25kw reggning

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Hejsan alla, är ny här på forumet. :)

Går nu i funderingarna på att ta MC-kortet till våren och köpa mig en hoj, lutar åt en R6:a i sånna fall. :)

Men jag undrar lite, jag vet ju att försäkringen är skapligt dyr på en sådan maskin, men har hört folk som har reggat som 25kw för att få ner pengarna. Någon som har gjort det eller vet hur det funkar och har lust att förklara lite?

För som det ser ut nu är det mest ekonomin som hindrar mig från att genomföra planen.

MVH

Tjena doxter. ;) Know who you are.. :blah :såjaponken
Förr har det varit så att en hoj reggad på en lägre effekt haft en billigare premie men idag så utgår premien i de flesta fallen till ursprungseffekten tyvär vilket även för dem som kör ärligt 25kw innebär en väldigt hög premie.
R6 är en grymt fin hoj men de är inte billiga att försäkra, annars är min uppfattning god om dessa hojar, bara tanka och köra i princip vilket är ett +.
Du har hela vintern på dig att bestämma dig men låt tänka över det, du hade gärna fått prova min motard se vad du tyckte innan du bestämde dig för sportis.:tummenupp

Innan du bestämmer dig för en r6a är det ju ett måste att provköra.. den är allt utom bekväm men vad gör man inte för att köra en snygg hoj.

Sen är den ju så billig att försäkra. Min trafikförsäkring går på 11k per år:död

Hehe jo, lite svårt att få testköra hojar om man inte har kortet dock. Men men får se, står fortfarande mellan en fin bil eller en fet hoj. Har inte riktigt bestämt mig än så får se ifall jag hinner sitta här tillräckligt mycket för att bli övertygad om att en hoj är det enda rätta. ;)

Ogre skrev:
2524475 Innan du bestämmer dig för en r6a är det ju ett måste att provköra.. den är allt utom bekväm men vad gör man inte för att köra en snygg hoj.

Sen är den ju så billig att försäkra. Min trafikförsäkring går på 11k per år:död
I mitt tycke har R6an en stor och mustig sadel. Likaså passageraren sitter som en kung.:1pajas

Ogre skrev:
2524475 Innan du bestämmer dig för en r6a är det ju ett måste att provköra.. den är allt utom bekväm men vad gör man inte för att köra en snygg hoj.

Positiva är att det är motorcyklarnas svar till bilarnas volvo 240:D Finns en hel uppsjö med delar!

Jag pyntar 15100kr/år i helförsäkring:yoparty

Man betalar för fulleffekt.

philsson skrev:
2524499 I mitt tycke har R6an en stor och mustig sadel. Likaså passageraren sitter som en kung.:1pajas

Jo med original sadeln sitter man ganska gött, men om man åker tex stadstrafik (långsamare) så blir det lätt jobbigt för rygg/armar/handleder.

Bana eller 140km/h på landsväg så trivs man bäst på den cykeln tycker jag:)

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2524583 Positiva är att det är motorcyklarnas svar till bilarnas volvo 240:D Finns en hel uppsjö med delar!

Jag pyntar 15100kr/år i helförsäkring:yoparty

Man betalar för fulleffekt.

Jo med original sadeln sitter man ganska gött, men om man åker tex stadstrafik (långsamare) så blir det lätt jobbigt för rygg/armar/handleder.

Bana eller 140km/h på landsväg så trivs man bäst på den cykeln tycker jag:)

15100? Fy fan. :näsblod

Antar att du inte har den påställd året om?

Som sagt, ingen billigare premie pga att den är strypt.

Bara två anledningar att strypa. 1) Du är för ung för att ta tungt el. 2) Du vill köra upp på din egen hoj(å vill man det på en R6a)?

lorkan skrev:
2524603 15100? Fy fan. :näsblod

Antar att du inte har den påställd året om?

15100 är billigt

(går inte ställa av)

Ogre skrev:
2524619 Har du Folksam och massa SMC rabatter med mera?

Jo så är de:)

Odi skrev:
2524639 Som sagt, ingen billigare premie pga att den är strypt.

Bara två anledningar att strypa. 1) Du är för ung för att ta tungt el. 2) Du vill köra upp på din egen hoj(å vill man det på en R6a)?

Kanske inte är att rekomendera men jag det går:) ( ja gjorde de)

Last edited:
Har ju inte kortet än och är bara 20 år fyllda så enligt lag får jag bara köra på 25kw tills jag har haft körkortet i 2 år, stämmer?

Sen är ju frågan då om man nu reggar den på 25kw av lagliga skäl och sen plockar bort den pga den olidliga tristessen att inte kunna köra fort, och sen skulle smälla/gå omkull, får man ut något på försäkringen då?

Har ni några andra rekommendationer på första hoj?

Doxster skrev:
2524791 Har ju inte kortet än och är bara 20 år fyllda så enligt lag får jag bara köra på 25kw tills jag har haft körkortet i 2 år, stämmer?

Sen är ju frågan då om man nu reggar den på 25kw av lagliga skäl och sen plockar bort den pga den olidliga tristessen att inte kunna köra fort, och sen skulle smälla/gå omkull, får man ut något på försäkringen då?

Har ni några andra rekommendationer på första hoj?
Då åker du olovligt på ett fordon som är fel registrerat. Om försäkringsbolaget väljer att kolla upp det (vilket det gör i vissa fall då de kan bespara dem stora utgifter) så kan du förutom att gå miste om ersättning åka dit för olovlig körning.

philsson skrev:
2524853 Du är alltid välkommen att komma och provköra min. :tummenupp

Du får väl pallra dig hem till sverige igen då. :D

Ontopic: Sitter och läser en del på blocket på diverse annonser. Skitmånga som skriver "25kw på pappret, skickar med strypning". Verkar sjukt vanligt att regga en hoj som 25kw sen plocka bort strypningen så fort man kommit hem?

Är det en chansning eller är det så pass vanligt så att ingen bryr sig?

Doxster skrev:
2525051 Du får väl pallra dig hem till sverige igen då. :D

Ontopic: Sitter och läser en del på blocket på diverse annonser. Skitmånga som skriver "25kw på pappret, skickar med strypning". Verkar sjukt vanligt att regga en hoj som 25kw sen plocka bort strypningen så fort man kommit hem?

Är det en chansning eller är det så pass vanligt så att ingen bryr sig?

Kan tänka mig att många kör med trafikförsäkring bara, den gäller ju oavsett om du inte har behörighet till den motorcykeln eller kör full osv men om du kör med strypningen ur-plockad och vill få FB att betala för vagnskadan så går det kanske lite sämre.

Ofta i 18-25års ålder kostar ju helförsäkring per år mer än vad motorcykeln kostar därför är det nog inte många som har helförsäkrat och därför bryr dom sig inte i strypningen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back