2020 Honda Fireblade

Det viktigaste tycker jag är att den förhoppningsvis fått en ny växellåda som fungerar.

För det var ju den gamla växellådan som inte växlade ner och så blippade elektroniken med den högre växeln fortfarande i och John McGuinness kraschade 2017 på Nord Irland.
När sedan Guy Martin fick en falsk nolla på Isle of Man, ja då hade Guy också hade fått nog och bröt.

Eller är det här redan åtgärdat
genom en recall där "2017" modellen fått växellådorna utbytta ?
eller har Honda valt den enkla lösning för recall av "2017"?
Av säkerhetskäl tas kopplingsfri nedväxling bort och mjukvaran "uppgraderas" till "ingen autoblip" ?
 
Last edited:
Jag är inte så bra på att läsa. Tydligen.
http://www.hondamc.se/products/supersport/cbr1000rr-r-fireblade/
För jag kunde inte hitta ett ord om hojen har någon växellåda ?
Hondas svar på vad som hände John McGuinness och Guy Martin 2017 ?
Saknar den nya hojen växellåda ? Av säkerhetsskäl ?
Eller är det bara jag som läser dåligt ?

Vad står det om växellådan ?
 
Last edited:
Jag är inte så bra på att läsa. Tydligen.
http://www.hondamc.se/products/supersport/cbr1000rr-r-fireblade/
För jag kunde inte hitta ett ord om hojen har någon växellåda ?
Hondas svar på vad som hände John McGuinness och Guy Martin 2017 ?
Saknar den nya hojen växellåda ? Av säkerhetsskäl ?
Eller är det bara jag som läser dåligt ?

Vad står det om växellådan ?
KopplingstypVåt flerskivig hydraulisk koppling med assisterande slirfunktion.
Växellådstyp6-växlad
SekundärdrivningKedja

Står det

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
KopplingstypVåt flerskivig hydraulisk koppling med assisterande slirfunktion.
Växellådstyp6-växlad
SekundärdrivningKedja


Står det

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Mycket möjligt. Men i den här länken står det inte.
https://www.hondamc.se/products/supersport/cbr1000rr-r-fireblade/

Vare sig
Koppling
Växel
eller
Sekundär
finns när jag söker med webbläsarens sökfunktion.

i den här
https://www.hondamc.se/products/supersport/cbr1000rr-r-fireblade-sp/
så står det att det finns quickshifter Citat:
Maskinen har förbättrad antispinn och förutom ställbara nivåer för effekt, motorbroms och framhjulslyft finns ett nytt justerbart startläge. Quickshifter är standardutrustning. Ramen är en diamantformad aluminiumkonstruktion och den långa svingarmen är hämtad från RC213V-S.
slut citat
inte heller här kan sökfunktionen hitta
växel
eller
sekundär

så allt det typ
KopplingstypVåt flerskivig hydraulisk koppling med assisterande slirfunktion.
Växellådstyp6-växlad
SekundärdrivningKedja
måste bara i någon annan länk / på någon annan sida
Eller ???
 
Last edited:
Från första länken har jag kopierat

KRAFTÖVERFÖRINGKopplingstypVåt flerskivig hydraulisk koppling med assisterande slirfunktion.Växellådstyp6-växladSekundärdrivningKedja

Står under specifikationer nedanför bilderna

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Från första länken har jag kopierat

KRAFTÖVERFÖRINGKopplingstypVåt flerskivig hydraulisk koppling med assisterande slirfunktion.Växellådstyp6-växladSekundärdrivningKedja

Står under specifikationer nedanför bilderna

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Tack, :Bugar missade öppna :rodnar
Specifikationer....
 
Hehe, inte så mycket att läsa in den bara, varsågod

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Haha vilken floskel!
 
Det lär väl inte bli många, om någon, i Sverige som väljer att betala 50.000 kr för Brembo-ok och Öhlins-gaffel?

https://www.hondamc.se/products/supersport/cbr1000rr-r-fireblade/
:va Vad kostar de delarna idag? Låter som att det är en bättre affär att köpa basversionen och sedan de där prylarna separat?

OEM-fjädringen går bara att köpa med hojen eller som reservdel från Honda. Inte som eftermarknads tillbehör. Visst finns eftermarknadsprylar, men de är inte samma som de elektroniskt kontrollerade "Smart EC" prylarna som sitter OEM.
 
