250 SP, ersättare?

Bingo skrev:
2181701Men är det en lämplig hoj som ersättare till SP250? Finns det kanske någon lämpligare?
Aprilias ersättare till RS250: den omtalade 550-v-twinen. Men det verkar osäkert om den materialiseras bortom tidningarnas sidor om nyheter och rykten. Gör den det blir det förstås en utmärkt hoj för både nybörjare och oss som gillar lätta, snabbstyrda byggen. Bland befintliga hojar verkar Kawasaki ER6 som det enda uppenbara verktyget för budgetracing. Gott nog i väntan på Aprilias drömhoj.

Torkels förslag är ju klockrent, 400-kubikare är ju en utopi i realiteten men 650 twin finns det ju en del av. Hur ändras reglementet i praktiken? Att skriva inlägg här lär ju inte få Svemo att skriva om det, är det de tävlande i klassen i dag som ska ta upp det?

Vi behöver ju inte fler klasser, det är ju platsbrist på alla tävlingar redan, men att komplettera en befintlig klass med något som flera efterfrågar känns helrätt. Jag skulle kunna tänka mig att köra en ER6 eller SV650 t ex.

sandstream skrev:
2184221 Det skulle jag också!

Vilka twinnar finns det under 650 kubik?

Förutom ER6 och SV650 så är det väl typ Aprilias 450 och 550 motarder, Cagivas Raptor med SV-motor och en del betydligt äldre hojar.

Hyosung GT är på 647cc och sedan så finns det ju lite gamla Ducati 600SS.

RedBaron skrev:
2184249 Hyosung GT är på 647cc och sedan så finns det ju lite gamla Ducati 600SS.

Doh. Hur kunde jag glömma dom.
Alla småmonstrar fram tills senaste 695an kvalar ju också.

sandstream skrev:
2184262 Pinsamt att fråga men vad står parallellt för i det här fallet, att cylindrarna sitter bredvid varandra?

Just precis.

Personalen som ska kolla om hojarna verkligen är standard kommer behöva lära sig många modeller. Kommer det bli ett problem?
Kanske borde begränsa mängden på något sätt i så fall.

Last edited:
sandstream skrev:
2184262 Pinsamt att fråga men vad står parallellt för i det här fallet, att cylindrarna sitter bredvid varandra?
Nej, att kolvarna rör sig som ett par tillsammans, dvs tändföljden är 360 grader.

sandstream skrev:
2181640 Jag tror att en standardserie, tex med Kawasakis ER-6 (heter den så?) eller Suzukis SV650, kan vara ett bra sätt att få in folk till RR.
Frågan är hur man får till ett bra startfält?
Risken finns ju att folk med pengar men utan egentligt intresse ser det som en rolig grej.

125 och 250 lär nog hänga kvar ett bra tag till eftersom en del anser det vara "riktig" racing och så länge det finns delar att få tag på lär tvåtaktsröken ligga kvar på tävlingarna.

Släpp in ER-6, SV650 och Hoysongen Samt några andra hojar med ungefär samma hästar i Sport Produktion. RS 250 hänger med i några år till.
Kör standard reglemente och miljö soppa samt tillåt regndäck.

RedBaron skrev:
2184378 Nej, att kolvarna rör sig som ett par tillsammans, dvs tändföljden är 360 grader.
Så båda kolvarna befinner sig i samma läge jämfört med varandra?
Dvs de går upp och ner exakt samtidigt?

sandstream skrev:
2186860 Det är alltså en BIG BANG? :D
Nej, 360 graders tändföljd. En Big Bang hade haft 720*. Men det brukar vibba en del ändå. Gammalt hederligt Trajja-skak.

* Ja, eller 0 grader om det blir tydligare.

Last edited:
Torkel skrev:
2183458 Inte för att intresset för 250SP har minskat - snarare tvärtom - men skulle man inte kunna tillåta 4T-twinnar på < 650 cc i klassen också framledes? Std förstås. Jag körde jämnt med en Hysoung 650 i Brno, den såg t.o.m ut som en rejshoj.
< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T
Det vore väldigt olyckligt om en ny klass tillkommer som inte tillåter alla 250SP-hojar som finns i omlopp, det får inte hända helt enkelt. Den här lilla hojen är värd ett bättre öde än så. Och banne mig om det inte kommer att bli en RS250 som går segrande ur striden med ovan nämnda regler i alla fall!

Mycket bra förslag som vanligt :tummenupp

björn

Torkel skrev:
2183458
< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T

Det samt att tillåta regndäck så skulle det enligt min mening vara en höjdarklass :tummenupp

Lagom billigt och ändå kunna race "på riktigt" när det regnar.

Torkel skrev:
2183458
< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T
Men är det genomförbart?
Försöker inte dissa förslaget, bara vara realistisk. Som jag skrev ovan så blir det många modeller att lära sig för besiktningspersonalen.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...