-

Jag vill påstå att det är fullt normalt att alla kolvar inte rör sig som du tycker att dom ska när det handlar om väldigt lågt tryck.

pascals princip lyder -trycket går alltid den lätta vägen. Har du en kolv med lite hårdare packning går trycket automatiskt till nästa kolv osv.

Monterar du på allt igen och bromsar hårt så går all kraft till alla kolvar. Så jag kan försäkra dig att allt är som det ska.

Vissa kolvar kan man trycka ut så att dom ramlar ner på golvet, bara att rengöra och trycka dit, akta packningen bara!

Instämmer med föregående talare.

Ditt bromsok beter sig som ett helt normalt ok. Trycker du in en kolv ska en annan åka ut eftersom vätskan därinne inte kan komprimeras. Att passa på och trycka kolvarna fram o tillbaka några gånger medans oket är löst är nog bara att rekommendera då det säkerställer att kolvarna rör sig fritt. Detta ska gå att göra med fingrarna utan verktyg medelst en inte inte alltför stor kraftanstängning. Se bara till så att du inte har lyft locket uppe vid bromsvätskebehållaren samtidigt för då kan du få en otrevlig fontän där uppe vid styret.

Sätt ihop allt igen och lufta systemet rätt så ska du se att allt fungerar bra. :)

OBS. Kom ihåg att bromsvätska fräter på lack så eventuellt spill måste torkas bort omedelbums!

Last edited:
Är ni säkra? De 2 resterande kolvarna rör ju sig knappt, fastän jag samtidigt håller in de två "fungerande" kolvarna... trycket bör ju därmed omfördelas och pressa ut dessa kolvar, men jag måste pumpa 20 miljoner gånger för att dessa ens ska tryckas ut någon mm...:gnissla

Om du pumpar så mycket utan att det händer någonting så måste något annat vara fel. Är systemet tomt på vätska efter att du tryckte ut kolven så att du bara pumpar luft? Kommer det ut vätska genom luftventilen om du öppnar den? Är nivån i bromsvätskebehållaren ok? Fick du tillbaka kolvarna utan att skada packningarna? Känner du ett motstånd i bromshandtaget?

Om du med handkraft trycker in de två "fungerande" kolvarna som kan röra sig vad händer då med de andra två? (OBS. lock på på bromsvätskebehållaren vid styret.)

Med reservation för att jag aldrig lekt med just din sorts ok så påstår jag att kolvarna ska kunna tryckas in och ut två och två med ett par kraftiga nypor.

Ett generellt tips för alla nybörjare som ger sig på bromsbeläggsbyten/bromsluftning är att alltid börja med bakbromsen först. Den är enklare att lära sig grunderna på och risken för katastrof minskar då bakbromsen inte är lika viktig för knuttar. :)

Last edited:
Men du verkar ha apmycke luft i systemet efter som du måste pumpa så mycke, när man bromsar i vanliga fall rör sig kolven INTE speciellt många tiondels milimetrar och tycker du att du får pumpa cp mycke för att den ska röra sig kanske 5mm är inte så konstigt,har du dessutom 4kolvar...ja då blir det nog så.

Men sen kan du ju ha skadat kolvpackningen när du satte in den efter den ha ramlat ner på golvet.. vad vet jag.

Se om du kan få ut alla kolvar, kolla så att dom ser ut som dom ska. Montera med stor försiktighet, innan du monterar dom bada dom i bromsvätska så blir det bättre.

Köp en "packningssats" och byt oavsett. Om du ska plocka isär är det lika bra att byta. Gick riktigt trögt på min K5a också. Men för mig krävdes det bara rengöring, trycka kolvarna ut och in x antal ggr sen fetta in dom.

Har luftat hela systemet med bromsluftare och har nu återigen tryck i bromshandtaget. Höll på ett bra tag tills efter det att alla bubblor försvunnit för att verkligen säkerställa att det inte skulle finnas någon luft kvar...

Va enbart en kolv som ploppade ut och denna är en av de 2 kolvar som fungerar. De två icke-fungerande kolvarna har jag knappt rört...har försökt motionera, men det går trögt som attan. Har försökt rengöra med bromsrengöringsvätska samt smörjt in med bromscylinderfett men det hjälper inte nämnvärt...dagens projekt blir att avmontera kolvarna helt och undersöka packningarnas status för jag tror att problemet kan ligga där. Hur vet man att packningarna är dåliga?

Sätt en träbit som hindrar kolvarna som rör sig och tryck försiktigt på handaget så rör sig nog dom andra också.

Håller du fast dom 2 kolvarna som går lätt ska dom andra 2 gå lätt, i övrigt verkar allt ok

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back