25kw = billigare försäkring till sporthoj?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Varför säger många på blocket att det är billigare försäkring till ex: Gsxr 750 -98 25kw ? Vilket försäkringsbolag använder de då? För Bilsport & Mc försäkrar ju inte sporthojar?

Tror folksam är det enda bolaget som tar hänsyn till hojjens reggade effekt och inte ursprungseffekten

,

Finns nog inget f-b som ger billigare fösäkringar för en strypt mc.'
hittade då inget som gav billigare för min som var strypt.

Precis, det kanske låter bara bra. Inga av de försäkringsbolag jag har pratat med tar hänsyn till strypningen, alla kör på originalen.

Länsförsäkringar i Gbg tillåter ""strypta versioner" av vissa årsmodeller och modeller . :tummenupp
Hade min cbr 900 -93:a där! 3400:- hel/hel

Cervantes skrev:
Tror folksam är det enda bolaget som tar hänsyn till hojjens reggade effekt och inte ursprungseffekten

Gjorde dom inte när jag kollade upp priserna på r6,cbr och r1.

Cervantes skrev:
Word. Och dom är så jävla dyra från början så med 25kw hamnar du på samma pris som du gör på ett annat bolag med fulleffekt.

yonsson skrev:
Word. Och dom är så jävla dyra från början så med 25kw hamnar du på samma pris som du gör på ett annat bolag med fulleffekt.
När jag letade försäkring på min monster så var folksam de absolut billigaste. Likså på sambons Vx.

Skulle kolla vad en försäkring för en R6-02 kostade på mig. Skicka till Länsförsäkringar och dem sa att dem inte tillhanda höll sådana försäkringar men om dem skulle gjort det så skulle den kosta ca 46000:- Hel/hel!

Pr0bz skrev:
Varför säger många på blocket att det är billigare försäkring till ex: Gsxr 750 -98 25kw ? Vilket försäkringsbolag använder de då? För Bilsport & Mc försäkrar ju inte sporthojar?
Det finns en del bolag som försäkrar hojen baserat på en "strypt" effekt.
Men det börjar bli mer och mer vanligt att FB enbart går på ursprungseffekten, trots att hojen faktiskt i verklighten är stypt.

Det tycker jag är rätt sjukt, för om man har A begränsad så får man pynta för full effekt trots att man inte enligt lagens mening är redo för den effekten. Visst så får ju hojen såklart inte vara ostrypt men men (om inte den uppfyller kraven).

Cervantes skrev:
Osäker där faktiskt...

Ena polarn har en Cbr 900 -95 och han kör den på 25kW (Folksam).
Den är alltså inte stypt i verkligheten.

En annan kompis körde både en motard (Ktm 625 -02) och en Cbr900 - 99 som var nedskrivna på pappret och de fick billigare försäkring. Han hade Länsförsäkringar på både.

Nu däremot kör han en annan Cbr 900 -98 som inte har någon not i papprerna = fulleffekt och en otrevlig försäkring. :fyllisar

vette fan riktigt hur det funkar med min, men den är en tyskimport & på "beviset" så står det 20kW (orginal 64kW :va ) & det går iaf trgg hansa på = 1376:- hel/hel .

Bilsport & MC hade, vet inte om de har, en mellanklassförsäkring som gäller för försäkringstagare med mellankort.

Cervantes skrev:

fel!

Men de kan missta sig.

Sebbe85 skrev:
Finns nog inget f-b som ger billigare fösäkringar för en strypt mc.'
hittade då inget som gav billigare för min som var strypt.

strypt k5a? :D

den generella regeln är att fb går på ursprungseffekt. Det kan finnas lysande undantag, speciellt för vissa modeller av lite äldre dato, men för nyare cyklar ger strypningar inga fördelar kostnadsmässigt. Tyvärr.

*Hehe* med den härliga logiken så borde dom inte bry sig om
det är någon som åker omkring med en hoj med enorm turbo heller
eftersom dom går på orginaleffekten. Menar rätt ska väl vara rätt? :hihi

Cervantes skrev:

Nej. Så här är det:
Alla bolag tecknar efter ursprungseffekten. Detta för att man tecknade efter strypt effekt tidigare, och strypningar togs bort, resten vet ni.
Däremot har Folksam en intern policy att kontrollera ursprungeffekt hos CBR. Dvs, en sporthoj reggad på 25kW, tecknas med den effekt som står i CBR när det anges att den är strypt. Ex: "fordonet försett med strypning i insugskanal, ursprunglig effekt 100kW." Då tecknar Folksam på 100kW oavsett registrerad effekt.
Skulle det av någon anledning inte stå nåt om strypningen tecknar Folksam på reggad effekt. Ett exempel på detta är hojar som strypts i ett annat Eu-land, och fått COC-dokument (certificate of conformity) på den lägre effekten. Bilprovningen måste rätta sig efter COC-papperna vid regbesiktning, och därför tas inga andra uppgifter än den strypta med vid besiktningen. Då kommer Folksam att teckna försäkring baserat på den lägre (låga), effektuppgiften. Helt enkelt därför att inga andra uppgifter syns.

/assman.

granath_ skrev:
vette fan riktigt hur det funkar med min, men den är en tyskimport & på "beviset" så står det 20kW (orginal 64kW :va ) & det går iaf trgg hansa på = 1376:- hel/hel .

Ett perfekt exempel. Se inlägg ovan.

/assman.

Folksam går bara på fullefekt vad jag hört. Men det beror på vem man pratar med. Har man tur så kommer man till någon som inte kan så mycket som bara går efter vägverkets uppgifter. Har man otur så är det någon som kollar upp ursprungs efekten.

Jag råkade ut för det med min förra 600. Fick först ett pris som var mycket bra. Ringde en time senare och skulle täckna den men då fick jag prata med någon annan som såg att den jag pratade med först har gjort fel.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret