-

Dom 2 slangarna som sitter i bakant är överinnigs och avluftningslangar, dom ska hänga i det fria=) peta ner dom så kommer ut under hojen..

Är det inte bara att ta ett mjukt men bestämt grepp om det däringa vänstra handtaget som sticker ut och så liksom klämma ihop handen tills det tar stopp emot styret...? :va

:D

En fråga ang dessa slangar. På min sitter det också två slangar.
Nu är det så att överinningsskyddet har förmodligen rostat sönder invändigt så det droppar bensin från den slangen. Har löst detta med att montera en burk som det droppar i och med jämna mellanrum tömma burken på den bensin som samlas i den.

Kan man plugga denna slang helt utan att det blir någon bieffekt, förutom att överinningskyddet ej fungerar då såklart.

Jag har fått för mig att den även drar luft till tanken via denna slang men så kanske inte är fallet?

Den andra slangen på min hoj kommer ifrån tankarmaturen som sitter på framkant höger sida av tanken.

Nu är det så att överinningsskyddet har förmodligen rostat sönder invändigt så det droppar bensin från den slangen. Har löst detta med att montera en burk som det droppar i och med jämna mellanrum tömma burken på den bensin som samlas i den.

Kan man plugga denna slang helt utan att det blir någon bieffekt, förutom att överinningskyddet ej fungerar då såklart.

Jag har fått för mig att den även drar luft till tanken via denna slang men så kanske inte är fallet?

Den andra slangen på min hoj kommer ifrån tankarmaturen som sitter på framkant höger sida av tanken.

Märkligt... Det ska inte droppa bensin från en luftningsslang då den mynnar ut över bensinnivån. Men du vet säkert att just den slangen det läcker ur kommer från tanken?

EDIT. Följdfråga

Last edited:
Det är överinnnigsskyddet som set droppar ifrån. Alltså den slang som är kopplad till kanalen som kommer ifrån tanklocket, om man tankar fär mycket rinner det ut genom den kanalen.

Sen om det tar luft från denna slang också är frågan, eller om den avluftar från den andra slangen som kommer ifrån tankarmaturen i framkant av tanken.

Pratade med en mek på en verkstad om detta och tydligen var det inte ovanligt på just denna modell (kawasaki ZR7), även på helt nya tankar kunde detta fenomen inträffa.

Ofta så har man två slangar, en för överrinning och en för ventilation. Överrinningen startar då utanför tanklocket och för att bensin ska kunna komma den vägen så betyder det att tanklocket inte håller tätt. Ventilationen går så att den ventilerar i (innanför) tanklocket. I ett sånt läge går det bra att plugga överrinningen om man vill, men inte ventilationen för då drar den "vacuum" i tanken och får till slut ingen bensin.

Som det ser ut på din hoj så verkar ventilation och överrinning gå ihop till en avrinningsslang. Om du då pluggar den så finns risken att det samlas bensin i röret och att den inte kan ventilera.

Men det är bara baserat på bilden och den kan ju vara missvisande. Jag vet isf inte heller vad slangen i framkant på tanken då har för funktion. Blåser du i slangen som det droppar ur och känner runt tanklocket så bör du kunna avgöra om den mynnar ut på två ställen eller inte.

Bifogat

• ZR-7S_tank.JPG
    ZR-7S_tank.JPG
    21.2 KB · Visningar: 63
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back