25kw på pappret, vad säger försäkringsbolaget då?

Det är inte rätt, kompisen han pratar om betalar drygt 700kr/mån för en trafik, inte en halvförsäkring. De skulle ha drygt 1100kr/mån för halvförsäkringen så 11000kr per år för trafik kan nog stämma ganska bra. Vår gemensamma kompis har haft kk många år därför blir premien lägre inte själva modellen zx-6r, även om den är hyfsat ok att försäkra...

Aha, då förstår jag. Lät lite rimligare, även om jag inte tycker att premierna i sig är särskilt rimliga... Jag menar, 11 papp per år för en sketen gammal veteranare?:va Det är för fan hela hojens värde som ska betalas varje år, bara för att den ska få vistas på vägarna:dummer
 
Hojen jag har är "orginal" registrerad på 25 kW från fabrik.. står inget i papprena om att den skulle vara strypt på något sätt.. Eftersom det inte står något om någon strypning så är försäkringen på 25 kW, dock vet jag inte om jag har någon skyldighet att ta reda på den riktiga effekten eller ej?
 
Endast trafik gillar inte jag iaf. När den väl blir stulen står man där med k*ken i brevlådan och får inte ett sketet lingon för pengarna man faktiskt betalat. Halvförsäkring minst säger jag.

Är det din första MC så kommer du tycka det mesta på två hjul är jävligt underhållande, det går att hitta billiga hojar med vettiga premier om man nu inte måste glänsa för brudarna vid McMögel. (Det funkar ju ändå inte som många verkar tro).

Visst, som nyutbildad MC-pilot sitter man där och dreglar över nya CBRR1GSXRZXR-modeller men man kommer inte ha nytta av dom, man kan inte hantera dom, man har inte råd att försäkra dom i början etc etc... Sporthojar är bara bra på tre saker:
Köra snabbt på bana, illusionen att glänsa på stan och ge dig en "stämpel" av personer som inte kör sporthoj eller hoj alls. (Köper man sen en Ducati modell snikvariant som jag, kommer även de flesta tro att du är snorrik)

Köp en allroundhoj och testa dig fram till vad du gillar. Bandit, Hornet, Monster (kanske inte så allround) eller en s.k. äventyrshoj, dvs semioffroad som funkar till det mesta. Åk på MC-semester med den, åk på en bandag, ta kvällsturer på kurviga favoritvägar och se vart det leder...

Mina korvören.
 
Kolla på äldre sporthojar, allt som är över 20 år gammalt kan du classicförsäkra hos bilsport och mc för 1600 kr hel/hel oavsett hur gammal du själv är, oavsett var du bor och oavsett effekt. Dock bäst att kolla med dem först om hojen du tänkt dig verkligen går att försäkra då de inte försäkrar riktigt alla typer av hojar. Fzr600 kanske?



Hur gammal var din polare och vilket bolag var det? När jag ringde runt för att försäkra min RD (jag 18 år, hojen 82:a, ca 50 hk, 350 cc) så ville nåt av bolagen ha 11 000 kr per år, för en trafikförsäkring:huvet

Det va bara för att de vet att du kör som en kratta:tungan

Jag skulle helt klart gått på Bushidos råd. Man måste dock ha hojen inlåst nattetid när den är i staden du är skriven i.
 
Hojen jag har är "orginal" registrerad på 25 kW från fabrik.. står inget i papprena om att den skulle vara strypt på något sätt.. Eftersom det inte står något om någon strypning så är försäkringen på 25 kW, dock vet jag inte om jag har någon skyldighet att ta reda på den riktiga effekten eller ej?
Tror inte lagen tar hänsyn till om du dragit strypningen eller någon annan. Konstigt nog kan du säkert åka dit även om du inte visste att den är ostrypt. För fällande dom så behöver väl åklagaren bara visa att fordonet framförts ostrypt, inte vem som drog strypningen. Tror inte det behöver bevisas att du ens visste om det.

Du kan ju jämföra med att köra utan halvljuset på, ursäkten att du inte visste håller inte.

Som ägare har jag förstått det som att du har en skyldighet att fordonet skall motsvara de krav som fanns i registreringen?
 
Tror inte lagen tar hänsyn till om du dragit strypningen eller någon annan. Konstigt nog kan du säkert åka dit även om du inte visste att den är ostrypt. För fällande dom så behöver väl åklagaren bara visa att fordonet framförts ostrypt, inte vem som drog strypningen. Tror inte det behöver bevisas att du ens visste om det.

Du kan ju jämföra med att köra utan halvljuset på, ursäkten att du inte visste håller inte.

Som ägare har jag förstått det som att du har en skyldighet att fordonet skall motsvara de krav som fanns i registreringen?

Jo det stämmer säkert, men enda sättet att för dom att se att den har högre effekt än på pappret är ju att bänka den, då det inte finns någon "strypning" nämnd någon stans... :va
 
Endast trafik gillar inte jag iaf. När den väl blir stulen står man där med k*ken i brevlådan och får inte ett sketet lingon för pengarna man faktiskt betalat. Halvförsäkring minst säger jag.
Håller med, halvförsäkring kostar dessutom inte så mycket extra... eller ja beroende på vart man bor. Nästan allting utom klassiker uteslöts för mig när jag flyttade hit.

Hojen jag har är "orginal" registrerad på 25 kW från fabrik.. står inget i papprena om att den skulle vara strypt på något sätt.. Eftersom det inte står något om någon strypning så är försäkringen på 25 kW, dock vet jag inte om jag har någon skyldighet att ta reda på den riktiga effekten eller ej?
Räknas väl isånnafall som att du trimmat den och det får man också bara göra till en viss gräns innan man måste omregistrera hojen. Kommer dock inte ihåg hur många procent det var...
 
Länsförsäkringar går efter vad det står på pappret!
Försäkrade min r6a på 25kw väldigt billigt.
 
Vet inte om någon nämnt det, men skaffa en Motard! :fakta Billig försäkring, billiga reservdelar :fakta. Sen att köra Cross på vägen, lagligt, kan det bli bättre :kryckor? Du har ett ös som inte går av för hackor, men ut över detta blir du dessutom helt sjuk i huvudet minuten du skriver under ägarbeviset, har jag låtit mig föstå.:7peta

Ge Motard en chans, sen behöver du inte fundera vilken typ av hoj det är som gäller :mattias :pussa
 
Länsförsäkringar går efter vad det står på pappret!
Försäkrade min r6a på 25kw väldigt billigt.

Stämmer för mej också. Har en äldre CBR600 reggad 25kw. 1800 hel/hel känns ok. Kanske blir bråk gäller om man skulle smälla, men vid ev stöld känns det overkligt att effekten skulle spela ngn roll.
 
:mattias

main.php
 
Vet inte om någon nämnt det, men skaffa en Motard! :fakta Billig försäkring, billiga reservdelar :fakta. Sen att köra Cross på vägen, lagligt, kan det bli bättre :kryckor? Du har ett ös som inte går av för hackor, men ut över detta blir du dessutom helt sjuk i huvudet minuten du skriver under ägarbeviset, har jag låtit mig föstå.:7peta

Ge Motard en chans, sen behöver du inte fundera vilken typ av hoj det är som gäller :mattias :pussa

Pyntat julgranen?:D
 
Aha, då förstår jag. Lät lite rimligare, även om jag inte tycker att premierna i sig är särskilt rimliga... Jag menar, 11 papp per år för en sketen gammal veteranare?:va Det är för fan hela hojens värde som ska betalas varje år, bara för att den ska få vistas på vägarna:dummer

Hur går det ihop?

Jag ger ju 10.000 kr för min 600 sport och den är ju avställningsbar..
Jag är 20 och bor i en mindre stad!
Halvförsäkring..
 
Hur går det ihop?

Jag ger ju 10.000 kr för min 600 sport och den är ju avställningsbar..
Jag är 20 och bor i en mindre stad!
Halvförsäkring..

Som jag sa så var jag 18 vid tillfället, så det var väl helt enkelt bolagets sätt att säga att de helst inte vill försäkra mig alls... Jag misstänker åtminstone att det var det det handlade om, annars är det verkligen en sjuk premie.
 
ja, men trevlig helg på er alla då och lycka till med ditt motardköp :banana
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top