210 bakhjuls hkr

Du tror inte att de jobbar lite mer med inre friktion än att de torskar 35hk ut till hjulet?:7peta
Alla verkar vara helt hysteriska med att räkna på %-förlust på effekten. Låt säga att man har 100hk i en motor och på vägen ut till hjulet förlorar 10hk. Tror ni då verkligen att man förlorar 50hk i en 500hk motor med samma drivlina??

Japp.

Effektförlusten via transmissionen är procentuell.
Men tex. så har kedjedrift mindre procentuell förlust än kardan.
Och ett lättare bakhjul ger en högre uppmätt effekt på bakhjulet i bromsbänken än ett tungt hjul. På samma hoj.
Det finns många faktorer som påverkar.
 
Hej

Det sista jag läste för ett par veckor sen då de engelska tidningarna fick testa de riktiga SBK hojarna.
1.Honda 215
3Yamaha 210
3Kawa nästan 210
4.Suzuki 212
5. Duccen 198
Men man får väl ta alla dessa uppgifter med en nypa salt, då vissa "mörkar" endel. Men samtliga fabrikanter, de klagade inte på effekt , utan hur man får kraften ner i backen.
 
Papunen får ut 200+ från sin -09 och det är inte mycket mixtrande man får göra med motorn i Pro Superbike jämfört med WSBK så 210-220 låter ju inte orimligt, ens på slangen, eller har dom liknande motorkrav i wsbk att man inte får göra mycket med motorn?
 
Papunen får ut 200+ från sin -09 och det är inte mycket mixtrande man får göra med motorn i Pro Superbike jämfört med WSBK så 210-220 låter ju inte orimligt, ens på slangen, eller har dom liknande motorkrav i wsbk att man inte får göra mycket med motorn?
Man får göra i princip allt i WSBK, det är bara motorblocket som ska vara original.

Du menar alltså att Freddy har +200 HK på bakhjulet?
 
Man får göra i princip allt i WSBK, det är bara motorblocket som ska vara original.

Du menar alltså att Freddy har +200 HK på bakhjulet?

Huruvida det är på bakhjulet ska jag ha osagt, vad han själv säger är att dom detta året får ut över 200 bhp på de nya 09orna. (enl, uppgift från hans hemsida vilket ju oxå kan vara lite psykning av motståndet och att inte avslöja något)

Om man gör det man får i Pro S då antar jag att man med en hoj på orginal ca 180-190 bhp kan komma över 200 på veven men på hjulet??

Maxeffekten på Kawa MED Ram air ligger på 200 bhp utan ram air 188 bhp
 
Papunen har inga 200 på bakhjulet som han skriver på sin hemsida, det måste vara på veven. Med de moddar man får göra i prosuperbike så finns inte en chans i h-vete att hans ens är15-20 hästar när, på vad som finns på bakhjulet.

När jag körde min hoj idag hos RG-enginering, så stod en fullpreppad dansk superbike (suzuki 1000) , dvs.. fri trimning med allt vad det gälller kammar kolvar blueprint, kabelhärvor ECU osv.. Han fick åka hem med 183 på bakhjulet. Skulle han (Papunen) hävda att han har 200 på hjulet, så kan det ju jämnföras med Kawan i WSBK som säger 210. De mäter Kawan till c:a 175-178 på veven i motorrad. Resultaten med Kawan i "de stora serierna" talar sitt tydliga språk, de har inte effekt att matcha de "stora pojkarna!!

Var skulle han hittat sina hästar, vissa kanske tycker det är imponerande, vi
andra tycker det är patetiskt.
 
Last edited:
Papunen har inga 200 på bakhjulet som han skriver på sin hemsida, det måste vara på veven. Med de moddar man får göra i prosuperbike så finns inte en chans i h-vete att hans ens är15-20 hästar när, på vad som finns på bakhjulet.
Var skulle han hittat sina hästar, vissa kanske tycker det är imponerande, vi
andra tycker det är patetiskt.

Står inte att det är på bakhjulet någonstans. Att det skulle kunna gå att få 200 på veven är väl inte helt omöjligt antar jag med de moddar man får göra. Polaren i ERF fick hos Rickard (alltså samma bänk) 178 på bakhjulet på sin nya Fireblade med helsystem, kitbox och mappad, toppackning och lite småpill, inte nåt superavancerat. Det skulle ge teoretiska vevhästar i närheten av detsamma.

(alla tester jag kollat har Kawan toppat effektlistorna som Orginal, inte kollat de andra testerna, men det är inte effekten som bestämmer om man är snabbast på banan bevisligen)
 
Last edited:
Det verkar troligt det du säger. Men med bra körbarhet kommer du långt.

I Svenska bike så har Kawan 2hkr mer än bladen
I engelska bike så har Kawan2hkr mindre än bladen
I motorrad så har Kawan2hkr mer än bladen
i Fastbikes så har Kawan 3hkr mindre än bladen

Det är inga stora skillnader vi talar om, de första hästarna är inte så svåra att krama ur, sen börjar allvaret. I svenska bike vann Kawan testet, i de övriga Bladen!
Jag pratade med rikard på RG och han visade en hel del kurvor från prosuperbikes (inga namn bara kurvan). Jag skulle säga att 80-90% låg mellan 173-175. Sen kan man ju skrämma konkurrenter med höga siffror:tummenupp
 
Last edited:
Tänk på att det brukar skilja en hel del från bänk till bänk också. Ska man jämföra hojars bakhjulshästar (vilket i sig är ganska meningslöst), så ska de vara bromsade i samma bänk, samma dag och av samma person.
 
Det är inte riktigt det som det handlar om här, utan varför man måste "brösta sig" mot konkurrenter och ljuga till sig 10-25hkr. Läser man förarnas hemsidor vad deras hojar ger, så finns det inga bänkar i världen som diffar så mycket som mellan de tävlandes hojar. Jag körde min hoj i 2 olika bänkar diff 1hkr, vet man hur man gör så är nog inte diffen så stor. Står man hos en kille som RG bland superbikes och fullkittade hojar och vanliga hojar. Man får en ganska bra magkänsla för vad man får ut på olika typer av trim. Jag har ett gedigert intresse för vad våra svenska killar får ut i hkr på respektive märke.
Men det verkar svårt att få ärliga svar.:va
 
Handlar om att inte ge bort info till motståndarna men samtidigt ge bort lite eller så mycket att dom kliar sig i huvudet. Men ljuger tror jag inte någon av dom gör.

Hästar på veven och hästar på hjulet då diffar det mycket. Jag skulle nog oxå kunna påstå att jag hade över 200 i motorn med tanke på vad jag har på hjulet men jag har aldrig mätt och kommer därför hålla mig till vad som finns på hjulet. Men som jag sa innan, man ska ju kunna köra fort oxå, jag är definitivt inte förare nog att utnyttja mina hästar och det är nog få som faktiskt kan det och numera snackar jag varvtider eftersom hästar är ointressant igentligen, varvtider det e skoj för man kan alltid bli bättre oavsett 10hkr hit eller dit :)
Finns ju inget så underbart som att mata allt man kan på banan...längtar tills nästa körning.....20 maj Falken!
 
Handlar om att inte ge bort info till motståndarna men samtidigt ge bort lite eller så mycket att dom kliar sig i huvudet. Men ljuger tror jag inte någon av dom gör.

Hästar på veven och hästar på hjulet då diffar det mycket. Jag skulle nog oxå kunna påstå att jag hade över 200 i motorn med tanke på vad jag har på hjulet men jag har aldrig mätt och kommer därför hålla mig till vad som finns på hjulet. Men som jag sa innan, man ska ju kunna köra fort oxå, jag är definitivt inte förare nog att utnyttja mina hästar och det är nog få som faktiskt kan det och numera snackar jag varvtider eftersom hästar är ointressant igentligen, varvtider det e skoj för man kan alltid bli bättre oavsett 10hkr hit eller dit :)
Finns ju inget så underbart som att mata allt man kan på banan...längtar tills nästa körning.....20 maj Falken!
Det blir så dumt om folk blandar hkr på veven eller hjulet.
Lycka till och hoppas hojen kommer tillbaka:öl:öl
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top