22-23/3 Isracing på Vinterstadium i Örebro

Vilka det nu blir som kommer så tänkte iaf jag och Erkki träffas utanför ca kl.18:30.

Hur blev det Mario, skulle du dit och vara full i år med lr?

Japp, då var det över. Tyvärr avslutades tävlingen i förtid pga en olycka som fick mindre trevliga följder. En chockad och groggy förare med kraftig armskada (dubbar är inte skoj...) försöker stänga av hojen som ligger med fullvarv, dessutom tog det lång tid innan först funktionärer och sedan sjukvårdare ingrep.

Landskamp i Örebro avbröts efter svår olycka
SPORT/ÖREBRO Publicerad: 2006-03-23 00:15

Isracinglandskampen mellan Sverige och Tyskland i Örebro fick avbrytas efter en otäck olycka i sista heatet. Den tyske föraren Reinhard Greisel fick föras till USÖ med en svårt sargad arm.

1 862 åskådare på Vinterstadion fick se en ojämn kamp på isen.
Sverige ledde med förkrossande 72–30 inför det sista heatet. Tysken Reinhard Greisel fick ett släpp på sin maskin i målkurvan och for in i halmbalarna.
Då kortslutningsanordningen inte fungerade fortsatte cykeln att varva och de 28 millimeter långa spikarna tuggade sig in i högra överarmen.
Kämpade i panik
Tysken försökte i panik ta sig loss och lyckades till slut. Greisel vacklade bort från olycksplatsen innan han fördes in i ambulans.
De första rapporterna talade om att bicepsmuskeln var bortsliten och att armen höll på att slitas av. Funktionärer nära olycksplatsen berättade att tysken blödde kraftigt.
– Det är annars ytterst sällan det blir såna här skador, sade Rholand Jensen i arrangerande Örebro Speedwayförening.
– Det känns otäckt.
Domaren bröt matchen
Då det skulle ta minst en halvtimme att vänta in en ny ambulans beslutade domare Krister Gardell från Kumla att avbryta matchen.
Gardell åkte till USÖ och kunde i natt ge lite lugnare besked.
– Greisel har ett djupt sår i armen men han har inte slitit sönder vitala organ eller nervbanor. Han har bra känsel i armen utom i lillfingret, berättade Gardell.
Enligt Gardells egen bedömning fick tysken punktering på framhjulet och det var därför han for över styret och kraschade. Han fastnade med foten i sin motorcykel och försökte sparka sig loss.
– Det var när han gick omkull som han skar upp armen.
Tysken röntgades och syddes både in- och utvändigt i armen.
– Det sista jag hörde innan jag lämnade USÖ var att han får ligga kvar över natten och åka hem i morgon (läs i dag), upplyste Krister Gardell.
Sverige vann alltså med överlägsna 72–30 efter att ha radat upp åtta dubbelsegrar. Den sportsliga dramatiken uteblev helt.

Last edited:
Funktionärernas insats var nog bland det sämsta jag sett. :mad:

När de insåg att killen faktiskt gjort sig illa så rasade ALLT.
Ingenting funkade längre, folk bara stog helt handfallna och tittade sig omkring.
Sjukvårdarna som till slut kom in på banan gjorde sig inte heller nån brådska utan GICK lugnt och stilla bort till olycksplatsen.

Jag trodde jag skulle bryta ihop.

Det var nog fan inte långt ifrån att det gått fortare att få hjälp om nån på läktaren ringt 112.

Hoppas verkligen att nån tar tag i det här och styr upp verksamheten till nästa gång.

Kyckling skrev:
Vilka det nu blir som kommer så tänkte iaf jag och Erkki träffas utanför ca kl.18:30.

Hur blev det Mario, skulle du dit och vara full i år med lr?
Såklart var jag där :)

Tråkigt med olyckan som Erik beskriver. Verkar ju rätt meningslöst att ha en ambulans men ändå tvingas avbryta när den behövs...

Men skönt att höra att det gick hyfsat bra ändå. Tyvärr stod vi så långt bort från olyckan man bara kunde så vi såg dåligt vad som hände.
Pissigt drabbas av både punka och pajko dödmansgrepp :död

Supermoto skrev:
Såklart var jag där :)

Tråkigt med olyckan som Erik beskriver. Verkar ju rätt meningslöst att ha en ambulans men ändå tvingas avbryta när den behövs...

Men skönt att höra att det gick hyfsat bra ändå. Tyvärr stod vi så långt bort från olyckan man bara kunde så vi såg dåligt vad som hände.
Pissigt drabbas av både punka och pajko dödmansgrepp :död

såg inget dömansgrepp på någon hoj

Supermoto skrev:
Verkar ju rätt meningslöst att ha en ambulans men ändå tvingas avbryta när den behövs...

Så är det alltid, gäller även RR och Speedway t.ex. Det har gjorts uppehåll i tävlingar både på Gelleråsen och på Speedway i Sannahed när jag varit där men ofta har man två (eller fler) ambulanser och kan då skicka iväg en utan att avbryta.

TERMINATOR skrev:
såg inget dömansgrepp på någon hoj

Tror alla har det men att det inte syns från läktaren. Det borde rimligtvis vara ett krav med dödmansgrepp.

Hoppas ni hade en trevlig kväll trots den otäcka olyckan. :tummenupp
Själv hörde jag brummandet in i vardagsrummet. Mysigt. :)

Om jag räknar rätt på dagarna så är jag ju faktiskt hemma då.

Jag är på.

Fan det är nog jag med,, vilken tid är det? Är det badykaffe som gäller när man är på isracing??:va

Bandykaffe (el. motsvarande) funkar...Fråga Mario:rolleyes:

Jag kom på att jag börjar ju vid halv nio så fan vet om man ska dit för en timme bara, det brukar väl börja först vid sju, va?

TJOOOOOOOO HOOOOOOOO :öl :cool: :hoppa :dricka :hojraket

Du, ElKrockosDockos - Jag kan lära dig ett och annat om do's and dont's på isracing. Vi börjar med kebabrullen och starkölen sen går vi på känsla därifrån :yoparty

LINUS !! Var är du ???

TJOOOOOOOO HOOOOOOOO :öl :cool: :hoppa :dricka :hojraket

Du, ElKrockosDockos - Jag kan lära dig ett och annat om do's and dont's på isracing. Vi börjar med kebabrullen och starkölen sen går vi på känsla därifrån :yoparty

LINUS !! Var är du ???
B A N Z A I ! ! !
Shit va jobbigt, jag bor ju inte där längre. Hmm, får boka in ett taktiskt kundbesök, Nerikes kanske... Ska se vad jag kan göra
//m

Back