Efter att ha läst allt detta kan jag inte motstå att berätta lite hur det står till i motocrossens 125 & 250 klasserna..
Det hela började med att yamaha byggde en 450cc fyrtaktare som va tänkt för USA där de planerade en klass med 250cc tvåtakt o upp till 450cc fyrtakt. Hojen blev väldigt populär trots att man i sverige va tvungen att åka med den i 500 klassen. Sen ett par år tebaks så ändrades dock både reglerna i VM o SM så vi åker me upp till 450cc fyrtakt i 250 klassen.
Yamaha va även först med en 250 fyrtaktare som första året inte heller hade en klass som den va konkuranskraftig i men som nu håller på att ta över 125 klassen då den ingår där sen 2 år tebaks!!
Idag är startfältet ungefär 70% 125cc tvåtakt och 30% 250 fyrtakt i 125cc klassen men utvecklingen går rasande snabbt till fyrtaktarnas fördel. O då ska ni veta att det endast tillverkats 250 fyrtakt av Yamaha. 04 kommer även honda, suzuki, ktm och kawasaki med sina 250 fyrtakt...
I 250 klassen är det betydligt fler fyrtaktare redan då honda, ktm o yamaha har sådan cyklar redan... Även kawasaki o suzuki kommer med sina 450 fyrtakt till -05...
Så jag e nog beredd att hålla med de som gissar på att tvåtaktarna håller på att dö ut till fördel för fyrtakt.... Men jag har BARA erfarenhet och kunnade om cross!!!