250 cross motor går inte rent

Hempe6

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2012
Ort
Trollhättan
Hoj
Crosskart, Yamha, 250cc
God kväll gott folk.

Grejat med en crosskart här sedan i somras och idag blev det sista klart.
Lasta upp karten på kärran och åkte iväg för att provköra:tuttar
Dock så verkar inte motorn gå riktigt rent (Yamaha 250cc från ca 1995 2 takt)
Max varvet nu verkar vara där all effekt ska komma. Den bluddrar ena lite istället för att varva fullt ut. Det kanske är lite vagt med information men är det någon som vet vad det kan vara? Eller har haft liknande problem med denna typ av motor?
 
Jag utgår från att du har ställt in förgasaren enligt instruktionsboken och blåst rent alla munstycken?
Testa med ny tändkabel om du inte har bytt den, min gamla crossmotor hade samma problem efter att jag bytt allt utom just tändkabeln, efter byte så gick den som ett troll.
 
Reedsen är kollade och förgasaren ska vara rätt inställd (Tror jag iaf):)
Tändkabeln har jag inte bytt så ska göra ett försök med det i morgon.
Fick ett tips att kolla så att nålen var rätt inställd också. Skulle det kunna vara en faktor också?
 
Reedsen är kollade och förgasaren ska vara rätt inställd (Tror jag iaf):)
Tändkabeln har jag inte bytt så ska göra ett försök med det i morgon.
Fick ett tips att kolla så att nålen var rätt inställd också. Skulle det kunna vara en faktor också?
Kolla så du har rätt märkning på nålen också, inte bara att den sitter på rätt höjd. Det spelar roll helt klart.
Bra sida med info här: http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
 
Hade liknande problem med min Honda CR250 -98, efter en jävla massa felsökning och flyttande av delar mellan mina båda hojar så var det avståndet på tändstiftet som var för stort.
När man kom upp i höga varv så orkade inte tändspolen få gnistan att tända...
 
Jepp den kommer upp i temp. Tror till och med att den blir lite för varm nu. Experimentera med mindre munstycken idag. Den blev genast lite rappare. Men varvar inte riktigt ur ännu. Fast i stället kom det gnistor ur avgassystemet. Stiftet är blött och lite svart så den går la inte för tunt? Minskade munstycket ganska mycket. Satt 390 från början. Provade med 360, 330 och 300. Det var med 300 det kom gnistor ur systemet. Ska man ge sig på och kolla med tändning? Vad ska det vara för mått på stiftet? Gnistan är blåaktig iaf.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top