2025 Michelin® Grand Prix of Hungary

Även Moto3 och keyless (Quiles) körning var spännande med armbågs-fight in på mållinjen.🤘

Mat Oxley och Peter Bom håller med dig:

”MotoGP is not worthy of this track”, en ”gokartbana”.

Det här är intressant. En av dagens populäraste motorgrenar är dragracing. Enkel, behövs bara en raksträcka. För hållande vis säker, det gäller ”bara” att klara av köra fordonet rakt fram och att bromsarna fungerar. ”Bankörning” är mycket farligare av det skälet att klarar fordonet inte kurvan lämnar det asfalten och ska det då fortfarande vara säkert behövs stora avåkningszoner.
Och ju fortare det går i kurvan dessto större risker. Och risker är inte populärt i dagens sport. Så vi har en utveckling från en följd av snabba kurvor till rakor och långsamma kurvor. Jämför Österrikes bana 1969 till 1995.
1756118393798.png
1977 år togs snabbhögern efter startmålrakan bort och ersattes med Hella-Licht chikanen och 1996 blev det helt nya takter. Två snabba kurvor upptill och en längst ner till vänster togs bort av säkerhetsskäl och ersattes med 4 långsamma kurvor.
1756118449778.png
Sedan har det klämts in en chikan för MC på nedersta rakan.
”MotoGP-racing” utvecklas allt mer mot ”dragracing” av säkerhetskäl.
Dvs rakor för att först gasa och sedan bromsa på följt av en långsam höger eller vänsterkurva. Och hojarna för MotoGP utvecklas därefter till hojar för gasa, bromsa följt av höger eller vänsterkurva.
Så kommer Balaton Park och vänder upp och ner på konceptet. Endast en lång raka, startmål.
följt inte av den vanliga enkla höger eller vänster utan av en höger vänster. Och så fortsätter det. Med korta rakor och chikaner som fodrar snabb övergång från ena till andra hållet.

Hade inte Ducati haft världens nu bäste MotoGP förare så hade första Ducati varit femma efter KTM, Aprilia, Aprilia och Honda.
Dom som vill MC-körning ska vara axa och bromsa har fått ett tips om att valet är Ducati.
Dom som tycker det är kul köra genom en serie av omväxlande höger och vänsterkurvor ute på den svensk landsbygden kanske bättre ska välja bland KTM, Aprilia och Honda.
Om nu MotoGP hojarna på något sätt speglar vad som säljs till allmänheten ? Tveksamt.
Min SV650S svängde bara jag tänkte, Sprint RS nästan lika lättsvängd.
GSX1300R är rena rama pråmen i jämförelse. Tyvärr.

Last edited:
Tur att det finns spännande moto2-race att kolla på också för motogp blir ju bara mindre och mindre intressant för varje år.

Jag har följt sporten professionellt i 28 år och privat lite längre än så och jag börjar vara av samma åsikt. Nu är det tamejfan sömnpiller-varning...

En av dagens populäraste motorgrenar är dragracing. Enkel, behövs bara en raksträcka. För hållande vis säker, det gäller ”bara” att klara av köra fordonet rakt fram och att bromsarna fungerar.

Har du tagit i beaktande att vissa former av dragracing bär med sig upp till tre jeepdunkar med nitrometan...?

Jag har följt sporten professionellt i 28 år och privat lite längre än så och jag börjar vara av samma åsikt. Nu är det tamejfan sömnpiller-varning...

Har du tagit i beaktande att vissa former av dragracing bär med sig upp till tre jeepdunkar med nitrometan...?
Nej, men skippa nitrometanen .....
Hmm är det några större problem med Nitrometanen än Bensinen ?
Bensin på golvet är inte bra, bensin i tanken och motorn brukar vara OK.

Jag är som vanligt lite motvalls.🤡

Du har inte tagit beaktande att du kanske har blivit äldre och gubbgrinig och minns det som var förr med lite lätt rosa skimmer? :krama
Kommit på mig själv att jag blir det mer och mer för varje år så ingen anklagelse utan mer skämtsamt och med glimten i ögat iakttagelse. 😜

Jag minns hur vi hemma i slutet av 80-talet hade en motorstyrd parabol som ställdes in en kvart innan race för att säkerställa bild i tid. 28"-tv med låg upplösning och inte lika mycket kameror längs med banan så det var inte lika lätt hänga med vad som hände i hela fältet, minimalt med pre race och post race material så bara där får man så mycket mer nu än förr.
Mitten av 90-talet när Doohan och Honda dominerade så minns jag det som att det många gånger var mer sömnpiller att titta på än dagens Motogp race. Den stora behållningen tyckte var ofta 250 då lite som Moto2 många gånger är idag med medan 125 var rätt trist och tycker att Moto3 nästan alltid varit bättre jämförelsevis.
Ja det är roligare när det inte är en person eller ett fabrikat som dominerar men alltid tyckt att det finns annat som är intressant att se och följa också och idag är det lättare än någonsin att få ta del av det.

Sådan extrem skillnad på fart. När såg man varvningar senast?

Förutom att nitrometan bär med sig eget syre och i lekmannatermer är åtta gånger mer explosivt…?
Är det några praktiska problem. I tävlingsverksamheten. Med Nitrometan. För allt kan missbrukas. Så småningom kom utredarna fram till att det var uthälld bensin i källaren(?) som hade förgasats och bensin luftblandningen hade antänts, kanske av ett trapplyse,

Är det några praktiska problem. I tävlingsverksamheten. Med Nitrometan.

Jag vet inte om du följer Top Fuel eller annan dragracing, men säkerheten runt hanteringen av nitrometan är rigorös. Numera krävs till och med att man innehar tillstånd från MSB. Lägg till det ett minst lika rigoröst reglemente vad gäller bilens och förarens säkerhetsutrustning. Det är liksom ett explosivt ämne vi talar om…

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8