22 mcåkare döda i år...

SKÄGGET

www.nogg.se/skagget
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Nybro
Hoj
DukeII-01 till salu och Ktm 950 -06
22 mcåkare döda i år...som tyvärr har ökats på till 26..

Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
Idag var d tidningen och enligt rubrik 26 omkommna mcåkare i år.. :(
 
Last edited:

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Västervik
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
Det är fan knappt man törs och åka längre...
kommer ju en ny olyckstråd varje dag :tummenner
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
ja det är inga roliga siffror, de sa även att det är de äldre förarna, de som fick sitt körkort "på köpet" och som har börjat åka igen som har ståt för en del av ökningen sen förra året.

Finns det statistik samlad någonstans där det står klart och tydligt kur många omkomna det är i olika åldersgrupper/hojtyper, hur många av dessa har fått kortet på köpet, hur många som har varit påverkade, hur många ine har haft KK alls eller för den hojen, hur många av hojjarna har varit stulna, mm, mm

Jag dyker en del och där händer det också emellanåt att folk omkommer på grund av olika anledningar och Svenska sportdykarförbundet hade för ett tag sen tagit fram en lista över alla tillbud ( eftersom dessa rapporteras ifall man åker på en arrangerad dykutfärd ) där kunde man läsa en hel massa, vilka som hade dykcert/utbildning för dykapparaten de använde, hur många dyk de har gjrt sammanlagt, orsak till tillbud, mm.

Finns det någon liknande lista över mc-olyckor?

DR-Zätare skrev:
2264785 Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...
om jag inte minns fel så var det dubbelt mot vad det brukar vara vid den tidpunkten.
 

FZR 1000-87 :-)

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Fristad
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87
SKÄGGET skrev:
2264775 Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
Naturligtvis är varje människa som dör i trafiken en för mycket, men samtidigt så måste man ju ha en klar syn från samhällets sida på problemet. Bl a så måste man ju relatera antalet olyckor till antal fordon som finns..och gör man det så kan jag inte föreställa mig att det har skett någon märkbar ökning i olycksstatistiken.
Som vi alla vet så har antalet hojägare ökat mkt kraftigt under senaste åren vilket egentligen borde ställa ännu större krav på våra makthavare att sköta våra vägar på ett bra sätt..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
DR-Zätare skrev:
2264785 Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...

Det är nästan dubbelt så många som under samma period förra året.

Den största ÖKNINGEN är bland äldre män som fått körkort på köpet men det är fortfarande UNGA män som är mest överrepresenterade.

Äldre män med körkort på köpet är alltså en ökande riskgrupp men "vi" är fortfarande den största riskgruppen.



...Kör lungt i sommar! Kompensera eventuellt små organ på andra sätt än med högerhanden på rullen! :tummenupp
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
undrar hur många äldre i Sthlm som har börjat köra mc på grund av vägtullarna, man ser en hel del scootrar och liknande ute i trafiken och jag har aldrig sett så monga hojjar parkerade på mc-parkeringen utanför jobbet.

PutteLiten skrev:
2264814 Här kanske?
http://www.scb.se/statistik/OV/OV0904/2004A01/OV0904_2004A01_BR_10.pdf

Jag orkade inte gå igenom hela listan. Och den är bara från 1990 till 2002

:hej
jag är altså inte ute efter "vanlig" statistik utan lite mer uppdelat men dinformation om orsaker mm
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Finns det någon statistik som förutom ålder/hojtyp/kön även tar hänsyn till antalet dödsfall per körd kilometer?
Antalet dödsfall säger ju i sig själv inte så mycket, det är ju först när det sätts i rellation till hur mycket det körs som det börjar säga något om hur verkligheten ser ut.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
NoPinky skrev:
2264835 Finns det någon statistik som förutom ålder/hojtyp/kön även tar hänsyn till antalet dödsfall per körd kilometer?
Antalet dödsfall säger ju i sig själv inte så mycket, det är ju först när det sätts i rellation till hur mycket det körs som det börjar säga något om hur verkligheten ser ut.
Det borde ju gå att få fram via bilprovningen, jag gissar på att det är skrämmande många olyckor per körda kilometer.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
DR-Zätare skrev:
2264833 Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...
Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.
 

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
jag är altså inte ute efter "vanlig" statistik utan lite mer uppdelat men dinformation om orsaker mm


Hittills i år är medelåldern på de omkomna förarna 42,2 år (till och med 19 juni). År 2000 var medelåldern på de omkomna mc-förarna 35,3 år.
2005 var det 49 pers som omkom i trafiken på MC
2004 var det 53.

Majoriteten av dödsolyckorna sker på landsbygden.

Sen behöver man nog inte vara forskare för att konstatera att majoriteten av olyckorna beror på hastighet..

Vägverket har rätt omfattande statistik: http://www.vv.se/templates/page3____2033.aspx

Har kikat lite på siffrorna. Och av alla dödsolyckor i Sverige 2004 stod MC för 11%
Det är ett förhållandevis högt tal med tanke på säsong, och andel MC i Sverige.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
NoPinky skrev:
2264840 Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.

Hur många unga, friska organ som dessutom "lever" i personer som dör först på sjukhuset tror du det finns?

En 87årig njure som legat i en död pensionärskropp nåt dygn på ålderdomshemmet är nog inte lika attraktiv för transplantation som en 22årig njure som kommer in i en kropp som tar sitt sista andetag en våning under operationssalen..

Morbid tanke, javisst!
Fyll i donationskort du med!
http://www.livsviktigt.se/
 

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Södra Norrland
Hoj
KTM 690 SMC
NoPinky skrev:
2264840 Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.

Jasså, är det inte? Vad har du för belägg för ett sådant uttlande då? Skulle vara intressant att få veta av en som verkar veta hur det ligger till..
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
HanneZ skrev:
2264837 Det borde ju gå att få fram via bilprovningen, jag gissar på att det är skrämmande många olyckor per körda kilometer.
Via bilprovningen går det möjligtvis att få fram hur många km en mc rullar i snitt per år.
Vad jag undrar är om det finns någon undersökning som sammanställer antalet dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
korvgubbe skrev:
2264849 Fyll i donationskort du med!
http://www.livsviktigt.se/

:tummenupp nu fick jag ju tummenloss att kompletera mitt donationskort. :)

:hej

NoPinky skrev:
2264854 Via bilprovningen går det möjligtvis att få fram hur många km en mc rullar i snitt per år.
Vad jag undrar är om det finns någon undersökning som sammanställer antalet dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km.


Va inte så lat. Gå in och kolla själv, och går det inte säg det då.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top