Har CBR 1000 RR 2008–2019 oftare växellådsproblem än andra motorcyklar som används för racing?

Det har under perioden 2008-2019 gjorts en del förändringar i CBR 1000 RR
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR1000RR
Intressant är tycker jag att 2017 infördes Throttel By Wire eller ETC = Electronic Throttel Control dvs ingen direkt koppling mellan gashandtaget och gasspjällen utan gasspjällen styrs av elmotor i ett system där gaspjällen regleras in med hjälp av ett styrsystem som känner gashandtagets position och försöker ställa gasspjällen i lämpligt läge efter gashandtagets position.
https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle-by-wire
Ironiskt att ETC på Toyota bilar haft den effekten att ibland har bilen accelererat oväntat pga brister i reglersystemet. Vilket lett till olyckor.
Citat från https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle-by-wire
Software or electronic failures within the ETC have been suspected by some to be responsible for alleged incidents of unintended acceleration
Slut citat
Vilket var vad som drabbade John McGuinness på NordIrland 2017. Unintended acceleration
eller på vanlig svenska Oväntad acceleration.
Vill du veta Guy Martins syn på saken så står lite här. Guy var ju i samma team som John 2017.
https://www.newsletter.co.uk/sport/...r-island-comeback-with-honda-racing-1-8004588
Efter NW200 och John MacGuinness crash så byttes Hondas ETC styrsystem av gasspjällen / insprutning o.s.v. ut till ett Motec ETC system.
Men när Guy inte fick i en växel på CBR1000RR under Superbike TT, (vilket är den 1a tävlingen varje år på Isle of man) så beslöt Guy att inte köra Honda CBR1000RR mer under TT-veckan.
Antagligen kan du hitta mer i hans bok
https://www.bookdepository.com/We-N...545454?ref=grid-view&qid=1576410059976&sr=1-3
som kom ut 2018, dvs efter 2017 säsongen.
 
Last edited:
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR1000RR
Intressant är tycker jag att 2017 infördes Throttel By Wire eller ETC = Electronic Throttel Control dvs ingen direkt koppling mellan gashandtaget och gasspjällen utan gasspjällen styrs av elmotor i ett system där gaspjällen regleras in med hjälp av ett styrsystem som känner gashandtagets position och försöker ställa gasspjällen i lämpligt läge efter gashandtagets position.
https://en.wikipedia.org/wiki/Throttle-by-wire
Ironiskt att ETC på Toyota bilar haft den effekten att ibland har bilen accelererat oväntat pga brister i reglersystemet. Vilket lett till olyckor.
Vad har detta med frågeställningen att göra? Och vem är i behov av förklaringar från wikipedia om en teknisk omständighet som är standard även på 125:or?

:va
 
Ja de har flyttat infästningen framåt och uppåt på samma sätt, men svingen i sig är ju ungefär så olika som det går att göra.

Det är kanske marknadsavdelningens målsättning som hamnade i "broschyrerna" men så fanns det ju också ett kostnadstak för projektet "CBR1000RR" och då blev det att göra besparingar ?
Men vad vet jag ?

Jag har som jag tidigare skrivit reagerat mot att inget sägs om växellådan. För det var ju problem med växellådan som gjorde att CBR1000RR -17 blev "känd".

Det är två saker till jag sett. Quickshifter hittar jag bara i SP modellen. Samt
Citat: Däckdimensionen bak är 200/55-ZR17 (tidigare 190/50-ZR17), för att chassigeometrin ska ändras så lite som möjligt när man byter från gatdäck till bandäck. slut citat.

Att chassigeometrin ändras om man byter däckdimension är ju helt klart. Men det gör den ju när man gör andra anpassningar också, justerar gaffelrören upp/ner i styrkronan tex.
Min misstanke är att bytet av bakdäck beror på något annat, Att CBR1000RR-R inte har adaptiv TC, dvs TC kontrollen anpassar sig inte efter vilka däckdimensioner som är monterade (kom väl på RSV4 2014) utan Honda CBR1000RR-R 2020 har fast inprogrammerade däckdimensioner.
Ingen AI här.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top