Det är skillnad på en 250GP-hoj och en 250SP(Aprilia RS, sport production, standard...)
Inköpspris varierar(40-100K resp. 20-40k..?), men att underhålla och köra en räserhoj kostar oftast mer. Dessutom är det mycket meck, precis som du säger. Sakerna är inte byggda för att rulla helg efter helg utan tillsyn. Men de är lättmeckade! Lyfta topp och kanske cylinder bör man göra efter en hel dags körning, för att slippa tråkiga ras. Bestycka om får man göra ofta, men det går fort. Listan kan göras lång på allt annat som man sen börjar pilla med, rengöra, justera osv.
Behöver man mecka med en Aprilia RS tar det mångdubbelt lång tid, men det behövs inte lika ofta.
Jag har endast kört en räser en gång, men oj va skoj... Det är pure racing! Däremot har jag meckat en del, och ska man vara nogrann och seriös blir det några timmars meck per dag... Budgetracing med en räserhoj gör att allt tar mycket längre tid. Jag har insett alla fördelar med HRC logger med detonationcounter osv. Det gör att man får analysera mer, men skruva mindre.
Har du råd och tid, kör räser. Om inte, kör något annat.
/Joakim