2025 Tissot Grand Prix of Czechia

Sånt sjukt tråkigt race. MM dominans gör att jag tror jag inte ens orkar se resten av säsongen. Boring!
Intressant retorik! I min ungdom fanns det en fräknig kille med toppaluva som var hyffsad pa att ta sig nerför backen pa skidor, faktum var att han vann valdigt ofta, sa ofta att Sverige stannade upp varje gang det tävlades sa rullades TV-apparaterna fram i skolor och arbetsplatser.......Ingen nämnde "Boring" utan det var närmast nationell psykos!
Genom aren har jag sett grymt stabila förare som Gardner, Lawson, Doohan och underhallande som Schwantz och Mamola, extremt skickliga och talangfulla som Rossi o Stoner. De tva sistnämnda var inte mina favoriter (den ena mediaapa och den andre gnällspik) och när dom dominerade var det att buga och ta av hatten och ge dom den respekt de förtjänade.
Nu är det Marc Marquez som är pa väg att skriva historia och hade han inte haft följder av sin krasch för nagra ar sedan hade historia redan varit skrivet.
Till dig och flera här pa sporthoj.....se och njut, ni bevittnar världens bäste ta ännu en titel.....37 poäng även denna helg!

Sånt sjukt tråkigt race. MM dominans gör att jag tror jag inte ens orkar se resten av säsongen. Boring!
Ja MM har efter 12 körda lopp en ledning med 120 poäng. Fortsätter MM med flera på samma sätt så är ledningen efter
Österrike 130 p
Ungern 140 p
Catalonien 150 p
San Marino 160 p
Japan 170 p
Indonesien 180 p
Australien 190 p
Malaysia
Portugal
Valencia
I varje helg kan MotoGP föraren ta max 37 p.
Det betyder att med 38 p försprång så behöver 1 lopp inte köras
Det betyder att med 75 p försprång så behöver 2 lopp inte köras
Det betyder att med 112 p försprång så behöver 3 lopp inte köras
Det betyder att med 149 p försprång så behöver 4 lopp inte köras
Det betyder att med 186 p försprång så behöver 5 lopp inte köras för Världsmästaren är klar !
Min gissning är att i Japan, Indonesien eller senast i Australien kommer MM utses till årets MotoGP världsmästare.
Men det kan gå ännu fortare om Acosta och Bezzecchi börjar prenumerera på pallen. Dom två är ju mer än 100 p efter AM som är 2:a just nu.
Om hälsan står sig för MM.
En som jag ser det fantastisk prestation av MM med tanke på alla halvmisslyckade operationer hans kropp utsatts för på vägen efter kraschen 2020.

Last edited:
Det är så här det blir när man sätter den bästa föraren på den bästa hojen....
Otroligt tråkigt och tankarna faller tillbaka på när Jörgen var som bäst och tog starten för att sen bara lägga varv på varv inom 4 tiondelar resten av racet.

Har ingen förhoppning att det kommer bli någon spänning den här säsongen. Jag är mer intresserad av hur nästa år kommer se ut och hur MM:s input kommer styra utvecklingen av Gp26:an. Det är inte första gången han kommer in i en situation med en riktigt bra hoj som konstigt nog helt plötsligt inte kan köras av andra....

Problemet är kanske just materialet.
Är Ducati 2025 mycket bättre än Ducati 2024 som Alex Marquez sitter på ?
Tja, Marc sitter ju på en 2025. 😉

Edit: Du kanske är inne på något iaf. 🤔 Första ggn på länge som det bara är två Ducati bland topp 10.

Last edited:
Tja, Marc sitter ju på en 2025. 😉

Edit: Du kanske är inne på något iaf. 🤔 Första ggn på länge som det bara är två Ducati bland topp 10.
Å andra sidan är Brno circuit rått speciell. Endast två vanliga kurvor 5 och 10. Resten 1;2, 3,4; 6,7; 8,9; 11,12; och 13,14 ligger i följd och tvingar föraren gå från svång åt ena hållet till sväng åt andra hållet. Något Aprilia med Bezzecchi och tydligen KTM med Pedro Acosta behärskar.
Men redan på Red Bull ring i Österrike om 3 veckor är det mest raka kurva raka vilket Ducati är bra på.

