med mätaren? :confused:

Många verkar råda till att köpa direkt om skicket är rätt, men jag tycker att du ska fundera en gång till, för trots allt så byter man hoj ganska ofta och säg att du vill byta hoj om 3 år och du själv kört 650 mil per år ja då ska du sälja en hoj (ZX10R-04 ) som gått 4750 mil.

Den hojen komer då att ligga minst 10000kr under normalt marknadspris
och vara rejält svårsåld, pga milen även om den är i topp skick, allt beroende på folks rädsla för många mil på en sporthoj.
Så är det inte den sista hoj du köper tycker jag du ska, få ett "kanonpris", eller välja en annan hoj.

Det är lätt att säga köp, men det är bara du som sitter där med en svårsåld hoj sen!

lycka till :tummenupp

Last edited:
Cliff Barnes skrev:
2315711
Den hojen komer då att ligga minst 10000kr under normalt marknadspris
och vara rejält svårsåld, pga milen även om den är i topp skick, allt beroende på folks rädsla för många mil på en sporthoj.

Det är precis det här jag är rädd för! :va Jag ska ta en rejäl funderare på det ...

Tack för alla råd!

Att den är välskött, serviceboken ifylld, inte skramlar, osv är viktigare än vad km-räknaren säger.
De som tokvarvar sin hoj stillastående, gör wheelies och stoppies och håller på med saker som tär mer på hojen än "vanlig" körning, kör som regel inte så många mil.
Du kan lätt ta reda på tidigare ägare och kontakta honom och höra hur han använt hojen.
Många mil på en relativt ny hoj är inte nödvändigtvis dåligt utan ibland tvärtom.

Shidoshi skrev:
2315676 Jag har möjligthet att köpa en ZX10R-04 som har gått 2800 mil. Priset är ok, vare sig billigt eller dyrt (möjligen lite dyrt men inte för dyrt). Vet ingenting om hur tidigare ägare har kört.

Förmodligen är det någon som haft den som verkligen GILLAR att åka hoj, den kanske mer el mindre touringkörd och inte så mycket buskörd, den är säkert välservad också(dokumentation finns kanske)! Bara att slå till, skit i miltalet!! Det är säkert ärliga mil nu ialla fall!!Jag har köpt 10 år gamla hojar och satt i detta snitt per säsong, utan problem, denna är ju så ny så "nylukten" sitter i :tummenupp

Jag har för övrig sålt en gammal hoj en gång med långt över "snittet" på miltalet, men fick ändå marknadspris på den som på övriga "3000" mila hojar som ändå ingen tror på(då hade jag full dokumentation/kvitton/service)...Den dag du säljer kan du då verifera ägarantalet, och visa kvitton på service och dokumentation och hojen är i fint skick och man bjuder till att det sista man gör sätter på nytt däck, servar med olja o filter, kanske nybesiktigad, så är den lättsåld!!!! Jag personligen köper hellre en hoj som är välservad och historik på, än en som gått 3000 mil och den som säljer haft en månad, med blanka däck och slitet drivpaket och inte ens vet när oljan är bytt sist.. :3freak

Last edited:
Bland det första man frågar och sen kollar upp är hur många ägare det har varit. Bilregistret talsvar och svar per fax. Har det varit en eller två (förutom mellanhänder såsom generalagenter, försäljare) så bör det inte vara nåt problem. Då har det som andra sagt kört vettigt och långa fina mil. Man får försöka fråga och bedöma hur ägarna är och hur det har kört.

Alla är så rädda för "många mil". Så fort en hoj har "gått 4000 mil så är den slut." Jag vet en kille som kör över 3000 mil per år och hans har gått över 9000 mil. Jag skulle hellre köpa den än en hoj som gått 1500 mil av 3 ägare eller stått avställt i ett år.

/ 700 mil på 2 månader (i och för sig inkl 500 mil Europasemester)

elwe skrev:
2315756 Att den är välskött, serviceboken ifylld, inte skramlar, osv är viktigare än vad km-räknaren säger.
De som tokvarvar sin hoj stillastående, gör wheelies och stoppies och håller på med saker som tär mer på hojen än "vanlig" körning, kör som regel inte så många mil.
Du kan lätt ta reda på tidigare ägare och kontakta honom och höra hur han använt hojen.
Många mil på en relativt ny hoj är inte nödvändigtvis dåligt utan ibland tvärtom.

Exakt... Jag va med som testförare för bike här nyligen och satt och
snacka med Christer Minin när vi vilade lite, då nämde jag att jag åker en
K5:a på runt 2000 mil.. Då utbrast han med ett jätteflin fyy fan va gött då börjar dom bli så härliga i lådan och underbara i maskin..... Tycker personligen
att det stämmer, sen visst finns det rädsla för sporthojar som gått en del ! Så kommer det alltid vara !!!!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back