250 Sm 2000

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är svårt att inte bli imponerad av denne mans framfart!

Matti Maaranens SM/SO-säsong 2000.....om jag inte missminner mig körde han dessutom en Honda RS250R av 1994 års modell, skapliga varvtider...

Anderstorp 1:a
Bästa varvtid: 1.37.86
0.3 sek segermarginal till Tomas Palander

Sviestad 1:a
Bästa varvtid: 52.06
15 sek segermarginal till Tomas Palander

Karlskoga 1:a
Bästa varvtid: 1.07.65
22 sek segermarginal till Daniel Reuterwall

Mantorp 1:a
Bästa varvtid: 1.20.85
0.7 sek segermarginal till Tomas Palander

Knutstorp 1:a
Bästa varvtid: 1.01.70
13 sek segermarginal till Nicolai Sörensen

Minst sagt duktig kille synd att han skulle skada sig när han gick över till 600

Last edited by a moderator:
Jag satt på läktaren på Gelleråsen något år, måste varit före -00 dock, när Mararanen kraschade ordentligt och dundrade in i däckbarriären precis nedanför där vi satt. Det såg inte roligt ut...

Maranen var en riktig talang, och det gick satan fort. Som sagt jäkligt synd på skadan, räcken är som sagt ingen hit för roadracing :(

Penguin skrev:
Jag satt på läktaren på Gelleråsen något år, måste varit före -00 dock, när Mararanen kraschade ordentligt och dundrade in i däckbarriären precis nedanför där vi satt. Det såg inte roligt ut...

det var -95 har jag för mig....

Maaranen's hoj var en -94:a från början men den uppdaterades hela tiden.
Sista uppdateringen var 2000.
Motor, trimkit allt var nytt inför -00.
ramen tror jag köptes ny -99.
Han hade en makalös pejl och ordning på sina saker.....

Hojen såldes i somras....vet dock inte till vem

Chris Ash skrev:
Det är svårt att inte bli imponerad av denne mans framfart!

Matti Maaranens SM/SO-säsong 2000.....om jag inte missminner mig körde han dessutom en Honda RS250R av 1994 års modell, skapliga varvtider...

Karlskoga 1:a
Bästa varvtid: 1.07.65
22 sek segermarginal till Daniel Reuterwall

Jag vet att Matti har kört höga 1.06 på en träning.
2 varv på raken klockades manuellt för 1.06.9xx
Det var :eek: att se....helt underbart kört :tummenupp

Var ett reportage i tidningen för nån dag sen...ska se om jag hittar och kan scanna in det

moto-gg skrev:
Hur gick det för honom i 600 innan krashen?

Han hann bara köra två kval på Mantorp innan han kraschade på racedagen.

Tror han kvalade mellan plats 10-15, 1.22 nånting...

Matti Maaranen är nog den bästa roadracingförare vi haft i Sverige under 90-talet vid sidan av Cralle och Stigefelt. Synd att han bara körde i SM och aldrig kom ut och fick möta något motstånd, karljäveln lekte ju med killar som Watz och Palle när han var i toppform! :skrämd

Såg honom på Knutstorp flera gånger under 90-talet och det bestående minnet är, förutom hur sjukt fort han körde, hur riktigt tvärilsk hans maskin lät, det var bland det vassaste ljudet jag hört en racer ha.....

Riktigt, riktigt synd att det gick som det gick. Om jag inte fattat helt fel är han sjukpensionär numer pga kraschen på Mantorp. :(

Fantastiskt! Pallander körde senare i GP-VM det vet jag, men hur var motståndet i övrigt säsongen 2000? Jag såg annonsen på Mattis hoj och kommer ihåg att jag ragerade över priset han begärde, den var förvisso A-kit'ad med Öhlins överallt och tutti-frutti extra allt. Undrar vem som är den lyckliga ägaren nu. Eftersom jag inte hört en nys om den sedan annonsen för cirka två år sedan. Det är lite synd när sådana hojar ställs in i ett samlargarage och får ett lakan över sig.

Teddy skrev:
Fantastiskt! Pallander körde senare i GP-VM det vet jag, men hur var motståndet i övrigt säsongen 2000? Jag såg annonsen på Mattis hoj och kommer ihåg att jag ragerade över priset han begärde, den var förvisso A-kit'ad med Öhlins överallt och tutti-frutti extra allt. Undrar vem som är den lyckliga ägaren nu. Eftersom jag inte hört en nys om den sedan annonsen för cirka två år sedan. Det är lite synd när sådana hojar ställs in i ett samlargarage och får ett lakan över sig.

