250 Sp

Axxexs skrev:
Hm.. Vem kunde tro att Honda fortfarande tillverkar 2-taktare till gata!? ( Har dom lurat alla andra att sluta med 2-t för att få marknaden för sig själva?) Här e deras NSR som uppdaterades ifjor!! Skulle kanske varit en klar favorit till 250SP om den såldes här!!

Vi får väl lägga en fet beställning på nya hondor till 250SP!!
 
Det där är en NSR250 MC18, dvs modellen som fanns runt 1989-1991. Efter denna kom MC21 med enkelsving och grejer. Efter den kom ingenting.

Och Rotax hade inget med RGV-motorn att göra.
 
Nä nu ljuger du Mattias. MC28 kom 94 och producerades fram till 96, och det var först MC28 som fick enkelsving... :mattias

Och ang. RGV motorer så regerar den nya VJ23 motorn... :yoparty :tungan
 
Frontkåpan kommer från en R1:a om jag inte minns fel...resten av kåporna kan du säkert hitta på http://www.tygaperformance.com

Edit. AHA! Presstopp! Det är ingen MC18, det är en MC21! Kolla svingen...MC21:an har en helt annan sving som går nedåt-bakåt, medan MC18 går mer parallellt med marken och är "tvådelad", vilket repsol-replikans sving INTE är. Kolla även på ramen så ser du endast ett hål för bulten till svingarmen, medan på MC18 så finns det även en bult ovanför svinginfästningen, vilket INTE finns på repsol-replikan, alltså är det en MC21.

MC18
89_250seed.jpg


MC21
90_NSR_SP.jpg


Repsol-Replika
NSRrepsol.jpg
 
Last edited:
Idag har jag vart och kört med aprilian :rofl
Hittade en trafikövningsplats som körskolan använder. Perfekt och folktomt, övade lite starter och kände lite på cykeln. Va svårt det var att komma iväg snabbt de första försöken hade jag nog blivit omkörd av en dakota men det tog sig!
Märkte att det fanns nåt varvstopp vid 12000 varv lite drygt är det en inställningssak eller ska det vara så? Nån som vet hur man ställer in det ifall det nu går?
Instrumenteringen är en riktigt djungel i sig känns det som!
 
marcus nilsson skrev:
..Märkte att det fanns nåt varvstopp vid 12000 varv lite drygt är det en inställningssak eller ska det vara så? Nån som vet hur man ställer in det ifall det nu går?
!

Max effekt och vrid ligger på 10.750 varv på en aprilia RS250! Finns ingen anledning att varva så mycket!! Själv växlar jag vid 11.100-11.300. Finns ingen varvtalsstopp utan motorn dör av sig själv pga att expansionsrören är anpassade för ett visst register osv..
 
Sant, jag var ute och cyklade en modellkod fel där. MC21 är givetvis vad jag menade med MC18, och MC28 menades med MC21. Men jag MENADE rätt. Det är vad som räknas. :P
 
Mattias skrev:
Sant, jag var ute och cyklade en modellkod fel där. MC21 är givetvis vad jag menade med MC18, och MC28 menades med MC21. Men jag MENADE rätt. Det är vad som räknas. :P

Bli politiker, Mattias. Den var klockren! :rofl
 
Ok det gick dit upp av sig själv. måste komma på hur man ställer in växellampan, den står på 6000.
Axxexs skrev:
Max effekt och vrid ligger på 10.750 varv på en aprilia RS250! Finns ingen anledning att varva så mycket!! Själv växlar jag vid 11.100-11.300. Finns ingen varvtalsstopp utan motorn dör av sig själv pga att expansionsrören är anpassade för ett visst register osv..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top