Intressant retorik! I min ungdom fanns det en fräknig kille med toppaluva som var hyffsad pa att ta sig nerför backen pa skidor, faktum var att han vann valdigt ofta, sa ofta att Sverige stannade upp varje gang det tävlades sa rullades TV-apparaterna fram i skolor och arbetsplatser.......Ingen nämnde "Boring" utan det var närmast nationell psykos!
Genom aren har jag sett grymt stabila förare som Gardner, Lawson, Doohan och underhallande som Schwantz och Mamola, extremt skickliga och talangfulla som Rossi o Stoner. De tva sistnämnda var inte mina favoriter (den ena mediaapa och den andre gnällspik) och när dom dominerade var det att buga och ta av hatten och ge dom den respekt de förtjänade.
Nu är det Marc Marquez som är pa väg att skriva historia och hade han inte haft följder av sin krasch för nagra ar sedan hade historia redan varit skrivet.
Till dig och flera här pa sporthoj.....se och njut, ni bevittnar världens bäste ta ännu en titel.....37 poäng även denna helg!
Medhåll !
Se o njut. Oavsett sport eller näringsliv, finns det exceptionella talanger som man bara kan ödmjukt observera och gratulera. Ser det som inspiration.
Jag njuter av att se MM hantera hojen som han gör. Han har dessutom kört upp sig genom serier o team och visat supertalang hela vägen.
Hur han hanterar sin fabriks-Ducce är otroligt imponerande.

Jag läste att Alex Marquez fick long lap-penalty i racet i Österrike för sin torpedering av Mir och det var väl det minsta man kan begära. Där jag läste det såg det ut som att straffet ses som avtjänat om han inte kan starta i Österrike så det följer inte med till nästa race. Det låter konstigt, tycker jag.

Jag läste att Alex Marquez fick long lap-penalty i racet i Österrike för sin torpedering av Mir och det var väl det minsta man kan begära. Där jag läste det såg det ut som att straffet ses som avtjänat om han inte kan starta i Österrike så det följer inte med till nästa race. Det låter konstigt, tycker jag.
Trodde de lärde sig efter MM's bestraffning häromåret när det stod att han skulle ta sitt straff i Argentina (låter det vara osagt var det skulle vara) och han var skadad så han inte kunde köra där och då att han skulle ta sitt straff nästa race han skulle köra istället. Men det blev inget straff för det stod klart och tydligt att han skulle ta sitt straff just den deltävlingen.

Jag är inget fan av Mir men kan tycka att han haft sin otur för flera år framåt nu.

Sen tycker jag AM kan sätta in de omkörningsförsöken påM också men det vågar han inte. Jag har alltid gillat AM han är inte som MM en renodlad talang som kan köra fort på det han sitter på från början utan har verkligen fått kämpa för att nå framgång om man jämför med MM.

Vi hade ett benbrott på Vale som fördärvade minst en titel till, sen ev en titel till när en viss MM skulle hjälpa JL till en titel. Sen en jävligt dum övergång till Ducati kanske loosade en titel där.
Nu är racing vad det är och skador inträffar så om om inte hade funnits hade jag kanske varit världsmästare 21 ggr🤣🤣🤣

Vi hade ett benbrott på Vale som fördärvade minst en titel till, sen ev en titel till när en viss MM skulle hjälpa JL till en titel. Sen en jävligt dum övergång till Ducati kanske loosade en titel där.
Nu är racing vad det är och skador inträffar så om om inte hade funnits hade jag kanske varit världsmästare 21 ggr🤣🤣🤣
Ja, du har nog gjort fel val i livet.......

Med tanke på MM:s förmåga att ibland inte använda hjärnan så tror jag inte han ska ropa hej riktigt ännu, denna säsongen kan ta en ända med förskräckelse.

Dom tycker att det faktum att du inte kan köra alls är ett hårdare straff än Long Lap.
Förståligt om man räknar så här.
Kan inte köra alls (på grund av sina skador efter hystat av Joan Mir) = 0 poäng.
Kan var nog så lärorikt. Gissa vilka kommentarer och psykologsamtal teamet erbjuder AM.
Long Lap för duktig förare (typ AM) som kört in under många helger 29 p/helg kanske 10p
Kan du inte köra alls så får 0 p med Long Lap 10 p om du kunnat köra.

Dom tycker att det faktum att du inte kan köra alls är ett hårdare straff än Long Lap.
Förståligt om man räknar så här.
Kan inte köra alls (på grund av sina skador efter hystat av Joan Mir) = 0 poäng.
Kan var nog så lärorikt. Gissa vilka kommentarer och psykologsamtal teamet erbjuder AM.
Long Lap för duktig förare (typ AM) som kört in under många helger 29 p/helg kanske 10p
Kan du inte köra alls så får 0 p med Long Lap 10 p om du kunnat köra.
Det är inte ett straff att man själv har gjort sig illa.

Det är inte ett straff att man själv har gjort sig illa.
Det har du rätt i. Att sitta och skära sig med kniv till exempel, då är man dum i huvu.
'Men som sagt det är inte farten som dödar utan inbromsningen. Dvs att bli överkörd av en hoj eller slå sig grundligt när man slängs av hojen.
Då har man inte själv gjort sig illa utan det är omgivningen som misshandlat kroppen.
Tycker jag. Och tydligen tycker FIM det också.
Man ska förlora poäng när man gjort nått "dumt". Long Lap eller inte själv kunna ställa upp på grund av skador = Förlorade poäng.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman