2025 BMW R 1300 RT | FIRST LAUNCH RIDE

BMW gjorde snygga bilar fram till 1986. Sedan hände någonting.
Vi får nog lägga till några årsmodeller. Tex M3 E30 är i mina ögon en av de finaste modeller dom tillverkat. Jag är ingen BMW kille men skulle gärna vilja ha en.

Kommer ihåg när en kille här i hålan jag är ifrån var nere i Tyskland och hämtade en nästan ny svart 325 E36 coupe med 18" BBS fälgar. Var vi många som tyckte det var en av de fräckaste bilar vi sett. Detta var kanske typ 1992-1994.
Måste nog säga att en clean välhållen E36 som inte är sönder stylad håller i mina ögon fortfarande.

Vad är en kontinentkryssare utan lastutrymme?
Inte kul att köpa till i efterhand men förmånligt vid nyköp.
Mtp hoj är det väl det minst konstiga någonsin, visst?
Det finns långt mycket billigare lösningar om man ska göra längre resor, fråga Björn F.
Bra att det finns väskor eftersom det även finns plats för eventuell passagerare.
Mtp hoj betyder ?

Man köper väl inte någon produkt överhuvudtaget från BMW på grund av designen…???

Funktionell design är väl också design, inte sant?
Sen tycker jag att många gånger ser deras mc bättre ut med förare på, som om de tänkt på att någon kommer sitta på och köra.

Det finns långt mycket billigare lösningar om man ska göra längre resor, fråga Björn F.
Bra att det finns väskor eftersom det även finns plats för eventuell passagerare.
Mtp hoj betyder ?
Med tanke på hoj. Kanske borde förtydliga än mer. Mtp hojtyp. Inte heller jag orkar vara så korrekt att jag förkortar med punkter. Då kan man lika gärna skriva ut hela orden.

F ö tror jag fungerande helhetslösningar uppskattas av många, även om de kostar. @Björn F är enligt egen utsago ”snål”, vilket få betvivlar efter att ha sett +3000-milaframdäcket…
Nej, det handlar nog mer om filosofi, intresse…och kunnande.

Jag tror aldrig jag vägt min packning.

Last edited:
Funktionell design är väl också design, inte sant?
Sen tycker jag att många gånger ser deras mc bättre ut med förare på, som om de tänkt på att någon kommer sitta på och köra.

Jag vet inte, jag tycker bara att de gör genuint fula hojar såväl som bilar. Hojarna är ju inte ens på samma spelplan som vare sig italienare eller japaner. Och kolla designen på deras bilar jämfört med t.ex. Audi, Mercedes och Porsche. Skulle jag vara på jakt efter en stor düsk landsvägskryssare så skulle jag överhuvudtaget inte överväga en modern BMW. Den går fetbort. Man blir ju förbannad varje gång man ser MotoGP och bilen med doktorerna syns längst fram och sedan längst bak på gridden...

Jag vet inte, jag tycker bara att de gör genuint fula hojar såväl som bilar. Hojarna är ju inte ens på samma spelplan som vare sig italienare eller japaner. Och kolla designen på deras bilar jämfört med t.ex. Audi, Mercedes och Porsche. Skulle jag vara på jakt efter en stor düsk landsvägskryssare så skulle jag överhuvudtaget inte överväga en modern BMW. Den går fetbort. Man blir ju förbannad varje gång man ser MotoGP och bilen med doktorerna syns längst fram och sedan längst bak på gridden...
Överväger inte något europeiskt. Kalla det ”vis av skador.” 1 räckte visst inte.

Man köper väl inte någon produkt överhuvudtaget från BMW på grund av designen…???

Även om deras hojar är direkt motbjudande så är de ju ingenting jämfört med deras nutida bilar…BMW’s bilar har ju en historia av snygga och karakteristiska designer genom hela modellprogrammet, alltid centrerade kring två diskreta små njurar i bilens front. Fram till mitten tvåtusental, ungefär. Sedan hände något…typ en kollektiv hjärnblödning på hela designkontoret…och det som nu erbjuds kan ju bara beskrivas som en ren parodi på sin egen historia och de två njurarna…

View attachment 516298
View attachment 516299

Min egen far var under lång tid BMW-fantast med flera snygga 3- och 5-serie. Mitten tvåtusental fick han nog. Nuförtiden skakar han bara på huvudet när en av deras smaklösa elbilar glider förbi…
Samma designer?

1749727787190.png

Och jag erkänner, jag köpte inte min motorcykel för att den är snygg, särskilt inte fronten. Men det är en prisvärd hoj i övrigt.

1749727868229.png

Back