25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.motogp.com/en/news/2015/10/25/rossi-he-just-rides-to-cause-me-problems/188387

An eventful Shell Malaysia Motorcycle Grand saw Valentino Rossi’s conflict with Marc Marquez reach an explosive conclusion.
Tension between Valentino Rossi (Movistar Yamaha) and Marc Marquez (Repsol Honda) had been rapidly building since the pre-race press conference on Thursday, reaching an explosive end in the race. Rossi had made a solid start to the race and found himself in third with title rival Jorge Lorenzo trapped behind two Ducatis. Lorenzo eventually broke free and passed Rossi, the Italian then falling into the clutches of Marquez. As predicted the battle was fierce as the passed each other multiple times, allowing Lorenzo and Dani Pedrosa (Repsol Honda) to escape in the distance.

On lap six the two touched through Turn 14 and Marquez went down, Rossi having altered his line to try and improve his exit speed. The incident was immediately flagged for review by Race Direction for after the race. It was then a solitary race for Rossi in third, unchallenged by any other riders and unable to close on the leaders. After the race Rossi was awarded three penalty points, bringing him to a total of four and will therefore start the final race of the year in Valencia from last on the grid. With Lorenzo claiming second, Rossi’s lead is cut to just seven points.

Valentino Rossi: “You know unfortunately I lose a lot of time with Marc and in Turn 14 I tried to go wide to get a better line to make him slow because he just rides to cause me some problems. Unfortunately he came to me and I think he crashed in that moment. It’s a shame because I think that in a normal race we can stay and fight with Jorge and we lost some more points. In Valencia will be more difficult.”
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ser ju ut som att rossi kickar till först efter att marquez tappat fästet?

Vad betyder att han får tre penalty points? Han får starta sist pga det men vad är ett penalty point? Och förändras poängställningen något av detta? Annars finns det ju fortfarande en chans för 46 att ta hem titeln
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har sneglat på allt man hittat, ser ut som Rossi går brett för att störa MM, han har spåret dock...MM lägger sig mot Rossi, och Rossi trycker ut knät, och tappar fotpinnen.

MM är som vanligt på gränsen, Rossi har låtit junior komma under skinnet på honom, och reagerar.

Nu förstör dock RD hela spänningen, båda var lika goda kålsupare i den här bataljen, speciellt med MM's säsong i minne...grabben har ju inte varit överdrivet stabil/safe i närstriderna.

Jag försöker inte vara Rossifärgad..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ser ju ut som att rossi kickar till först efter att marquez tappat fästet?

Vad betyder att han får tre penalty points? Han får starta sist pga det men vad är ett penalty point? Och förändras poängställningen något av detta? Annars finns det ju fortfarande en chans för 46 att ta hem titeln

Penalty points är straffpoäng som man samlar på licensen, lite som prickar på körkortet. Har inget att göra med de poäng de kör in på tävlingarna.
När man samlat ihop ett antal straffpoäng så blir man straffad. Rossi hade en straffpoäng sedan innan och nu när han är uppe i fyra får han starta sist i nästa race.
Samlar man ihop fler så kan man tex få startförbud osv.

Har för mig att de försvinner efter ett år.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vafan....

Så som jag ser det har Rossi och Lorre ungefär samma fart inledningsvis. Lorre tar MM utan fajt. Rossi tar MM. Sen helt plötsligt får MM fart och börjar kampa. För att efter att ha kört om rossi plötsligt bli långsam igen. Detta flera ggr.

Trodde det va trams när rossi sa att MM lekte med dom på philipp island men nu vetefan...
Rossis manöver e inte snygg men jag kan aldrig tänka mig att syftet var att MM skulle krascha.

Ska man ens se sista racet nu? Antiklimax är inte ord nog
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- Ser ut lite som Marquez lutar sig lite väl mkt på Rossi knä och när Rossi's knä "kicksparkar"(????) tillbaka och samtidigt ger gas så klarar inte Marquez att hålla hojen eftersom han inte har 'stödet' kvar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men snälla nu, Rossi går Inte "lite brett" för att få en bättre utgång, han trycker ut MM!

