247km/h på is! Speed Weekend on ice 2009

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Här kommer ett efterlängtat klipp och bevismaterial på när ett av formets fartälskare sätter fartrekord på is under Speed Weekend i Funäsdalen 28 mars 2009.

Medelhastigheten under denna rekordrepa på 1000 meter är 247,81 km/h!:tummenupp

Sträckan är 3 km lång och ca. 30 meter bred. Den har tre zoner.
1. Acceleration
2. Mätsträcka med fotoceller.
3. Bromssträcka.

Grattis igen Peter!
[YOUTUBE-ID]tHqCh4pqIEQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Fy fan, jag skulle inte vilja ligga i den hastigheten på is...

...men det är väldigt fint i Funäsdalen!

Fina vinterdäck :D kanske skulle införskaffa sådana för året runt bruk:tummenupp

Undrar hur det känns med spikdäck på sporthoj?:tuttar

Nice. Lite dålig fartkänsla dock. Fattar att det gått fort och är bra acc men ändå.. Ljudet är dock grymt, Jag hade velat se varvräknare mm.

Men jag ÄR impad:yoparty

Nice. Lite dålig fartkänsla dock. Fattar att det gått fort och är bra acc men ändå.. Ljudet är dock grymt, Jag hade velat se varvräknare mm.

Instämmer. Det var lite knapert med tiden ibland så vi visste inte vilka ställen vi skulle sätta kameran på. Jag hade två med mig och bara en ledig vid tillfället då Peter körde.
Hade velat ha en kamera aningen ovanför tanken riktad framåt så att mätare och raksträckan skulle synas. Det är ändå lite svårt att få fartkänsla när man bara kör rakt fram på en bred och förhållandevis steril bana som denna där referenspunkter saknas. Men det går att göra det bättre och det ska vi om det blir mer speed weekend:yoparty

Tycker att SVT i deras inslag fick bra material på hans körning. De filmade från sidan och då ser man att det går undan:banana
Filmen finns i länken nedan.
http://landracing.se/?Media:Filml%E4nkar

Kul att se det från kameran....Man ser att isen var ogämn hela tiden för framgaffeln och däcket var ju inte still en sekund.Jag hade vobbel hela tiden med styret och det syns på filmen att framhjulet kastar.Om ni lyssnar och räknar växlingarna så märker ni att det gick jävligt tungt på isen det tog tid att varva ur hojen.Synd att kameran inte var påslagen när bakdäcket panga i 250km/h det hade vart fränt att se...
Men till vintern hoppas jag att jag tar 300 i snitt nu när turbon är på.....:tummenupp

Last edited:

Jag tyckte det så ut att gå fort som faan när han passerade kontrollerna! :yoparty

Jag stog vid slutet av banan och fick se hans leende efter hans repa, och det slog allt denna helg.

Han skratta och log som ett barn på julafton, riktikt skön syn.

Isen var som peter sa ganska ojämn och han fick jobba lite, men det kan han behöva för att jobba av lite prippsmuskulatur:krama

Jag e rätt impad faktiskt. Det susade på rätt duktigt, men det var ändå bara 100km/h snabbare än vad jag åkte med snowracer efter bil samma dag:tungan Så till nästa år får du fan öka Peter, för det kommer jag också... ;)

Jag e rätt impad faktiskt. Det susade på rätt duktigt, men det var ändå bara 100km/h snabbare än vad jag åkte med snowracer efter bil samma dag:tungan Så till nästa år får du fan öka Peter, för det kommer jag också... ;)

Lite fortare borde det gå!.
Men att köra över 200Km/h på isen var inte lätt,det gick himla tungt.
Vidar med sin 550hk rs4 rally bil körde 228km/h i snitt man tycker att det oxå borde ha gått fortare...men men jag orkade inte rulla busan på isen och svänga samtidigt det gick för tungt.....Hoppas att Glenn smiskar med sin quad på isen i vinter det ska bli kul att se.....Turbo glenn det är fasit:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT