21-tums gatdäck?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Våren står för dörren och det är dags att lägga på "sommardäck". Detta är första sommaren med doktorn så jag har inte haft något riktigt gatdäck på den tidigare. Tanken är att man ska kunna använda hojen till bus så därför har jag några funderingar.
1, Finns det bra gatdäck för 21-tumsfälg som inte är svindyra?
2, KAN jag och BÖR jag välja ett däck med en annan profil än original (90/90)?
3, Isåfall vilken profil bör jag välja?
4, Är det värt prestandan hos ett 17-tumsdäck så att man bör fixa en 17-tumsfälg fram?
5, Är det lätt att passa in en annan fälg, även om man inte har tillgång till garage och maskiner?
6, Bör man välja en gjuten fälg från en sporthoj även om det blir fult med gjutet fram och ekrat bak?
7, Bör man välja en ekrad motardfälg?
8, Kan man ta en ekrad bakfälg från valfritt gammalt härk?

Tacksam för svar! :)

Går alldeles utmärkt att köra med gatdäck för dina dimensioner så det är inget att oroa sig för. :tummenupp
http://www.stenogrus.com/ brukar ha fina alternativ men sidan verkar nere just nu. :(
Hittade inte ett enda gatdäck för 21" på den sidan... :confused:
Kolla på Michelin Commander , 21 tums gatdäck med snyggt mönster.
Hmm, har bara hittat det på en webshop men det var inte så dyrt. Anges vara ett customdäck? Passar det verkligen för bus?

Hittade inte ett enda gatdäck för 21" på den sidan... :confused:Hmm, har bara hittat det på en webshop men det var inte så dyrt. Anges vara ett customdäck? Passar det verkligen för bus?

Missförstår dig nog med vad du menar med gatdäck, nej de säljer inga sliks där. Jag trodde du ville ha vanliga grovmönstrade däck avsedda för användning på asfalt. Crossdäck håller ju 20 mil innan de är slut.

Våren står för dörren och det är dags att lägga på "sommardäck". Detta är första sommaren med doktorn så jag har inte haft något riktigt gatdäck på den tidigare. Tanken är att man ska kunna använda hojen till bus så därför har jag några funderingar.
1, Finns det bra gatdäck för 21-tumsfälg som inte är svindyra?
2, KAN jag och BÖR jag välja ett däck med en annan profil än original (90/90)?
3, Isåfall vilken profil bör jag välja?
4, Är det värt prestandan hos ett 17-tumsdäck så att man bör fixa en 17-tumsfälg fram?
5, Är det lätt att passa in en annan fälg, även om man inte har tillgång till garage och maskiner?
6, Bör man välja en gjuten fälg från en sporthoj även om det blir fult med gjutet fram och ekrat bak?
7, Bör man välja en ekrad motardfälg?
8, Kan man ta en ekrad bakfälg från valfritt gammalt härk?

Tacksam för svar! :)

Alla däck typ Michelin Anakee och T66 eller liknande från annat fabrikat räcker gott för landsvägsåka på den typen av hoj, du lär inte vinna något på att hitta däck som ser ut som sporthojsdäck...dessutom kan du då hjälpligt sladda runt på grusväg med dessa däck, bromsa dock i tid då kombinationen grus, T66 och tung hoj inte är sådär himla bra... :) jag höll på att sätta min Dr800 i ett träd första gången jag testade den på grus, hade kört Ktm innan den...

Att montera 17" på den typen av hoj känns lite onödigt, den är nog i tyngsta laget för att bli en bra motardhoj...

För att förtydliga lite så var jag ute efter renodlade gatdäck, alltså inget grovmönstrat alls. Kommer ändå köra mest på asfalt och uppskattar inte det sämre greppet och kortade livslängden som grovmönstrat medför.

Nåväl, har beställt ett Metzeler ME 880 så vi får se vad det går för. :)

Förresten, ja kom på att andra kanske är i samma sits, så jag kan ju dela med mej.
Eftersom sökfunktionerna hos de flesta däcksförsäljarsidor suger hästballe, så gick jag igenom tillverkarnas hemsidor. Följande däck är de jag hittat:

Pirelli MT66 (80/90)
Pirelli MT75 (90/90)
Dunlop Elite 3 touring (90/90)
Dunlop D404 (80/90)
Dunlop D402 (nån jävla tumstorlek)
Bridgestone L307 (80/90)
Bridgestone BT45 (90/90)
Metzeler Lazertec (90/90)
Metzeler ME 880 MARATHON (90/90, 80/90, 120/70)
Metzeler Lazertec (90/90)
Continental Milestone (80/90)
Continental TK 16 (90/90)

Sökord: gatdäck, gat-däck, 21", 21 tum.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!