Ari Matikainen, Topi Haarala, Robert Dobrich mfl var också med och körde 2000.

Chris Ash skrev:
Matti Maaranen är nog den bästa roadracingförare vi haft i Sverige under 90-talet vid sidan av Cralle och Stigefelt. Synd att han bara körde i SM och aldrig kom ut och fick möta något motstånd, karljäveln lekte ju med killar som Watz och Palle när han var i toppform! :skrämd
inte glömma Hållinder nu.. :Bugar

ja det va mycket synd det som hände, jag va där och mekade åt en annan SS600 förare då..
har sett honom nånn gång, men hur är det med honom?
Crashen på gelleråsen såg jag från första parkett, stog på bron och han vurpade mitt framför näsan, hemsk smäll, minns att ramen gick rakt av..

en kung helt klart.

R2 skrev:

750-R här på forumet hade hans 750 från -98. Han körde snabbt med Hållinders skinnställ på Midlanda någon i depån var snabbare än honom. Lycklig som fan men vågade inte gå fram och fråga om det verkligen var Hållinder själv.

Victor skrev:
750-R här på forumet hade hans 750 från -98. Han körde snabbt med Hållinders skinnställ på Midlanda någon i depån var snabbare än honom. Lycklig som fan men vågade inte gå fram och fråga om det verkligen var Hållinder själv.
hahaha
ja jävlar hade han kört ifrån Hållinder hade han haft en framtid..

R2 skrev:

ja det va mycket synd det som hände, jag va där och mekade åt en annan SS600 förare då..
har sett honom nånn gång, men hur är det med honom?
Crashen på gelleråsen såg jag från första parkett, stog på bron och han vurpade mitt framför näsan, hemsk smäll, minns att ramen gick rakt av..

en kung helt klart.

Jo Hållinder körde helt klart fort också. Kommer ihåg när Peter Sköld fick köra hans Suzuki och sade något i stil med. "Hur i helvete kan Jörgen köra så fort på den här hojen, tur han inte har en riktig cykel, då hade han varit snabb på allvar!" :D

Teddy skrev:

kan det vara den här hojjen (97:a numera)????
http://www.blocket.se/view/6579246.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

texten...

Honda RS 250

Insänd av Bo Rilde 10 nov, 12:15. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder Ny!.

Honda RS 250 - 97 Toppskick
Lite körd
Mycket delar

Mejla annonsören
Ring Bo Rilde:

22 juni 2004 var den till salu iaf av Matti (kollade mina gamla mail :huvet )

Bästa 250cc-racet '00 tyckte jag var på SO-finalen. Var helgens och kanske årets bästa race. 4st hade bra fajter om ledningen i halva racet där dom körde om varandra flera gånger per varv. Var Maaranen. Matikainen, Palle och nån till som jag inte minns vem det var. På sista varvet var det Palle och Maaranen som gjorde upp om vem som skulle vinna. Tror det var tre omkörningar i dom tre sista kurvorna och att Maaranen vann då.

Chris Ash skrev:
..karljäveln lekte ju med killar som Watz och Palle när han var i toppform! :skrämd

Var det inte 2000 som Watz var borta hela säsongen?

Hur som helst verkar han ha varit en ruskig talang. Synd att man inte fick veta hur det hade kunnat sluta om han hade fått vara skadefri...

Googlade och hittade ett resultat från -98.
Jag vet inte vilka de andra är, och jag vet inte hur snabb Watz m.fl. var då, men Maaranen ser ju ut att ha varit totalt överlägsen!

KarateKid skrev:
Var det inte 2000 som Watz var borta hela säsongen?

Hur som helst verkar han ha varit en ruskig talang. Synd att man inte fick veta hur det hade kunnat sluta om han hade fått vara skadefri...

Googlade och hittade ett resultat från -98.
Jag vet inte vilka de andra är, och jag vet inte hur snabb Watz m.fl. var då, men Maaranen ser ju ut att ha varit totalt överlägsen!

Fredde hade inte riktigt fått upp farten då, även om det inte gick direkt långsamt.
Maranen var ruggigt snabb, men matikainen, palle, bach m.fl kunde ju åka ifrån honom lite då och då, han fick ju inget gratis direkt.

Edit: Japp det var 2000 som fredde var borta.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back