25kw registrering

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Tjena! är det någon som har koll på vad det kostar att regga om hojen till 25Kw. Alltså enbart vad själva omreggningen kostar.
Thanx på förhand
 
Jag pyntade 680:- förra året iaf, vet inte om det har höjt sedan dess.
 
Hmmm, nu är jag osäker som fan. Kan det ha varit så mycket!? Njae, tror inte jag betalade mer än 680:- och då inklusive besiktning. Nu måste jag leta på vägverkets hemsida....
 
Nu har jag fått mail från bilprovningen. 680:- kronz ska dom ha!
Tack för svaren!
 
Och hur länge tror ni de där brickorna kommer sitta i insuget? Mina satt kvar i ca 1 mil, så långt är det från bilprovningen till garaget :)
 
Men hur är det om man vill det omvända? Har en hoj so på pappret har 20 kW men i verkligheten 36. Jag har A-obegränsat och har således all rätt att köra den. Om jag nu skulle vilja få de rätta värdena i pappiren, måste då en auktoriserad verkstad intyga att brickorna är borta eller räcker det att man lägger dem i näven på besiktningsmannen...?
 
gs500e skrev:
Men hur är det om man vill det omvända? Har en hoj so på pappret har 20 kW men i verkligheten 36. Jag har A-obegränsat och har således all rätt att köra den. Om jag nu skulle vilja få de rätta värdena i pappiren, måste då en auktoriserad verkstad intyga att brickorna är borta eller räcker det att man lägger dem i näven på besiktningsmannen...?

Tror att det räcker att du säger att de är bortplockade.
Så åter går nog effekten på papperet till det som stod innan strypningen ägde rum. Dock så måste det nog vara en reg besiktning.
 
elfuego skrev:
Tjena! är det någon som har koll på vad det kostar att regga om hojen till 25Kw. Alltså enbart vad själva omreggningen kostar.
Thanx på förhand

680 kr kostar det!!!
 
gs500e skrev:
Men hur är det om man vill det omvända? Har en hoj so på pappret har 20 kW men i verkligheten 36. Jag har A-obegränsat och har således all rätt att köra den. Om jag nu skulle vilja få de rätta värdena i pappiren, måste då en auktoriserad verkstad intyga att brickorna är borta eller räcker det att man lägger dem i näven på besiktningsmannen...?

Det är samma procedur som om du skulle strypa den, intyg och besiktning och sånt.
 
gs500e skrev:
Men hur är det om man vill det omvända? Har en hoj so på pappret har 20 kW men i verkligheten 36. Jag har A-obegränsat och har således all rätt att köra den. Om jag nu skulle vilja få de rätta värdena i pappiren, måste då en auktoriserad verkstad intyga att brickorna är borta eller räcker det att man lägger dem i näven på besiktningsmannen...?

försäkringsbolagen räknar ju ändå på ursprungseffekten så det spelar väl ingen roll vad som står i papperet...
 
Nick skrev:
försäkringsbolagen räknar ju ändå på ursprungseffekten så det spelar väl ingen roll vad som står i papperet...

Helt rätt! De flesta,om inet alla, räknar på ursprungseffekten. Kan vara värt att ringa runt ändå. Om man tänkt behålla strypningen på dvs.

Om inte för att lura bolagen, varför strypa en R1 till en knapp R½ om man ändå har full behörighet ?

:confused:

Se tråden:
Sporthoj.com - Här Snackas Det Sporthoj > Hjälpforum > Försäkringar > Ursprungseffekt???

/Rrrrrrakeeeeet
 
Wax skrev:
Helt rätt! De flesta,om inet alla, räknar på ursprungseffekten. Kan vara värt att ringa runt ändå. Om man tänkt behålla strypningen på dvs.

Om inte för att lura bolagen, varför strypa en R1 till en knapp R½ om man ändå har full behörighet ?

:confused:

Se tråden:
Sporthoj.com - Här Snackas Det Sporthoj > Hjälpforum > Försäkringar > Ursprungseffekt???

/Rrrrrrakeeeeet

Är man i 25kW-åldern så har jag fått för mig att man får reducerat pris men det som han ska tänka på mer om han nu plockar bort brickorna (som Dee-cati nämner) så kan det bli jääääävligt dyrt vid en olycka

/oXydex
 
Nick skrev:
försäkringsbolagen räknar ju ändå på ursprungseffekten så det spelar väl ingen roll vad som står i papperet...

FEL! Står det fel uppgifter i papprena räknas hojen som olaglig, samma sak som att fuska "uppåt". Jag vet, det är sjukt men sant! Hade just det problemet för några veckor sen och har ringt som en tok till f-bolag, vägverk och polis för att till slut få bekräftat att det är olagligt att fuska åt andra hållet också...

Olaglig hoj = nada pengar vid marksyning...
 
Suomalainen skrev:
FEL! Står det fel uppgifter i papprena räknas hojen som olaglig, samma sak som att fuska "uppåt". Jag vet, det är sjukt men sant! Hade just det problemet för några veckor sen och har ringt som en tok till f-bolag, vägverk och polis för att till slut få bekräftat att det är olagligt att fuska åt andra hållet också...

Olaglig hoj = nada pengar vid marksyning...

Ja det låter verkligen helt sjukt! Vad måste man göra för att kunna regbesiktiga om hojen till full effekt då? :confused:
 
Nick skrev:
Ja det låter verkligen helt sjukt! Vad måste man göra för att kunna regbesiktiga om hojen till full effekt då? :confused:

En regbesiktning, kostar 680:- har jag för mig när jag gjorde den förra veckan. Du behöver inte göra nåt med själva hojen, bara beställa tid för regbesikning och åka dit... Kan vara bra att veta att det ingår en kontrollbesiktning samtidigt.
 
Suomalainen skrev:
En regbesiktning, kostar 680:- har jag för mig när jag gjorde den förra veckan. Du behöver inte göra nåt med själva hojen, bara beställa tid för regbesikning och åka dit... Kan vara bra att veta att det ingår en kontrollbesiktning samtidigt.

ok det låter bra... måste ju ändå kontrollbesiktiga hojen i Juni iaf så då kan man ju göra två flugor på smällen :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top