22 mcåkare döda i år...

SKÄGGET

www.nogg.se/skagget
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Nybro
Hoj
DukeII-01 till salu och Ktm 950 -06
22 mcåkare döda i år...som tyvärr har ökats på till 26..

Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
Idag var d tidningen och enligt rubrik 26 omkommna mcåkare i år.. :(
 
Last edited:
Det är fan knappt man törs och åka längre...
kommer ju en ny olyckstråd varje dag :tummenner
 
Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...
 
ja det är inga roliga siffror, de sa även att det är de äldre förarna, de som fick sitt körkort "på köpet" och som har börjat åka igen som har ståt för en del av ökningen sen förra året.

Finns det statistik samlad någonstans där det står klart och tydligt kur många omkomna det är i olika åldersgrupper/hojtyper, hur många av dessa har fått kortet på köpet, hur många som har varit påverkade, hur många ine har haft KK alls eller för den hojen, hur många av hojjarna har varit stulna, mm, mm

Jag dyker en del och där händer det också emellanåt att folk omkommer på grund av olika anledningar och Svenska sportdykarförbundet hade för ett tag sen tagit fram en lista över alla tillbud ( eftersom dessa rapporteras ifall man åker på en arrangerad dykutfärd ) där kunde man läsa en hel massa, vilka som hade dykcert/utbildning för dykapparaten de använde, hur många dyk de har gjrt sammanlagt, orsak till tillbud, mm.

Finns det någon liknande lista över mc-olyckor?

DR-Zätare skrev:
2264785 Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...
om jag inte minns fel så var det dubbelt mot vad det brukar vara vid den tidpunkten.
 
SKÄGGET skrev:
2264775 Idag sa de på radion att det hitills är 22 omkommna mcåkare i år.. :(
Naturligtvis är varje människa som dör i trafiken en för mycket, men samtidigt så måste man ju ha en klar syn från samhällets sida på problemet. Bl a så måste man ju relatera antalet olyckor till antal fordon som finns..och gör man det så kan jag inte föreställa mig att det har skett någon märkbar ökning i olycksstatistiken.
Som vi alla vet så har antalet hojägare ökat mkt kraftigt under senaste åren vilket egentligen borde ställa ännu större krav på våra makthavare att sköta våra vägar på ett bra sätt..
 
DR-Zätare skrev:
2264785 Hur många är det jämfört med tidigare år?

I slutänden är det ju naturligtvis 22 för mycket...

Det är nästan dubbelt så många som under samma period förra året.

Den största ÖKNINGEN är bland äldre män som fått körkort på köpet men det är fortfarande UNGA män som är mest överrepresenterade.

Äldre män med körkort på köpet är alltså en ökande riskgrupp men "vi" är fortfarande den största riskgruppen.



...Kör lungt i sommar! Kompensera eventuellt små organ på andra sätt än med högerhanden på rullen! :tummenupp
 
undrar hur många äldre i Sthlm som har börjat köra mc på grund av vägtullarna, man ser en hel del scootrar och liknande ute i trafiken och jag har aldrig sett så monga hojjar parkerade på mc-parkeringen utanför jobbet.

PutteLiten skrev:
2264814 Här kanske?
http://www.scb.se/statistik/OV/OV0904/2004A01/OV0904_2004A01_BR_10.pdf

Jag orkade inte gå igenom hela listan. Och den är bara från 1990 till 2002

:hej
jag är altså inte ute efter "vanlig" statistik utan lite mer uppdelat men dinformation om orsaker mm
 
Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...
 
Finns det någon statistik som förutom ålder/hojtyp/kön även tar hänsyn till antalet dödsfall per körd kilometer?
Antalet dödsfall säger ju i sig själv inte så mycket, det är ju först när det sätts i rellation till hur mycket det körs som det börjar säga något om hur verkligheten ser ut.
 
NoPinky skrev:
2264835 Finns det någon statistik som förutom ålder/hojtyp/kön även tar hänsyn till antalet dödsfall per körd kilometer?
Antalet dödsfall säger ju i sig själv inte så mycket, det är ju först när det sätts i rellation till hur mycket det körs som det börjar säga något om hur verkligheten ser ut.
Det borde ju gå att få fram via bilprovningen, jag gissar på att det är skrämmande många olyckor per körda kilometer.
 
DR-Zätare skrev:
2264833 Jag hörde en ganska morbid och sann historia appropå att motorcyklister som förolyckas i trafiken.

Det var en kille som hade problem med njurarna och skulle vara tvungen att genomgå en transplantation. Det var i slutet av vintern och när han sattes upp på väntelistan för en ny njure sa läkaren att det för tillfället var ont om organ men det dröjde bara några månader innan motorcyklisterna tinade fram och då brukar det bli gott om organ för donation.

Den enes död, den andres bröd...
Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.
 
jag är altså inte ute efter "vanlig" statistik utan lite mer uppdelat men dinformation om orsaker mm


Hittills i år är medelåldern på de omkomna förarna 42,2 år (till och med 19 juni). År 2000 var medelåldern på de omkomna mc-förarna 35,3 år.
2005 var det 49 pers som omkom i trafiken på MC
2004 var det 53.

Majoriteten av dödsolyckorna sker på landsbygden.

Sen behöver man nog inte vara forskare för att konstatera att majoriteten av olyckorna beror på hastighet..

Vägverket har rätt omfattande statistik: http://www.vv.se/templates/page3____2033.aspx

Har kikat lite på siffrorna. Och av alla dödsolyckor i Sverige 2004 stod MC för 11%
Det är ett förhållandevis högt tal med tanke på säsong, och andel MC i Sverige.
 
Last edited:
NoPinky skrev:
2264840 Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.

Hur många unga, friska organ som dessutom "lever" i personer som dör först på sjukhuset tror du det finns?

En 87årig njure som legat i en död pensionärskropp nåt dygn på ålderdomshemmet är nog inte lika attraktiv för transplantation som en 22årig njure som kommer in i en kropp som tar sitt sista andetag en våning under operationssalen..

Morbid tanke, javisst!
Fyll i donationskort du med!
http://www.livsviktigt.se/
 
NoPinky skrev:
2264840 Så jäkla många motorcyklister är det inte som omkommer att det har någon större inverkan på tillgången på organ.

Jasså, är det inte? Vad har du för belägg för ett sådant uttlande då? Skulle vara intressant att få veta av en som verkar veta hur det ligger till..
 
HanneZ skrev:
2264837 Det borde ju gå att få fram via bilprovningen, jag gissar på att det är skrämmande många olyckor per körda kilometer.
Via bilprovningen går det möjligtvis att få fram hur många km en mc rullar i snitt per år.
Vad jag undrar är om det finns någon undersökning som sammanställer antalet dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km.
 
korvgubbe skrev:
2264849 Fyll i donationskort du med!
http://www.livsviktigt.se/

:tummenupp nu fick jag ju tummenloss att kompletera mitt donationskort. :)

:hej

NoPinky skrev:
2264854 Via bilprovningen går det möjligtvis att få fram hur många km en mc rullar i snitt per år.
Vad jag undrar är om det finns någon undersökning som sammanställer antalet dödsfall per ålder/hojtyp/kön/km.


Va inte så lat. Gå in och kolla själv, och går det inte säg det då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top