24v Husaberg

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
läste på karlströms hemsida att man kunde montera ett extra batteri för att få 24 volt till starten.
hur ska jag koppla det för att inte få 24 volt till resten av hojen
nån som har gjort det här som kan beskriva hur allt går till

Skit i det!

Se till att allt är justerat och fixat innan du börjar med sånna lösningar. Ventiler osv. Kläppen till autodekompen är viktig.

Last edited:
tror du skall höja kläppen 1½mm så kommer det nog funka!

både 24v och startmotor är feg :hihi

fresten är det görans hoj du skall hämta!??

Supermoto skrev:
Skit i det!

Se till att allt är justerat och fixat innan du börjar med sånna lösningar. Ventiler osv. Kläppen till autodekompen är viktig.

Som jag skrev i en annan tråd så rör sig mitt dekomphandtag lite när jag kickar... ska det göradet?, hur ska kläppen stå då.....börjar lessna på dessa startsvårigheter nu men tycker ju att den är askul när den väl är igång

walste skrev:
Som jag skrev i en annan tråd så rör sig mitt dekomphandtag lite när jag kickar... ska det göradet?, hur ska kläppen stå då.....börjar lessna på dessa startsvårigheter nu men tycker ju att den är askul när den väl är igång
Det som kan hända med den berömda kläppen är att den slits så ventilen inte öppnar tillräckligt. Det man gör är att mäta den och om det behövs så svetsa på en liten loppa som man kan fila på och sen tuta och kör. Kanske inget man gör själv om maninte har bra kunskap i vad man pysslar med....

Mitt dekomphandtag rör sig också lite. Det beror på att wiren spänns för att sedan bli slak och då klickar det till lite i handtaget. Det är precis då man ska släppa tillbaka kicken och sedan trampa till utav bara den om man vill få den att starta lätt.

Som någon skrev kan autodekomp-grunkan som sitter vid kammen bli sliten och då är det svårt att få den att starta med elstarten. På -03 är den härdad och då är detta problem inte lika vanligt. Förgasarinställningen och ventilspelet är två andra viktiga punkter för att den ska starta lätt. Se bilder:

Bifogat

• 00_FE400E_Auto_Decompressor_closed_2.sized.jpeg
    00_FE400E_Auto_Decompressor_closed_2.sized.jpeg
    93.1 KB · Visningar: 141
  • 00_FE400E_Auto_Decompressor_closed_1.sized.jpeg
    00_FE400E_Auto_Decompressor_closed_1.sized.jpeg
    99.9 KB · Visningar: 126
  • 00_FE400E_Auto_Decompressor_open_1.sized.jpeg
    00_FE400E_Auto_Decompressor_open_1.sized.jpeg
    114 KB · Visningar: 113
  • 00_FE400E_Manual_Decompressor_Cam_001.sized.jpeg
    00_FE400E_Manual_Decompressor_Cam_001.sized.jpeg
    111.5 KB · Visningar: 128
Är det den elem som slits

Bifogat

• 00_FE400E_Manual_Decompressor_Cam_001[1].sized.jpeg
    00_FE400E_Manual_Decompressor_Cam_001[1].sized.jpeg
    46.4 KB · Visningar: 135
Nej,det är när den här kläppen blir sliten som elstarten börjar krångla.

Last edited:
Det är den här lilla nocken som slits ner.

Bifogat

• sized.jpeg
    sized.jpeg
    88.7 KB · Visningar: 97
Man kan svetsa på lite extra material så lyftet blir högre, lyftet är här ca 0,4 men enligt dom lärde brukar strax över 0,7 vara optimalt.

Bifogat

• Kl_pph_jd_f_re_020524.sized.jpeg
    Kl_pph_jd_f_re_020524.sized.jpeg
    47 KB · Visningar: 91
Det är viktigt att batteriet kopplas i serie och åt rätt håll, med andra ord kopplas den röda pluskabeln som går från startrelät till startmotorn bort från startmotorn och det nya batteriet kopplas med plus till startmotorn och minus till den nu lediga polen på startrelät. På så vis är endast det extra batteriet inkopplat medans startknappen är intryckt, däremot laddas inte det andra batteriet automatiskt nu.

Jag har dock inte testat själv!

Last edited:
Trådlyftning...
Tänkte fixa autodecompen på min 650 -02:a genom påsvetsning. Vad är det för mtrl? Vad ska det svetsas med? Pinne, TIG eller annat?

Back