25kw på pappret, försäkring? på fulleffekt

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Hej Alla

Min bror har köpt en Gsxr 1000 -02, skall försäkra den idag!

Grejen är att i papprena är det 25kw, men strypningen är borttagen. Han har A behörigheten så det är lungt.

När vi kollar försäkringen på tex länsförsäkringar får man ju inte rätt försäkringspremie om du frågar mig.

Vad händer om man försäkrar på 25kw och det händer något?

Om man ringer dem o säger som det är, räknar de ju om så att det blir rätt antar jag? Men måste man regga om skiten sen för att allt skall stämma? Självklart vet jag att försäkringsbolaget inte kräver att man skall regga om till rätt HK antal.

Tacksam för snabba svar.

Försäkrade min gamla klump hos Länsförsäkringar och fick ett bra pris på nätet. När sedan räkningen kom var det något helt annat... När jag ringt dem visade det sig att hojen är reggad strypt (till 72 kw tror jag) men att de alltid försäkrar till originaleffekt. Detta oavsett om hojen faktiskt är strypt.
Inte riktigt svar på din fråga, men jag tror inte den går att försäkra som 25 kw hos Länsfösäkringar och detta framgår inte om man bara tecknar försäkringen på nätet.
(Har nu bytt till Gjensidige.)

Tänkte bara, bara för att han har A behörighet så får han väl inte köra ostrypt? Eftersom den är registrerad på 25 kW så måste den framföras på det, annars måste den väl registreras om, eller?

Om man har obegränsat kort så slipper man åka på skit
för att man kör olovligt. Däremot så åker du fortfarande dit på
att motorcykeln har mer effekt än vad som står i registreringsbeviset...

Om man har obegränsat kort så slipper man åka på skit
för att man kör olovligt. Däremot så åker du fortfarande dit på
att motorcykeln har mer effekt än vad som står i registreringsbeviset...

Men har det någonsin hänt att Polisen sagt något om det?

Han har ju rätt behörighet, är det en reg besiktining som gäller eller hur funkar det då?

Försäkrade min gamla klump hos Länsförsäkringar och fick ett bra pris på nätet. När sedan räkningen kom var det något helt annat... När jag ringt dem visade det sig att hojen är reggad strypt (till 72 kw tror jag) men att de alltid försäkrar till originaleffekt. Detta oavsett om hojen faktiskt är strypt.
Inte riktigt svar på din fråga, men jag tror inte den går att försäkra som 25 kw hos Länsfösäkringar och detta framgår inte om man bara tecknar försäkringen på nätet.
(Har nu bytt till Gjensidige.)

Bästa är ju om försäkringen är på full effekt, då kan det ju inte bli nått strul eller?

Vad skall man göra tycker ni, köra på fulleffekt med 25kw försäkring eller försäkra på full / behöver man regga om hojen för att allt skall stämma?

Last edited:
Bara ringa till bilprovningens regbesiktning, åka dit och visa upp hojen, betala 680 spänn, åka hem.

Så kan han köra lagligt sen, onödigt att köra runt på olaglig hoj när man har obegr körkort

edit: notera att registrerinsbesiktningen har eget telefonnummer, funkar inte att ringa till "vanliga" bokningen

Ev kan det behövas ett intyg från "lokala märkesvärkstan" att strypningen är borttagen för att gå registreingsändringen ska gå genomföra.

Men i övrigt håller jag helt med Klubba.
Skaffa intyg
boka reg besikting (ändrings registrering) (kostar 680:-)
åk hem och vet att det blir inget strul om det skulle hända nått

Jag har precis gjort samma sak själv för 2v sen :)

Försäkringsbolagen vet att strypningarna ofta tas bort och försäkrar därför på originaleffekten.
Dvs du får betala samma premie även om hojen är strypt.

I och med att den är reggad som strypt men i praktiken inte är det så skiljer sig motorcykeln från registreringen och är därigenom inte laglig.
Har du otur så kan polisen kolla upp det och då är det böter som gäller även om du egentligen har behörighet att köra hojen.

Det bästa att göra är att göra en enkel registreringsbesiktning så du får rätt effekt i papperen. Då stämmer hojen med registreringspapperen och alt blir rätt.

Har man otur när det händer något så kan faktiskt försäkringsbolaget hävda att hojen skiljer sig från vad den är registrerad som och därför får man reducerad ersättning. Stämmer papperen slipper du ge dom den möjligheten.

Jag försäkrade min r6 med 25kw via länsförsäkringar, fick en rejält lägre premie än om det skulle varit fulleffekt. Detta var 1 år sedan.

Ev kan det behövas ett intyg från "lokala märkesvärkstan" att strypningen är borttagen för att gå registreingsändringen ska gå genomföra.

Men i övrigt håller jag helt med Klubba.
Skaffa intyg
boka reg besikting (ändrings registrering) (kostar 680:-)
åk hem och vet att det blir inget strul om det skulle hända nått

Jag har precis gjort samma sak själv för 2v sen :)

Nja det är faktiskt enklare än så:) Du kan själv ta bort strypningarna om dessa sitter kvar och dessutom skriva ett eget intyg.
Inte alls nödvändigt med intyg ifrån verkstad. Samma gäller om du omreggar till 25kw:tummenupp

Jag försäkrade min r6 med 25kw via länsförsäkringar, fick en rejält lägre premie än om det skulle varit fulleffekt. Detta var 1 år sedan.

Tanken är ju inte att försäkra på 25kw utan på full.
Angående vad polisen säger, så har man ju behörighet att köra en fulleffekts hoj och hur skall dem kolla upp det?

Hojen är köpt i detta skicka, dvs ej strypt men strypt på pappret! Det behöver man ju inte veta om. Man växlar ju på 2000varv! :D

Vad jobbigt allt blev, ombes,intyg,försäkringsbolag osv osv

Tanken är ju inte att försäkra på 25kw utan på full.
Angående vad polisen säger, så har man ju behörighet att köra en fulleffekts hoj och hur skall dem kolla upp det?

Hojen är köpt i detta skicka, dvs ej strypt men strypt på pappret! Det behöver man ju inte veta om. Man växlar ju på 2000varv! :D

Vad jobbigt allt blev, ombes,intyg,försäkringsbolag osv osv

Dom kommer inte att kolla upp det utan det är endast vid en eventuell olycka som problemen kommer:)

Men hur jobbigt är det? Skriv ett eget intyg att strypningen är borta åk sedan och regbesiktiga:va Klart!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph