250cc 2t för 15 åring?

Mest lättkört: 250cc 4-takt
näst enklast: 125cc 2-takt (lätt och smidig), 250- 2takt (aningen tyngre men kan använda mycket större varvtalsområde)
3e: 450 4-takt
coolast: 500 2-takt

En 250 4t är bland det tråkigaste man kan köra, skit svaga om du inte varvar satan ca 12000 rpm. 250 2t varvar ca 8500 o ger mer effekt fran start till topp.

2t har betydligt bättre korbarhet än 4t varför tror du 90% i enduro kör 2t varför kör största delen av trial folket 2t?

En 250 2t enduro/cross väger ca 95-96kg och går utmärkt att puttra runt på over diken o stubbar. En 125 måste varvas för att orka den är jobbigare i terräng an en 250.

4t 250 kräver massor med kärlek o oljebyten kolvbyten ventil justering o massa exter..

Köp en 250 o skit i vad alla sura gammla gubbar tycker här inne är själv 51 o skall precis ut o busa med min egen 250 2t motard, sladda i grus åka lite bakhjul på torget. Kanske en burnis oso. :-))

Mvh
 
Jo Moddlaren, jag förstår att du gillar din 250 2-takt. Skulle också kunna tänka mig en att busa med. Skillnaden är att Ts ska köpa något till sin 15-åriga grabb som bara kört en Fiddy innan. Hur mycket effekt är det i Kina-skiten? 10hk ur en 150cc kanske? Då är det ett betydligt lämpligare steg att byta till en japansk 80cc cross eller tom 125cc. Redan åttiokubikaren lär ha 2-3ggr mer effekt än vad han är van vid.
 
Tja jag tävlade för uddevalla mk när jag var 15 på en yz 250 utan problem körde dock även 125yz o husqwarna 430..

Man vänjer sig ganska fort..
 
Jag började min hojkarriär på en XR600 när jag var 16. Köpte den efter jag sålde mopeden på den tiden. XRen fick gå grusvägar,stigar och iskörning på vintern, tung klump för en 16-åring.. Men den är saknad! Den man lärde sig köra bakhjul med. :D

Nu är väl en XR inget monster men hallå man styr väl effekten med högerhanden eller? :krama

Så jag säger kör på, men lyssna på tipsen i tråden och köp en enduro och ingen cross.
 
Last edited:
Jag körde en Münch Mammoth när jag var tre år gammal. På bakhjulet.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top