250 vs 300?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Undrar om det är stor skillnad på 250 och 300cc? Om motarden säljs så blir det sannolikt en enduro 2t och då vill jag helst ha ktm, husqvarna eller gasgas. Frågan är om det är mer lättkört med en 300cc då man har mer vrid och är där någon större skillnad på ktm 300 jämfört med gasgas 300? Är ju elstart på ktm:en + att den ser mer påkostad ut rent estetiskt men i övrigt? Husqvarnan wr 250 gillar jag oxå + att den är den billigaste om man tittar på nytt (gasgas ca detsamma) men är den ett sämre eller bättre val än gasgas:en? Tacksam för svar..

Vill oxå få lite info om recluse (eller annan) automatkoppling, är det stor skillnad att köra med jämfört mot orginal? Då jag så fall kommer att vara nybörjare i enduron och troligtvis kommer att få ett och annat motorstopp i snäva svängar så kanske det är att föredra, eller?

Last edited:
Helt klart 300:an om det är Gasgas du tänker köpa.Snäll motor med bra bottendrag.Husqvarnan känns ett nummer större än Gasgas med rymligare körställning.Motormässigt går den ungefär som 250 modellerna av dom andra märkena.KTM 300 har jag aldrig provat.Rekluse klarar du dig bra utan på en 2t,dom slår inte stopp i första taget ändå.Ska du uteslutande vara i stenrösen och böka kan det vara idé att skaffa en möjligen,men på tex. crossbana är jag hellre utan.Jag har inte provat den nya Rekluse Pro som den manuella kopplingsfunktionen ska vara bättre på iofs.

Last edited:
Köpte nyligen en Gasgas 300. Ruskigt nöjd, kan bara säga positiva saker om den, fint bottendrag (samma toppeffekt som på 250 dock), riktigt bra tyngdpunkt vilket gör att den känns lättare än vad den redan är. Gasgasen är väll lättare än KTM300 om jag inte minns helt fel? Grymt billiga reservdelar och det original, om det inte finns på hyllan hos försäljaren tar det en dag att ta hem från jofrab. Mycket billiagare än KTM.

Om du ska harva runt i endurospåret skulle jag rekomendera en 300 framför en 250 pga bottendraget, behöver knappt växla mer på 300an än på min förra hoj. Du kan dra ut på bytesintervallet på kolven eftersom du inte behöver varva lika mycket på en 300.

Att dom bästa fjädringskomponenterna sitter på original gör ju inte det hela sämmre!

Finns en massa recensioner på nätet om den, bara att googla och du kommer finna. Har inte testat varken ktm eller husqvarna 2t men tänkte slänga upp lite positivt om gg:en iaf! :tummenupp
/Jakob

Last edited:
Mjao de ær endel skillnad mellan 250-300. 300an ær mkt finare i skogen (speciellt før nybørjare)

Tyvær inte kørt husky eller gasgasen. Va væger gasgasen? Min væger 110kg tankad (uppvægd) och trots att jag har en 02a tycker jag den ær grymt mkt finare i skogen æn en sprillans ny 4taktare

En førdel med KTM ær att kør du sønder nåt på en tævling, ær chasen stor att nån har en sån del liggandes i trailern. Många ktm-maskiner byggs med samma delar, så handlarna har dessutom ofta det du søker hemma på hyllan. KTM har dessutom grymt snabb leveranstid och klart bættre priser æn jappsare - men husky/gasgas vet jag inget om

Last edited:
Hur funkar fjädringen på Gasgasen om man skulle få lust att lufta den lite på en crossbana?

är du en skaplig förare så kommer fjädringen att vara för mjuk på crossbanan, men det är ju följden oavsett vilken cykeln du har om den har fjädring för enduro. gasgas finns med olika fjädrings komponter, före 07 så var öhlins standard bak och marzochi fram, men öhlinsgaffel fanns som tillval. från 07 så är marzochi gaffel och sachs dämpare std, men ölins fram-bak är tillval.

jag har en gasgas med marzochi/öhlins och jag luftar min på crossbana ibland. jag brukar ställa åt gaffeln det som går och ställa åt bakdämparen och då funkar det på crossbana, inte optimalt men det funkar. öhlinarn bak tycker jag det finns så mkt justermån på så den dukger nog åt en väldigt bra crossåkare, däremot gaffel skulle behöva annan oljenivå, shimsning och kanske andra fjädrar för att lira.

för mig som tävlar enduro ganska seriöst så tycker jag det duger att ställa åt grejerna lite om man vill lägga några varv på crossbanan. man får helt enkelt välja om man vill att grejerna ska fungera på crossbanan eller i skogen, det finns ingen fjädring som funkar till 100% på både crossbana och i skogen, det är bara att välja eller ha en fjädring som funkar sådär på båda

mvh// johan

Ok, tackar för svaren, lutar nog åt en 300cc om jag väljer gasgas eller ktm! Husqvarnan finns ju bara som 250 så då går den bort. Det skiljer ju ca 13.000:- på en ny ktm jämfört med gasgas, är det i princip bara elstart, svarta fälgar, waveskivor etc som gör att ktm:en kommer upp i de pengarna + kanske bättre andrahandsvärde eller är det nåt annat med? Om man tittar på gasgas -07 mot -08, några större förändringar de årsmodellerna mellan?

Ok, tackar för svaren, lutar nog åt en 300cc om jag väljer gasgas eller ktm! Husqvarnan finns ju bara som 250 så då går den bort. Det skiljer ju ca 13.000:- på en ny ktm jämfört med gasgas, är det i princip bara elstart, svarta fälgar, waveskivor etc som gör att ktm:en kommer upp i de pengarna + kanske bättre andrahandsvärde eller är det nåt annat med? Om man tittar på gasgas -07 mot -08, några större förändringar de årsmodellerna mellan? Är det så på 2t att enduromodellerna är väldigt strypta mot ex crossarna? Bara ljuddämparen på min förra honda hm 450 gjorde en effektminskning på ca 8-10 hk.

Last edited:
Enduromodellerna har annan expansionskammare(bla) jämfört med sx, för att få den mjuka fina gången...Strypt skulle jag inte vilja påstå det, bara lite "barnvänligt" :D

Byter man till sxpipa plockar man några kusar på topp

Det är få... väldigt väldigt få endurobanor där du kan nyttja mer effekt än vad som finns i en 300 2t

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back