2026 Kawasaki Z900RS SE review

Jag tycker att dom gjort det bra, enda missen som jag tycker är att dom inte satt dubbla stötdämpare i bak då hade den varit perfekt. :huvet
Säkert nån som inte håller med.. :oops:

Jag tycker att dom gjort det bra, enda missen som jag tycker är att dom inte satt dubbla stötdämpare i bak då hade den varit perfekt. :huvet
Säkert nån som inte håller med.. :oops:
Medhåll, ser "fel" ut. Märklig miss på en retro, eller hur?
Dock har jag svårt för retro, jag gillar rejshojjar med kåpa.
Streethojjar är ivarjefall moderna, har en sån nu, men saknar kåpa varje dag som tex en Aprilia Tuono har.
Men en Z900 låter som en Kawa, alltid underbart.

Har aldrig förstått det där riktigt varför gränsen skulle gå just vid dubbla stötdämpare bak. Varför i så fall inte ha rättvända framgafflar i sugrörsdimension, cykeldäck och 19" framhjul också när man ändå håller på

• Haha
Reaktioner: RN
IMG_2495.jpeg
De första retrohojarna. Zephyr 550, 750 och denna 1100.
De var väl för tidiga för retro.
Kriterierna är vanlig gaffel, runt lyse, dubbla mätare med analog visning. En tank som ser ut som en tank gjorde ”förr” och som de ska se ut (subjektivt). Separata sidokåpor i trekantigt format, inte smeta upp mot tanken som för att dölja något. Lätt tvåstegad sadel.
Ankstjärt/cuts ala Z900.
Dubbla stötdämpare ja. Som alla hojar i den amerikanska superbike-klassen när den drog igång 77-78.
Superbike bars. Ett arv därifrån.
Passagerarfotpinnar som inte skymmer stötdämparna som på CB1100 mfl liknande.

En grov miss är ramen från styrhuvudet under tanken till det gjutna motorfästet. Fult. Samma på Zephyr 550.

”Körskolehojen” Zephyr 750 är snygg.
IMG_2457.jpeg
Inte original som synes med jämför ramen vid svingaxeln. Snyggt avgassystem, ingen illa dold burk under motorn. Klassiskt och snyggt. Här har ägaren misslyckats med passagerarfotpinnarnas placering.

IMG_2496.jpeg
Denna har alla rätt. Möjligen några småsaker men detta är en vinnare. Helst gul såklart.

Den nya retro-900an har en ankstjärt med rötter från Z900. Det är väl också allt.
När den kom tänkta jag att det är en fin kompromiss mellan originalet, z1000 och de balla från 80-talet.
Jag försökte verkligen att gilla den. Kollade på tuben, kollade specarna, läste testerna.
Nej det gick inte. Jag såg bara fel som jag inte kunde med så varför köpa en sprillans om man inte kände något?

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back