25kw med A Obegränsad behörighet..

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Lite luddig rubrik kanske men vettefan vad jag annars skulle skriva.
Har en fråga jag tänkte att den allvetande massan på SH skulle kunna
lista ut, luska fram och förklara...

Om en hoj som är omreggad till 25kw, men som går utan strypning
i händerna på en pilot med A Obegränsad behörighet, hamnar i en
olycka/poliskontroll/flygande besiktning/whatever-med-myndighetsfolk,
kan reggningen och avsaknaden av strypning påverka utkomsten av
ovan nämnda händelser?

Hittat en massa gamla trådar där det diskuteras problematiken med
A Begränsad och bortplockad strypning.. Men för oss gamla rävar
med bara en A behörighet på styrlappen då? :va

Jag gissar bara, men det anses säkert som en modifikation och ger böter samt reggbes

Det blir nog strul om fordonet inte stämmer överens med siffrorna i regbeviset. Sen att du i teorin får köra fordonet spelar nog ingen roll.

Försäkringsersättning uteblir p.g.a modden.

Däremot slipper du åka på olovlig körning utan behörighet.

Trots att försäkringsbolagen jag kollat med tar ut försäkring för
ursprungseffekten (kollat en CBR900R).. 14k med IF's märkesförsäkring.

Ingen försäkringsersättning uteblir. I dagsläget finns det nästan inget företag som försäkrar 25 kw. Utan de försäkrar på den riktiga effekten som den egentligen har. Så i stort sett spelar det inte roll ett skit. Du kan åka på en regbesiktning derimot eventuellt..

Mitt sunda förnuft säger mig att det inte ska vara några som helst problem då den är försäkrad på ursprungseffekten och du har behörighet.

Problemet är ju att det sunda förnuftet nu för tiden är satt ur spel.

Min hoj är reggad med 25kw, fick dock inte med några strypningar när jag köpte den. Men eftersom jag nu har A obegränsad känns de dumt att åka runt på en "mellanklassad" hoj med full effekt.
Krävs det en reg besiktning för att dom ska ändra effekten i papprerna, eller hur går de till?

Min hoj är reggad med 25kw, fick dock inte med några strypningar när jag köpte den. Men eftersom jag nu har A obegränsad känns de dumt att åka runt på en "mellanklassad" hoj med full effekt.
Krävs det en reg besiktning för att dom ska ändra effekten i papprerna, eller hur går de till?

Ja, det gör det.

Vad krävs för en reg bes? Måste man ha nå intyg på att det inte är strypningar i den eller räcker de med att åka dit och säga att dom är borta?

Reg. besiktning på bilprovningen kostar 880kr sen ska dom väga skiten och det kostar 300kr så du landar på 1180kr för en reg. besiktning. Dom kontrollerar allt på bilprovningen så du behöver inga intyg eller nåt sånt, pratade med dom på kundservice för 2veckor sen för exakt samma sak, dock så har min 37KW på papper men full flås i hojen..

Reg. besiktning på bilprovningen kostar 880kr sen ska dom väga skiten och det kostar 300kr så du landar på 1180kr för en reg. besiktning. Dom kontrollerar allt på bilprovningen så du behöver inga intyg eller nåt sånt, pratade med dom på kundservice för 2veckor sen för exakt samma sak, dock så har min 37KW på papper men full flås i hojen..

okej, tack!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...