2025 MotoGP - Återblick förare 4-7

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Då var vi inne på plats 4-7.

4 - Acosta
5 - Bagnaia
6 - Di Giannantonio
7 - Morbidelli

Här måste det väl ändå finnas en del att träta om. :)
 
Acosta är väl redan precis på tröskeln till Alien.
I många av årets lopp var han ju nästan hela spänningen. :)
Bara att han är först, på en KTM, av dessa fyra herrar säger en del om hans talang.
En av dom jag ser mest fram emot att följa under 2026.

Ja, vad skriver man om Bagnaia? :va
När han är snabb är han snabbast och ibland harvar han i bottenträsket.
Helt oförståeligt i många fall?!?!
Men han är trots alla bekymmer femma i mästerskapet.
Jag hoppas denne gentleman får rätt på hjärnspökena (för det är väl det?) inför 2026!
För när han kör som bäst så är det med en Lorenzo-lik mjukhet.

DiGia har också hoppat upp och ner i resultatlistorna.
Jag hade nog, trots en bra säsong, förväntat mig bättre av honom.
Jag tror att han kommer till 2026 med inställningen att vara jämnare.
Och tror faktiskt därför att han kommer hamna bättre än sexa 2026.

Att bli "Morbidellad" har blivit ett koncept denna säsong.
Vet inte hur många som blivit "Morbidellade", men det känns som många.
Några "Morbidellisar" var absolut farliga och några var bara korkade.
Den sista grid-Morbidellin var något jag hoppas jag aldrig behöver se igen. :3freak
Kommer han fortsätta "Morbidella" under 2026?
 
Kan nån ge mig facit på vad det är Acosta gjort? Mitt minne säger att han kör grisfort i början av racen för att sen droppa ifrån.
Beror det på att han överkör omoget i början och kör slut på däcken eller gör den omogna överkörningen så att han måste spara bränsle på slutet? Det kanske är en kombination?
Det är lättare att initialt köra fortare än övriga om man inte har tänkt på att man ska köra hela racet.

Hos Bagnaia ser jag inte ens nån trend i beteendet. Det är flipperkula mellan ändarna av resultatlistan.

Min bedömning av Di Giannantonio är att han disponerar racen motsatt mot Acosta. Han har mer bråttom mot slutet.

Likheten mellan Morbidelli och Bagnaia är att jag kan använda uttrycket flipperkula för båda, men i Morbidellis fall är det mellan andra förare och inte i resultatlistan.
 
Kan nån ge mig facit på vad det är Acosta gjort? Mitt minne säger att han kör grisfort i början av racen för att sen droppa ifrån.
Beror det på att han överkör omoget i början och kör slut på däcken eller gör den omogna överkörningen så att han måste spara bränsle på slutet? Det kanske är en kombination?
Det är lättare att initialt köra fortare än övriga om man inte har tänkt på att man ska köra hela racet.

Hos Bagnaia ser jag inte ens nån trend i beteendet. Det är flipperkula mellan ändarna av resultatlistan.

Min bedömning av Di Giannantonio är att han disponerar racen motsatt mot Acosta. Han har mer bråttom mot slutet.

Likheten mellan Morbidelli och Bagnaia är att jag kan använda uttrycket flipperkula för båda, men i Morbidellis fall är det mellan andra förare och inte i resultatlistan.
Tror Acostas "överkörningar" till stor del kan tillskrivas ungdom och vilja på lite för klent material.
Men såg nån intervju med honom efter uppehållet (tror jag?) där han sa att han behövde köra mera moget vilket jag också tycker han gjort.

Sen tycker jag han ofta har lite andra linjer än andra förare vilket gör hon spännande att titta på. :)
Han är också överlägset bästa KTM vilket i min bok ger en del poäng i jakten på att bli "alien".
 
Håller med.
Acosta tror jag det är en kombination oerfarenhet och hoj som gör att det oftast inte har hållit hela vägen. Betydligt bättre de senare racen vilket jag tror är främst mer erfarenhet än att KTM blivit bättre.

Bagnaia fattar jag inte då det har blivit allt eller inget (mest inget), nästan som Vinales för några år sedan som kunde köra som en gud när han tyckte att det stämde och totalt uppgiven när det inte stämde men har inte upplevt att Bagnaia har varit den personlighetstypen innan. Bagnaia har dock inte betett sig så illa som Vinales gjorde när han var på sin botten så liknelsen haltar där. Dom andra har kommit ikapp lite mer (förutom Yamaha) och att få MM i samma team har ökat pressen att prestera. Fanns tendenser till att press blev för stor när JM var som bäst men så allt eller inget som det blev denna säsong var förvånande.

Diggia är nog överlag nöjd med sin säsong men jag hade hoppats på mera.

Morbidelli har gjort en del tveksamheter även tidigare säsonger så jag hoppas att det blir ett efterspel/straff för sista racet och hade gärna sett att någon annat fått chansen på hans plats.
 
Kan nån ge mig facit på vad det är Acosta gjort? Mitt minne säger att han kör grisfort i början av racen för att sen droppa ifrån.
Beror det på att han överkör omoget i början och kör slut på däcken eller gör den omogna överkörningen så att han måste spara bränsle på slutet? Det kanske är en kombination?
Det är lättare att initialt köra fortare än övriga om man inte har tänkt på att man ska köra hela racet.

Det som jag hört nämnas är att detta är ett fall där det är motorcykeln och inte föraren som gör skillnaden. I detta fallet att KTMs MotoGP-hoj har sämre mekaniskt grepp (dvs balans i ram/fjädring/motorplacering) och att föraren därför måste pressa däcken hårdare för att kunna hålla jämna steg med förare på Ducati eller Aprilia. Det är alltså därför som Acosta inte kunnat nå högsta steget på pallen i år.

Sen tycker jag man ska vara tydlig med att andra halvan av 2026 visar en helt annan race craft av Pedro än början, under de senaste tre-fyra månaderna var han konsekvent på eller nära pallen i varje race.
Delvis beror detta på Maverick Viñales, som vid flertalet tillfällen i början av säsongen (innan han bröt axeln på Sachsenring) visat att KTMen ändå kan vara med och fightas i toppen och att Pedro inspirerats av detta. Detta ska också ha fått Acostas team att skippa alla ”konstigheter” som alla småvingar överallt och fokusera på en basic setup. Verkar ha varit nyckeln för hans förbättrade prestation för visst har KTM känts lite bortskruvade senaste säsongerna?
 
Jag gjorde en överblick för få klart för mig hur det gått för dom under de senaste 5 åren.
1764710659591.png
Pedro Acosta har varit 1:a i klassen 2 år, 2021 i Moto3 och 2023 i Moto2. Det som begränsar Pedro är hojen, han kör inte en Ducati. Men ta sig förbi Marco ska väl inte vara omöjligt och blir inte MM återställd eller skadar sig på nytt, ja då kan han vara 2:a när 2026 är över. Att Pedro på en KTM tar sig förbi båda Marquez på Ducati, nej.
Bagnaia är på väg ner i MotoGP. Gissar han tänker mer på familjen nu. Helt OK med mig. Men för mig betyder det att han har faller ytterligare i MotoGP resultatlistan under 2026.
Di Giannantonio gissar jag går förbi Bagnaia, kanske förbi Marco om teamet lyckas få lika bra snurr på honom som Gresini fått på Alex Marquez. Fabio Di G. sitter ju på en Ducati.
Franco Morbidelli är ett sorgebarn. Gör många misstag som kostar.
Skadad just nu på grund av ouppmärksamhet ? Eller dålig planering ? 7:a eller sämre 2026.
 
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top