-

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sena 20S erbjuder detta, det är riktigt bra men tyvärr ett av det dyraste (om inte dyraste?) på marknaden. När de kom var det de enda som körde på Bluetooth 4.0, har en räckvidd på över 1km om det är fri terräng . har även sk "HD" ljud, det är bra kvalite att både lyssna på varandra och musik, vindbrus existerar inte genom micen (inte ens omkring 200 på motorvägen om man kör sporthojar och ligger lite skyddat bakom kåpan iaf)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Själv har jag och tjejen ett Scala Rider som vi använder. Tycker det funkar alldeles utmärkt men så fick vi det gratis också.
Lätt att koppla in, bra ljud, möjlighet att koppla in egna hörlurar om man vill (vanligt 3.5mm uttag på enheten) röststyrning (dock inte på svenska, iaf inte än), och enkel att ställa in som man vill.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Scala Rider PACKTALK är ett riktigt bra val då ni är flera. Deras DMC (Dynamic Meshwork Communication) ser ut att vara ett riktigt nice steg framåt i utvecklingen. Då den ger en räckvidd up till 5 km och 1,6 km mellan Bike-to-Bike.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det bästa är det som andra använder = kan prata med andra. Antingen man slår sig ihop några stycken eller man åker med befintliga kompisar.

Cardo får väl anses vara något av en standard i det avseendet. Nog skulle jag köpa Packtalk om jag köpte idag, även om det GÅR att komma billigare undan.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Sena 20s.
Nu menar jag inte detta som fanboy, utan för att det är bästa intercomen JUST NU.

Sena är en bluetooth tillverkare som råkar bygga intercoms (och lite annat)
resten är intercomtillverkare som måste köpa in sina blåtandsdelar.

20s hade lite barnsjukdomar, men har blivit utbytt gratis om man haft problem (dåliga batteri / vattentätning).

har varit 3 och pratat (jag, tjejen och min mor) och det är som att de står bredvid dig även på 500+ meter. Man blir positivt överaskad när någon ringer och man är kopplad till telefonen med.

Spelar även in mina motovlogss med denna pjäsen. Som sagt.. ljudkvalitet uber alles!

jag kör med crosshjälm, och har inga problem att höra folk i 100km/h, och de hör inget vindbrus från mig.

5 utav 5 solstolar
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Med Sena 20S har tjejen dock haft problem. Vet inte om det är i kombination med iPhone men hon har försökt starta intercom eller musik med röststyrning och då har den istället ringt upp någon i telefonboken vilket är lite jobbigt. Inget fel på uttal då direkt heller.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Få den utbytt. Sena mesar inte. Funkar inte grejjerna byter de oftast ut dem bara. Lätt och enkelt via återförsäljaren i svea rike.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag håller inte med om Sena 20S,
Köpte ett sett när det släpptes förra året och det har inte fungerat alls.
Infästning på en Schuberth C3 pro funkade endast om man klistrar fast det annars riskerar man klämma av vajer till solskyddet, försöker man använda skruvfäste får man inte fast nackkragen utan ata klippa och dona.

Klick fästet mellan enheten och hjälm/mick fästet var otroligt dåligt konstruerat, lite plast klack = glapp och fäster ej.

MEN när jag kollat på deras 2015 års grejer verkar det vara en metall klack och bättre funktion, det kan varit dom första enheterna som strulade?

När jag ville reklamera var Sena själva usla, dom sket i mig totalt.
däremot Amazon UK som jag handlade via ersatte mig fullt ut med noll problem.

har också testat Schuberths eget system SRC som är smidigt då det är inbyggt men funktionen var inte mer än hyffsat, gick sönder efter 2 säsonger och mindre än 1000 mil.

Nu funderar jag på ett kanske...testa Packtalk men vet ej om jag törs.
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Vet inte vilket som är bäst men har köpt ett cardo g9x och jag är inte så imponerad. Går inte att prata samtidigt som man lyssnar på musik. (nu ska den funktionen inte finnas men ändå, återkommer längre fram) Kör musik via min mobil samsung och när man har använt intercom funktionen så slås inte musiken på jämnt. Den har svårt att ta instruktioner när man ger kommando än fast man ändrat känsligheten. Ibland har den hängt sig och går inte stänga av, fått ha den liggandes på tills batteriet är slut!
Har haft ett Autocom system med tråd köpt 2006 som funkat kanon! Bra ljud och musiken sänks när man pratar för att sedan öka. Ett riktigt kanon system!
Nä ställer mig i skaran av folk som säger det var bättre förr!
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
G9 kör jag och kompisarna, tyvärr. För mycket pengar för ett sånt undermåligt system. Osmidigt att para ihop användarna, och är inte jättenöjd med kvaliteten på ljudet. Har då köpt till G9x-delen som har aux-utgång, för att kunna köra in-ear. Inte ens det blir tillfredsställande. Nej, de får fixa till det så att det blir mera intuitivt att få igång par- och gruppkörningar, så kanske de får mina pengar igen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag och kamraterna kör också G9x och jag kompletterade dessutom med en SRC när jag bytte hjälm. Funkar perfekt för oss, förutsatt att man ställt in systemet korrekt med datorn och senaste programvaran... Då fungerar till och med automatisk uppringning när man är utanför räckvidden.

Kvaliteten på ljudet är extremt avhängigt hur man ställer in brusreduceringen. Kopplingen med iPhone tycks fungera bättre än med Samsung dessutom (använder bägge OS, iPhone6 och Sony S3), en kompis får ofta problem med sin Samsung.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top