250 SP, ersättare?

Bingo skrev:
2181701 Ja fan, man kan köra under 2.20 på Brno :)

Men är det en lämplig hoj som ersättare till SP250? Finns det kanske någon lämpligare?

Är det bara billigt, så kör jag vad för skit som helst.
 
HanneZ skrev:
2181705 Varför inte? Vad är så unikt med barillan?
Rätta mig om jag har fel men är inte 250 SP den billigaste klassen man kan köra? Enhetsdäck, lågt slitage på däcken.

Som jag förstått det kostar däcken en hel del i R600 och R1000 även om man kan få tag på en billig hoj.
 
sandstream skrev:
2181731 Rätta mig om jag har fel men är inte 250 SP den billigaste klassen man kan köra? Enhetsdäck, lågt slitage på däcken.

Som jag förstått det kostar däcken en hel del i R600 och R1000 även om man kan få tag på en billig hoj.
Jooo men, om det nu kom en klass där man körde 400cc max så vore väl den lika billig som att köra 250 sp? Jävla synd att det inte finns ordentligt med 400cc sporthojar i Sverige.
 
Zilversurfer skrev:
2181721 Är det bara billigt, så kör jag vad för skit som helst.
Köp en 250SP då :pannkyss

sandstream skrev:
Som jag förstått det kostar däcken en hel del i R600 och R1000 även om man kan få tag på en billig hoj.
Ja, däcken kostar... Och oljan, bromsbeläggen...
 
HanneZ skrev:
2181737 Jooo men, om det nu kom en klass där man körde 400cc max så vore väl den lika billig som att köra 250 sp? Jävla synd att det inte finns ordentligt med 400cc sporthojar i Sverige.
Ja, en serie med 4-takts 400:or hade varit kanon.
Problemet är väl fortfarande att även om det fanns sånna hojar att köpa så skulle de kosta rätt mycket = dyr racing.
En hoj som är driftsäker, billig i inköp och som kan få en serie med stöd från importören är nog rätt väg att gå.

Bingo skrev:
Och oljan, bromsbeläggen...
Oljan byter de väl på servicen var 600:e mil :rolleyes: :D
 
sandstream skrev:
2181749 Ja, en serie med 4-takts 400:or hade varit kanon.
Problemet är väl fortfarande att även om det fanns sånna hojar att köpa så skulle de kosta rätt mycket = dyr racing.
En hoj som är driftsäker, billig i inköp och som kan få en serie med stöd från importören är nog rätt väg att gå.

Oljan byter de väl på servicen var 600:e mil :rolleyes: :D
Är det hojarna du menar är dyra? Eller däck etc? Jag har inget emot att köpa en hoj för 40 papp bara det inte kostar gräset varenda gång jag ska köra.
 
sandstream skrev:
Oljan byter de väl på servicen var 600:e mil :rolleyes: :D
Vaffan, tror du vi är gjorda av pengar. Biltemas mineralolja på våren. Det räcker :mad: :D

Edit: nu ska jag iväg och köpa ny bromsbelägg. De förra räckte 6 timmar :3freak
 
Jag hoppas på en "ER-6" eller liknande cup. Spelar egentligen ingen roll vilka hojar vi kör på så länge den är billig i inköp, håller bra och inte är för stark. Alla ska köra på lika villkor, så är hojen kass är den kass för alla. Jag anser att vi måste ha en biligare klass än r600/r1000 annars missar vi många förare som inte har råd.

björn
 
HanneZ skrev:
2181788 Är det hojarna du menar är dyra? Eller däck etc? Jag har inget emot att köpa en hoj för 40 papp bara det inte kostar gräset varenda gång jag ska köra.
Ja, det är inköpet av nya hojar (vilken modell det nu skulle vara) jag tänker på.
I de standardserier som jag läst om (R6-cup, R750-cup osv) får man hosta upp över 100.000:-
 
sandstream skrev:
2182023 Ja, det är inköpet av nya hojar (vilken modell det nu skulle vara) jag tänker på.
I de standardserier som jag läst om (R6-cup, R750-cup osv) får man hosta upp över 100.000:-

det är jävligt synd att det inte verkar bli någon RSV450 från aprilia.. det hade varit kanonbra och lite till med en sådan!

/Jörgen
 
Inte för att intresset för 250SP har minskat - snarare tvärtom - men skulle man inte kunna tillåta 4T-twinnar på < 650 cc i klassen också framledes? Std förstås. Jag körde jämnt med en Hysoung 650 i Brno, den såg t.o.m ut som en rejshoj.
< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T
Det vore väldigt olyckligt om en ny klass tillkommer som inte tillåter alla 250SP-hojar som finns i omlopp, det får inte hända helt enkelt. Den här lilla hojen är värd ett bättre öde än så. Och banne mig om det inte kommer att bli en RS250 som går segrande ur striden med ovan nämnda regler i alla fall!

Zurfarn: Jag är 194 cm och har 36" i benlängd på jeans, är du väldigt mycket längre än så? Jag får inte plats på en SV650 och sitter som skit på de flesta stora hojar. Men RS250'n passar mig perfekt! (fast det ser nog roligt ut men det får man stå ut med...)
 
Håller med Torkel. Utveckla klassen istället för att byta ut den. RS:en spöar nog Hyonsung och ER6:or men det kanske blir fler som vill köra.
 
Gustav O skrev:
2183464 Håller med Torkel. Utveckla klassen istället för att byta ut den. RS:en spöar nog Hyonsung och ER6:or men det kanske blir fler som vill köra.
Japp, det var ett bra förslag.
Och även om de gamla tvåtaktarna spöar de andra i klassen så kommer det nog bli lite individuell tävling mellan de som har likadana cyklar.
 
Last edited:
Torkel skrev:
2183458 Inte för att intresset för 250SP har minskat - snarare tvärtom - men skulle man inte kunna tillåta 4T-twinnar på < 650 cc i klassen också framledes? Std förstås. Jag körde jämnt med en Hysoung 650 i Brno, den såg t.o.m ut som en rejshoj.
< 250 cc twin 2T
< 400 cc 4 cyl 4T
< 650 cc 2 cyl 4T
Det vore väldigt olyckligt om en ny klass tillkommer som inte tillåter alla 250SP-hojar som finns i omlopp, det får inte hända helt enkelt. Den här lilla hojen är värd ett bättre öde än så. Och banne mig om det inte kommer att bli en RS250 som går segrande ur striden med ovan nämnda regler i alla fall!

Zurfarn: Jag är 194 cm och har 36" i benlängd på jeans, är du väldigt mycket längre än så? Jag får inte plats på en SV650 och sitter som skit på de flesta stora hojar. Men RS250'n passar mig perfekt! (fast det ser nog roligt ut men det får man stå ut med...)
Ja de där låter kanonbra! Vem håller i klubben och när kan han/hon slå till?
 
Torkel skrev:
2183458
Zurfarn: Jag är 194 cm och har 36" i benlängd på jeans, är du väldigt mycket längre än så? Jag får inte plats på en SV650 och sitter som skit på de flesta stora hojar. Men RS250'n passar mig perfekt! (fast det ser nog roligt ut men det får man stå ut med...)

Ungefär det samma, och har en vikt på 94kg. Nä, jag kände direkt att den var på tok för liten. Men, jag kanske får ge det en chans igen, det var 2 år sedan jag provade.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top