25 kw motard??

tpak86

Tågstation
Gick med
3 May 2006
Hoj
Kawasaki Z 500 -81 och Volvo 142 -74
Tja!!!

Jag ska inom en snar framtid köpa min första hoj.. Eftersom jag inte är så gammal och erfaren får det bli en mellanklass hoj.

Jag undrar hur det är att strypa en supermotardhoj och hur bra en sådan är som första/nybörjarhoj??

Tack för att du tog dig tid!!!

/Thomas

Nyare KTM går väl att köra på mellankort utan att behöva strypa har jag för mig.

Sen tycker jag att motard är en perfekt nybörjar hoj,det går inte så in i helvete fort och man lär sig köra på ett annat sätt.

Sen är den billig att laga och försäkra dessutom.

Långa farbron skrev:
2176552 Nyare KTM går väl att köra på mellankort utan att behöva strypa har jag för mig.

Sen tycker jag att motard är en perfekt nybörjar hoj,det går inte så in i helvete fort och man lär sig köra på ett annat sätt.

Sen är den billig att laga och försäkra dessutom.

Jepp det stämmer, kör en KTM 625 05:a.. levereras med 21 kw. Perfekt :tummenupp

Nästan alla är strypta från fabrik så de ligger oftast under 25kw. Men nästan alla kör dem ostrypta! Det är också riktigt roligt och lätt att köra motards. Blir nog perfekt som en första hoj!

Krille-666 skrev:
2176578 Nästan alla är strypta från fabrik så de ligger oftast under 25kw. Men nästan alla kör dem ostrypta! Det är också riktigt roligt och lätt att köra motards. Blir nog perfekt som en första hoj!

Ok ok.. Tack för era svar!!! Men klarar de effekt/viktförhållandet på max 0,16kW/kg då?

Klart att jag kan räkna själv, men om det är nån som vet direkt kan jag ju lika gärna fråga... :hihi

Min gör inte det, men jag körde upp på den och ska tydligen få köra den lagligt. Men dem lite mindre motorerna som tex Ktm 640 och 625 ska klara det!

625 väger 146 kilo (utan soppa), enligt ktms sida.

Vilket blir 21/146 = 0,14 kw/kg

Nyaste 660 klarar gränsen med sina 138 kilo.

Last edited:
Tjenare! Hade nu i sommar tänkt att ta mellanklasskörkort för att sedan köpa en begagnad hoj och strypa den till mellanklass.

Har bestämt mig för en motard, dock ingen värsting. Problemet är då att det finns få som går att strypa till mellanklass utan problem. Hade tänkt att köpa strypning från www.alphatechnik.de (blir förmodligen billigare än via mckompaniet) och montera själv för att sedan regbesiktiga.

För att klara kravet på 0.16Kw/kg måste hojjen väga från ca 156kg tjänstevikt(25/0.16). Det handlar ju då om vikten på pappret/regbeviset.
Har kollat på www.bikez.com för att kolla vikter på olika mcs för att ta reda på vilka som kommer att klara 0.16Kw/kg men dom anger bara torrvikten.
Någon som vet vilka hojjar som går att strypa till 25kw och samtidigt klara effekt/viktförhållandet? Att strypningen lär ryka efter ett tag är en sak, men det måste ju hålla för besiktning. :)

Exempel på hojjar jag är intresserad av är bla Yamaha TTR/E600, Suzuki DR650SE, Honda XR600/650 & KTM 640/660. Håller mig gärna under 50k.

Tänk på du måste ha en 625a års. 05 lr nyare.
04orna är för lätta blir 0.16xx kw/kg tror jag.

Sen om farbror blå märker det vid tex rutin stopp lr inte kan jag inte uttala mig om men risken känns minimal.

är kanske lite partisk , men har du tittat på en XT ?

enduro/motard är enligt mig den ultimata förstahojen. stryktålig , bra bottenvrid , lättskruvat och kostar inte mycket då den trillar över från stödet på parkeringen.

Honda FMX går att köra på mellan kort , du får en "strypt" cdi box till som sitter på när dom reggar den,

Yamahas sm är det samma med.

Var inne på Xt600E (DJ02) rätt länge, ett alternativ vore att fixa extranav på skroten och ekra på motardfälg. Xtn vore också klart enklast att göra om till mellanklass.Jag vill dock ha något som är aningen roligare, även om skillnaden mellan t.ex. XT och TTR är hårfin känns det ändå lite häftigare med TTRen.

Nu börjar det ju också finnas XT660X begagnade, den är helt klart ett alternativ, dock är dom lite dyrare, har ju inte hunnit gå så långt.

FMXen är både billig och har ok utseende men den verkar ju tyvärr vara rätt trött. Borde dock inte vara så svårt att få tillbaks motorn till Dominator nivå men nytt system samt ombestyckad fugge etc. men men...

Tycker du inte skaffa köpa en xt600 etc o trimma massa för att få effekt.
Då är bättre att köpa en xt650 lr tex ktm 625 från början.
Blir nog nästan lika billigt samt du får mer effekt på köpet orginal.
Hur mycket skilljer det igentligen mellan xt600 o 650in?

Drar igång en gammal tråd.

vad spelar det för roll om t.ex. jag kör 525:a orginal (52) hk eller nåt??

Jag kör ju lagligt, eller? har tungt kort, betalar förs. för full kraft i hojjen.

Och hur blir det med besiktning

Ankan_84: Har du A-kort utan begränsning spelar det ingen roll...Kommer inte bli några problem, SBP kommer INTE bänka din hoj, lovar dig det!

Själv kör jag min 660 med mellankort, kw/kilo eller vad det var man räknade är ju just 0,17 istället för 0,16, men orka bry sig! Snuten bryr sig knappast, bara det står sina vackra 24 kw i papprena så! Hur mycket ligger en ostrypt 660 på btw, har en från -04?!

Ankan_84: Har du A-kort utan begränsning spelar det ingen roll...Kommer inte bli några problem, SBP kommer INTE bänka din hoj, lovar dig det!

Själv kör jag min 660 med mellankort, kw/kilo eller vad det var man räknade är ju just 0,17 istället för 0,16, men orka bry sig! Snuten bryr sig knappast, bara det står sina vackra 24 kw i papprena så! Hur mycket ligger en ostrypt 660 på btw, har en från -04?!

japp, har tungt kort. Då behöver jag inte tänka på det på besiktningen iaf??

Jag tror, men rätta mig om jag har fel... tror att en 60 har 62 hkr...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman