220km/h nu börjas det...

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
"5 677 fortkörare i kontrollerna. 649 stycken av fartsyndarna körde mellan sex och nio kilometer i timmen för fort."

Jag kapar tråden lite här.
Sex kilometer i timmen för fort borde falla inom felmarginalen. När jag tog mc-kort 2005 så var det ett jävla tjat om att få upp hojen i rätt hastighet, och om man låg under hastighetsgränsen så skulle man förbereda sig på att bli kuggad.
Men om man ligger på en 70 eller 90-väg och har som ambition att hålla exakt rätt hastighet i säg en mil.
Hur många ggr faller man under den perioden utanför spannet på 6km/h?

"17 stycken av fortkörarna var motorcyklister. Men en av de värsta smet från polisen – efter att ha kört förbi kontrollen i Stockholm i cirka 220 km/h."

Det får man väl ändå säga är ett gott betyg åt mc-kollektivet.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
...I hela landet rapporterades 85 narkotikainnehav, två vapen beslagtogs, två efterlysta personer greps och fem stöldrelaterade brott upptäcktes...

...I Stockholm tog man den 14/4 förutom 18 stycken drograttfyllor, två alkoholrattfyllor också en förare för grov vårdslöshet i trafik, framkallande av fara för annan, drograttfylleri, smitning, hastighetsöverträdelse, olovlig körning och för att ej ha stannat på polismans tecken...

Tycker dessa rader väger rätt tungt.

// Jonas
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"649 stycken av fartsyndarna körde mellan sex och nio kilometer i timmen för fort."

Sex kilometer i timmen för fort borde falla inom felmarginalen. När jag tog mc-kort 2005 så var det ett jävla tjat om att få upp hojen i rätt hastighet, och om man låg under hastighetsgränsen så skulle man förbereda sig på att bli kuggad.
För hade de möjlighet att sätta som regel vid en kontroll att inte bötfälla fortkörare på under 10 km/h. Nu är det direktiv uppifrån på att även 6-9 km/h ska bötfällas. Så de får normalt inte släppa sådana. 5 km/h är gränsen idag. Lasern har felmarginal på 3km/h.

Sen kan man ju ha lite åsikter om det förstås. Men när det kommer till vad som sägs på körskolan så är det ändå körskolan som behöver justera sin utlärning om de lär ut något som blir svårt att hålla i praktiken utan att bryta mot lagen.

"5 677 fortkörare i kontrollerna. 17 stycken av fortkörarna var motorcyklister. Men en av de värsta smet från polisen – efter att ha kört förbi kontrollen i Stockholm i cirka 220 km/h."

Det får man väl ändå säga är ett gott betyg åt mc-kollektivet.
Jepp, 17 på 5677 var väl bra. Men sen är det väl ändå inte så många som hunnit ta ut hojarna då, och många kontroller var säkerligen på tider när arbetande inte är ute och nöjeskör hoj.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är samma visa varje vår. Förvånad att folk inte har mer is i magen. Om ett par veckor har polisen semester. Hastighetskontrollerna förhållandevis få. Därmed inte sagt att det är fritt fram. Man slipper i alla fall bli stoppad och bötfälld för ett par km/h över gränsen. Kör man som Guy Martin kanske man ska hålla tyst om det i krönikor/biltester... det är tydligen 40 mph gräns när det inte är tävling.

I saw 180mph down Sulby Straight, one of the fastest sections of the course, and the car wasn’t even in top gear

Guy Martin, Sunday Times

http://www.visordown.com/motorcycle...g-to-180mph-speeds-on-public-roads/26568.html
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
De skriver i artikeln att de tog flest till antalet i syd, följt av nord och sthlm. Men det intressanta rörande beteenden generellt är iaf för mig hur många de tog i relation till hur många fordon som passerade kontrollen. Om det bara var 17 hojar som passerade under perioden är det ju 100% som kör för fort osv.

Vill man veta vart insatser behövs måste ju trafikdensiteten komma in.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Framför allt hade förmodligen ingen av de stoppade hojarna stöldgods, droger eller på andra sätt varit farliga för omgivningen. Det är helt enkelt ont om motorcyklister som kör runt påtända med ett par kilo nyeldad kopparkabel i packväskan
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
jeffla tur dom inte va ute i lördags när jag hade en stulen bil under kuttsen och 2kg heroin i skuffen på den liggande precis brevid min ak47 :gnissla dessutom körde jag på bakhjulet i minst 280 :yoparty
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Rullade in en MC snut precis bakom mig när jag parkerade utanför huset här om dagen. Vettifan vart han kom ifrån, men jag var rätt säker på att jag inte gjort något jättedumt (i alla fall inte senaste kilometrarna), och mycket riktigt ville han bara kolla körkort, sen drog han. Fett weird. :va
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Själv åkte jag på 1000 spänn i böter för otillåten vänstersväng. Det låter ju horribelt mycket men jag har svängt vänster just där hundratals gånger så per sväng blev det ju faktiskt riktigt billigt :rolleyes:
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu börjar idioterna krypa fram :va
Man kryper väl inte i 220 km/h :va
Ironi :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hastighet är ett jäkligt dåligt sätt att mäta grader av fara i trafiken.
Att köra om en traktor i 70 runt en blind kurva i ett område med mycket fotgängare är vansinne.
220 blås på en raksträcka längs E18 i lätt trafik är ju nästans farfar-tempo.

Dessutom tror jag ytterst få av oss köpt en R-hoj för att puttra runt i 80 bakom nån gammal kärring i en fiesta hela dagarna, det är var man drar på, och var man låter bli som sållar puckona från de andra.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är samma visa varje vår. Förvånad att folk inte har mer is i magen. Om ett par veckor har polisen semester. Hastighetskontrollerna förhållandevis få. Därmed inte sagt att det är fritt fram. Man slipper i alla fall bli stoppad och bötfälld för ett par km/h över gränsen. Kör man som Guy Martin kanske man ska hålla tyst om det i krönikor/biltester... det är tydligen 40 mph gräns när det inte är tävling.



http://www.visordown.com/motorcycle...g-to-180mph-speeds-on-public-roads/26568.html

Det är alltid fri fart på isle of man men inte i och i anslutning till byarna. Så endast "på berget" som det egentligen alltid är fri fart..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hastighet är ett jäkligt dåligt sätt att mäta grader av fara i trafiken.
Att köra om en traktor i 70 runt en blind kurva i ett område med mycket fotgängare är vansinne.
220 blås på en raksträcka längs E18 i lätt trafik är ju nästans farfar-tempo.

Dessutom tror jag ytterst få av oss köpt en R-hoj för att puttra runt i 80 bakom nån gammal kärring i en fiesta hela dagarna, det är var man drar på, och var man låter bli som sållar puckona från de andra.

Fan va löjligt - har dunkat 240-260? med soccekombi(Volvo) - tänk dom rubrikerna....(Psyksjuk dåre kör över 200km/t)

Jävla fånar som inte hajar ett skit som skriver - haha:rofl , dom kan inte köra varken hiss,moped eller nått
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top