208 Gp A?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hade tur i oturen och fick tag på ett "20 minuters" bakdäck i augusti, och är skitnöjd med det. Har hållit över förväntan, 500 mil och några bankörningar t.o.m. bättre än Sportec däcken jag hade på tidigare (låg effekt och långsam förare...), och finns fortfarande en del kvar på det, men vill få tag på komplett set nu.

Kruxet är att det inte är ett "vanligt" 208 GP som gatåkare har, mönstret på sidorna är något glesare. Har sökt på nätet, både oberoende däckssäljare och hos Dunlop, men hittar inte "mitt" däck?

Var får man tag på såna däck, är det bara tävlingsåkare som får köpa såna? Är det i så fall bättre med ett gatdäck, exvis Power? Måste säga att jag har mer förtroende för Dunlop sulorna jmf med Sportec däcken, och det talar lite mot att bandäck ska vara sämre för gatåkare, och särskilt som jag fått ut bra många mil på mitt bakdäck.

Jåke skrev:
Det var inte ett 208RR du fick då? Mindre mönster och spetsigare profil... annars har ju jag ett billigt Pirelli över som du kan ta "så länge" :D

:gnissla
Jag blir inte riktigt klok på vad det kallas, men jag vet att det står 208GP A. Har inte sett beteckningen RR, men det kanske är vad det kallas? Köpte det av en norrman, kan det vara det som är haken :hihi
tackar för erbjudandet, men tänkte kosta på mig nya sulor. Hade eg. tänkt köpa Power, men efter mina erfarenheter med detta däcket så tänkte jag testa ett helt set. Om någon RR-åkare vet vad jag ska kika efter för beteckningar, om det nu finns olika hårdhetsgrader så hojta gärna till...

Å fan jag har ett sportec M1 bak på min nu, det har gått strax över 800 mil och det är mönster kvar, tycker det har funkat skitbra.

Hade ett macadam bakpå tidigare (dödsdäcket) och det höll inte längre.

Lasker skrev:
Nja, det är det jag hittade på Dunlop's site också, så jag antar det är det "vanliga" 208P däcket. Svårt att säga, det enda jag vet är att mitt däck sett annorlunda ut jmf med andra 208GP, som jag då antar är gatversionen? Mäönstret ser likadant ut, men mitt är glesare på sidorna... Antar (men det är ju det jag vill veta) att norrmannen som kört tävling på G-åsen inte kört med gatdäck heller?

HansJ skrev:
Nja, det är det jag hittade på Dunlop's site också, så jag antar det är det "vanliga" 208P däcket. Svårt att säga, det enda jag vet är att mitt däck sett annorlunda ut jmf med andra 208GP, som jag då antar är gatversionen? Mäönstret ser likadant ut, men mitt är glesare på sidorna... Antar (men det är ju det jag vill veta) att norrmannen som kört tävling på G-åsen inte kört med gatdäck heller?
Det där är ett GP-A. Se t ex här:
http://www.sporttire.com/race_tires.htm
Säljs enligt Dunlops hemsida bara till licensförare.

Bingo skrev:
Det där är ett GP-A. Se t ex här:
http://www.sporttire.com/race_tires.htm
Säljs enligt Dunlops hemsida bara till licensförare.
När jag kikar närmare så stämmer det nog med "mitt" mönster... D208 är alltså gatversionen som icke-licensierade kan köpa, och GP-A är Race versionen. (Lustigt att Dunlop's hemsida bara listar en 208 modell, och det är 208GP under "High Performance/Sport")

Om jag nu är envis och försöker få tag på ett nytt set, hur är då mjukheten kodad? Kan man se det på däcket? Vill ju inte råka beställa ett supersoft bakdäck om jag huvudsakligen kör gata, hållbarheten har ju visat sig vara tillräcklig för mina behov.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis