2026 Motul Grand Prix of Japan

Det mjuka däcket var väl på gränsen idag, men de flesta klarade sig bättre än det här.
View attachment 533610
Michelins kvalitetskontroll alltså. Finns väl en anledning till att Michelin tvinga igenom ett förbud för samtliga i depån att uttala sig om däcken.

Återstår att se om detta blir bättre med Pirelli.

Michelins kvalitetskontroll alltså. Finns väl en anledning till att Michelin tvinga igenom ett förbud för samtliga i depån att uttala sig om däcken.

Återstår att se om detta blir bättre med Pirelli.
Martins däck hade liknande tendenser.
Får Michelin för lite betalt för att göra bra däck?

Inför söndagen har Michelin plockat bort det mjuka bakdäcket, har kvar medium men rekommenderar nu det hårda vilket ingen har kört ett enda varv på...

Martins däck hade liknande tendenser.
Får Michelin för lite betalt för att göra bra däck?
Ja, Miller sa samma sak om hans däck, även om det inte var fullt så illa som för Pecco. Det är förstås enorma belastningar på däcken på en MotoGP-hoj, men Michelin har uppenbarligen valt att prioritera allt bättre grepp över åren snarare än däck som konsekvent håller ett helt race.

Inför söndagen har Michelin plockat bort det mjuka bakdäcket, har kvar medium men rekommenderar nu det hårda vilket ingen har kört ett enda varv på...

Kommer bli ett lotteri vem som lyckas få till inställningarna. Yamaha hade tydligen bett om att få warmup förlängd till 20 min för att få en chans att testa lite mer.

Ja, Miller sa samma sak om hans däck, även om det inte var fullt så illa som för Pecco. Det är förstås enorma belastningar på däcken på en MotoGP-hoj, men Michelin har uppenbarligen valt att prioritera allt bättre grepp över åren snarare än däck som konsekvent håller ett helt race.
Är väl som i F1 de får inte tillverka däck som håller ett helt race.

Visst har man sett "frasiga"kanter ibland man jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sett däcken släppa i mitten på det sättet? :va

Känns som nästan som ett konstruktionsfel på den batchen.

Är väl som i F1 de får inte tillverka däck som håller ett helt race.
Det där stämmer inte riktigt. Det hårdaste däcket i F1 håller ofta hela distansen, men det är obligatoriskt att köra på två olika blandningar under ett race. Tanken är att depåstoppen ska ge möjlighet till omkastade resultat. Ingen vill ju ha samma ekipage ohotat först från start till mål.

Det mjuka däcket var väl på gränsen idag, men de flesta klarade sig bättre än det här.
View attachment 533610
Teamen väljer själva däck mellan SOFT , HARD , MEDIUM
Normalt ger SOFT bäst grepp och har kortast livslängd.
Typiskt SOFT som jag ser det till Q2 sista minuterna.
MEDIUM ger lite sämre grepp än SOFT och håller längre.
HARD har ännu mindre grepp och längst livslängd.
Pecco skulle nog valt MEDIUM bak. Är min slutsats.
Ibland väljer Teamen fel Däck.
Bezzecchi hade till Sprinten MEDIUM MEDIUM men tex Marc M hade MEDIUM SOFT.
Och jag tror Jorge Martin hade MEDIUM SOFT.

Inte en dag för tidigt att de byter leverantör, mitt minne är kanske kort men jag kan inte påminna mig om liknande incidenter i wsbk de åren jag följt den serienView attachment 533617
När jag jobbade med Frankrike på 1980-talet så gällde det inte Måndag, det gällde få produkter tillverkade före lunch. Sa man.
Beroende på att på många lunchmatsalar utom vanliga läsk vid mat- och dryckdisken så stod på matsalsborden karaffer med vin och karaffer med vatten.

Last edited:
Teamen väljer själva däck mellan SOFT , HARD , MEDIUM
Normalt ger SOFT bäst grepp och har kortast livslängd.
Typiskt SOFT som jag ser det till Q2 sista minuterna.
MEDIUM ger lite sämre grepp än SOFT och håller längre.
HARD har ännu mindre grepp och längst livslängd.
Pecco skulle nog valt MEDIUM bak. Är min slutsats.
Ibland väljer Teamen fel Däck.
Bezzecchi hade till Sprinten MEDIUM MEDIUM men tex Marc M hade MEDIUM SOFT.
Och jag tror Jorge Martin hade MEDIUM SOFT.
Om man lyckas få till en bra start och leder kan man köra på ett sätt som sparar däcken. Det har MM93 lärt sig bättre än de flesta.

Mellan det track-limits fiaskot i sprinten och det här så känns det som att de behöver se över reglerna.

Alex Marquez also has a double long lap penalty for the Japanese Grand Prix, for causing a multi-rider accident on the opening lap of the Sprint.

Så; att krascha ur 2 pers och totalt förstöra för 2 andra förare får samma straff som att försöka knuffa igång sin egen hoj.
Känns inte helt rätt.

När
Mellan det track-limits fiaskot i sprinten och det här så känns det som att de behöver se över reglerna.
Knepigt sånt här. I Moto3 idag dog ju en motor på startlinjen sekunderna för start och hojen fick dras ut i depån. Bra föraren signalerade tydligt att han hade problem.

och Somkiat Chantra är en vinnare mot MotoGP-Eliten!
Han vann nämligen gokart/mariokart-racet.
#whowouldvethunkit :rofl

Hela 1:a start led kör MEDIUM fram HARD bak idag....

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu