-

Du kommer nu få miljarder svar på alla däck kännare.

Men dom allra flesta kända däckmärken är bra.

Dunlop qualifier D209,Metzeler Z6, Dunlop Roadsmart mm
 
Om du vet med dig att du inte hör till värsta racegruppen, så borde däck som Michelin road2, Dunlop roadsmart mm. vara de som ger mest för pengarna. Bra regndäck med bra livslängd.
 
Blev tipsad att köpa begagnade bandäck då jag enbart kör på gata...men hur vet man att de passar? För alla däck kan väl inte ha samma dimension:va

Jag tillhör skaran som anser att racedäck hör hemma på racehojar på en bana.

Detta för att du uppnår aldrig racedäckets arbetstemp mellan 80-100 grader under gatkörning. Dessa däck är tex helt värdelösa i regn och 10 grader varmt ute. Dessutom använder raceåkarna däckvärmare för att nå rätt temp.
Dessa däck har hårdare stommar annan blandning i slitbanan, dessutom tappar som fästet snabbare efter upprepade värmecykler.
Dvs ett dåligt gatdäck.


Gatdäcken däremot är gjorda för att uppnå kanske runt 60grader som mest, men har ett större "temp intervall" där dom greppar både bra i regn och torrt.
Sålunda så vet däckteknikerna som tillverkar däcken bättre än average Joe på sporthoj.com fast jag kommer säkert få en del mothugg på dessa påståenden.
 
Last edited:
Jag tillhör skaran som anser att racedäck hör hemma på racehojar på en bana.

Detta för att du uppnår aldrig racedäckets arbetstemp mellan 80-100 grader under gatkörning. Dessa däck är tex helt värdelösa i regn och 10 grader varmt ute. Dessutom använder raceåkarna däckvärmare för att nå rätt temp.
Dessa däck har hårdare stommar annan blandning i slitbanan, dessutom tappar som fästet snabbare efter upprepade värmecykler.
Dvs ett dåligt gatdäck.


Gatdäcken däremot är gjorda för att uppnå kanske runt 60grader som mest, men har ett större "temp intervall" där dom greppar både bra i regn och torrt.
Sålunda så vet däckteknikerna som tillverkar däcken bättre än average Joe på sporthoj.com fast jag kommer säkert få en del mothugg på dessa påståenden.

Det tror jag inte! :tummenupp
 
Blev tipsad att köpa begagnade bandäck då jag enbart kör på gata...men hur vet man att de passar? För alla däck kan väl inte ha samma dimension:va

Det är direkt olämpligt att köra bandäck på gatan. Köp riktiga gatdäck. Du spar både pengar och repor på hojen.
Kalla bandäck är riktigt hala, medans "touringdäck" gott och väl klarar av knäskrap, regn och 1000 mil.

Mats
 
Blev tipsad att köpa begagnade bandäck då jag enbart kör på gata...men hur vet man att de passar? För alla däck kan väl inte ha samma dimension:va
Lät inte det där lite konstigt? "Bandäck för du kör bara gata"... hmmm.

Strunta i det och köp däck gjorda för det du ska ha dem till, som de andra här säger. Förutom att bandäcken bara fungerar så länge det är varmt och torrt ute kommer du att förstöra dem om du skulle råka köra över spilld bensin eller diesel på macken. De är inte som vanliga däck, och definitivt inte bättre än gatdäck för gatbruk ;)

Dimensionen är väl bara att ta reda på för din hoj också, till exempel genom att bara titta på de däck som sitter monterade nu. Jag antar att du inte fick någon litteratur med till hojen? Om du talar om årsmodell kommer du säkert att få veta här vilken storlek du ska ha, med stor sannorlikhet 120/70-17 och 180/55-17 om det är en nyare gixxer :)
 
Last edited:
Bandäck kan vara gatdäck som har rullat på bana med... enda skillnaden är att dom är slitna på kanterna, men på mitten är det som nytt.

Men jag håller med resterande, köp nya däck som är anpassade för din körning.
Däck tillhör slitdetaljer precis som bromsklossar etc, sånt köper man nytt om man kör på gata. (på bana är det plånboken som styr)
 
Kalla bandäck är riktigt hala, medans "touringdäck" gott och väl klarar av knäskrap, regn och 1000 mil.

Mats

Dude.. ge mig ett däck som håller för inspirerad körning i 1000 mil ;)
kör man twin får man se till att ha ett stooooort däck-konto..

Ja kör för övrigt på michelin pilot road ct2.. mest hållbara ja har testat so far..
riktigt fina när det är blött ute och funkar utmärkt på bandagar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top