Man måste vara Blind för att Inte se det.
Vad som händer sen är allt ett resultat av just det, MM tacklar Rossi som kickar/förvarar sig(beroende på vilka glasögon som är på..) men Allt härrör från att Rossi försöker trycka av MM i böjen!

Hade han bara gått lite brett hade han redan långt innan vikit och accelererat, det hade i trafiken varit böter på felparkering så still han stod.
Behöver nog vara gatåkare som är där för första gången för att ta böjen i den hastigheten.
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Om Lorenzo kommer 3:a får han bara 16 poäng.
Om Rossi kommer 7:a vilket han minst gör så får han 9 poäng.
 
Last edited:

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
När jag såg incidenten under racet undrade jag vad fan Rossi höll på med.. Men har nu studerat många klipp och det ser ut som en helt naturlig reaktion efter att MM:s hjälm stött in i Rossis knäpuck..
Sen huruvida Rossi tränger undan MM är irrelevant i min mening,dom bidrog med det lika mycket om vartannat ..
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
När jag såg incidenten under racet undrade jag vad fan Rossi höll på med.. Men har nu studerat många klipp och det ser ut som en helt naturlig reaktion efter att MM:s hjälm stött in i Rossis knäpuck..
Sen huruvida Rossi tränger undan MM är irrelevant i min mening,dom bidrog med det lika mycket om vartannat ..

Det är inte tillåtet i någon form av racing att medvetet tränga av någon av banan :fakta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Utan att ha läst alla inlägg skall jag ta detta lågmält å objektivt:

HE'S FUCKING LOST IT!!! :3freak :dummer

Nu ska jag läsa igenom resten av tråden.
Förväntar mig spännande läsning! :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Men snälla nu, Rossi går Inte "lite brett" för att få en bättre utgång, han trycker ut MM!

Man måste vara Blind för att Inte se det.
Vad som händer sen är allt ett resultat av just det, MM tacklar Rossi som kickar/förvarar sig(beroende på vilka glasögon som är på..) men Allt härrör från att Rossi försöker trycka av MM i böjen!

Hade han bara gått lite brett hade han redan långt innan vikit och accelererat, det hade i trafiken varit böter på felparkering så still han stod.
Behöver nog vara gatåkare som är där för första gången för att ta böjen i den hastigheten.

Ja om någon tror att VR väljer den linjen för att få snabb utgång så är det ju helt fel:D
Så som jag ser det "trycker" (snarare tvingar ut) VR ut MM ordentligt då MM kör otroligt tufft. MM jävlas och VR jävlas tillbaka helt enkelt.

Sen ramlar MM för att han viker in i VR.. MM hade kunnat välja två andra alternativ så som jag ser det. Vinkla upp hojen och förlora tid eller bromsa lite mer lite tidigare och ta VR på innern sen.

Med tanke på hur det såg ut så hann MM kammar inte välja alt 2. Men alt 1 hade vart det mer vettiga (lätt att vara efterklok) men MM valde alt 3 som var att vika in och kör in mot/på VR. Det var ju inte så att MM inte såg VR, VR var ju snett framför..

VR efterfrågade ett rättvist race. MM körde tight och fightades på ett sätt som inte var schysst, han får gärna köra för att vinna men nu körde han för att jävlas med VR. Tycker att det framgår väldigt tydligt.
VR tappade humöret och tvingade ut MM.. Ingen av de var felfri men jag tycker ändå att straffet är löjligt hård.

"Sparken" var ingen spark helt enkelt och det har fått helt fel proportioner..
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Men snälla nu, Rossi går Inte "lite brett" för att få en bättre utgång, han trycker ut MM!

Man måste vara Blind för att Inte se det.
.....

Ja att Rossi medvetet trycker ut Marquez det är väl ganska uppenbart!!! Var kontaktsekvensen jag beskrev (om det nu var mig du syftade på som blindstyre?)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top