250 r

Jag vet om en encylindrig fyrtakts 426:a som satt snabbare varvtider än dig på Sviestad och med all säkerhet skulle bli en mittfältare i ett 250r lopp i Sverige. Kolla årsracets resultatlistor!! :D

oFFkeFF skrev:
Jo, enstånkor har man fått ner vikten på ganska rejält, dock är det få stånkor som är i närheten av +90hk på bakhjulet, och särskilt inga stånkor i 450-500cc klassen, för det behövs fler cylindrar, som väger mer, och kostar ännu mer att tillverka.
Sen säger jag inte att det inte kommer komma motorer i 4-500cc klassen som kan ta upp en fight mot en 250r-motor, för det kommer säkerligen.
 
EazyLiving skrev:
Ta crossen som förebild. Hurr många år tog det för Yamaha att bygga en 250 fyrtaktare som var lättare än en 250 tvitakt när de väl bestämt sig? Mindre än Ett (1) år.

Så vad tror ni skulle hända ifall någon tillverkare får för sig att bygga en tvåcylindrig fyrtaktare på 250cc som väger under 100kg och som är lika konkurrenskraftig som en 125r? Ge dem 10 mån så finns den. Får de sen gå upp till tex 450cc som i crossen, så har vi med all säkerhet en utmannare till 250r på ännu kortare tid.

Tyvärr så säljs det alldeles för få rena RR-maskiner jämfört med cross å enduro, så det kanske inte kommer att hända. Men vill de, så kan de. Bara FIM ändrar lite på reglerna...................

Ha, huvet på spiken... Precis vad jag syftat på oxo!! Det kommer att hända, säkerligen inom ganska snar framtid.. (-07?!??) Det som förmodligen krävs e att USA släpper in fyrtaktare i de klasserna som de gjorde i crossen. Då kommer hojarna och sverige tvingas följa med.
 
EazyLiving skrev:
Ta crossen som förebild. Hurr många år tog det för Yamaha att bygga en 250 fyrtaktare som var lättare än en 250 tvitakt när de väl bestämt sig? Mindre än Ett (1) år.

Så vad tror ni skulle hända ifall någon tillverkare får för sig att bygga en tvåcylindrig fyrtaktare på 250cc som väger under 100kg och som är lika konkurrenskraftig som en 125r? Ge dem 10 mån så finns den. Får de sen gå upp till tex 450cc som i crossen, så har vi med all säkerhet en utmannare till 250r på ännu kortare tid.

Tyvärr så säljs det alldeles för få rena RR-maskiner jämfört med cross å enduro, så det kanske inte kommer att hända. Men vill de, så kan de. Bara FIM ändrar lite på reglerna.

Å så lite hitorik för de som vill fundera lite. Sök på Freddie Spencer och 250GP. Ni kommer att hitta lite intressant läsning där från tidigt 80-tal. :D

Grejen är att FIM inte har haft några tendenser att ändra reglementet ännu, men det börjar bli dags snart om de ska ändra upplägget för 2007. Vänta och se helt enkelt..
 
EazyLiving skrev:
Jag vet om en encylindrig fyrtakts 426:a som satt snabbare varvtider än dig på Sviestad och med all säkerhet skulle bli en mittfältare i ett 250r lopp i Sverige. Kolla årsracets resultatlistor!! :D

Den personen lär vara brutalt mycket snabbare på min racer än på sin 426'a..
 
Last edited:
http://www.lms.se/Roadraci/classic/2003/0801/P1010043.html

för oss som vill köra rr på hojar som är byggda för det så e väl detta melodin om vi nu måste köra diesel. Men något som inte har nämts i denna tråd är fyrsmällarnas motorras samt oljespill vid eventuella krasher usssch för att stå å vänta på oljesanering för att hojar som egentligen skulle stå vid mcDonalds har varit på bananen å spillt ut olja.
 
50hk/70kg är rätt häftigt d mä ring mig om ni har en sån fyrtaktare
 
Heh, bara för den här diskussionen dyker upp, så släpper aprilia en 450cc v-twin, iofs "gatumodell" med oljebadad koppling och elstart, men det är ju petitesser. Ska varva 14000rpm, så lite effekt bör den hosta ur sig.

jäkligt ball om den hamnar i ett chassi alá rs250, än ballare med 120 ponnys i ett rsw250-chassi ;)
 
EazyLiving skrev:
TigCraft i England. Med en trimmad Yamma 450 motor så skulle du säkert kunna få 70hk/90kg med hyfsad hållbarhet.

http://www.tigcraft.com/

Det där med supermono verkar ganska skojsigt.
Hur är det egentligen, många bondmeckshembyggen som kräver ockulta riter för att vilja vara med eller funkar dom hyfsat? :rolleyes:

Ducati Supermono vill jag minnas var superfina och superdyra... Men de är nog passé nu, eller..?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top