2020 Honda Fireblade

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Tycker det känns grymt spännande att det verkar säkert att Honda visar en helt ny Fireblade i höst. Helt omöjligt att det blir en V4?

Den japanska tidningen Young Machine publicerade de här bilderna förra året som jämför den nuvarande modellen med en datorgenererad.

Bautista har tydligen avtalat med Honda att köra för dem i 2020 års WSBK-mästerskap och sa i somras:

“Honda has the goal of racing in Superbikes as Ducati has: proposing a super-powerful bike to try to fight for the world championship,”

“They are talking to me and they are explaining their project to me. I didn't think Honda wanted to take the [WSBK] project so seriously.

“They are coming back in a big way, after not having won anything for years.”

Tycker det är svårt att säga vad som skulle överraska eller imponera med en helt ny Fireblade, förutom V4-motor.

:va
 

Bifogat

  • 2020-Honda-CBR1000RR-Young-Machine-02.jpg
    2020-Honda-CBR1000RR-Young-Machine-02.jpg
    187.7 KB · Visningar: 354
  • 004????.jpg
    004????.jpg
    159.9 KB · Visningar: 475
  • 003????-1.jpg
    003????-1.jpg
    57.1 KB · Visningar: 433
  • 002????-1.jpg
    002????-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 398
Av Honda i år inlämnade patenthandlingar. Jätteavancerade backspeglar...?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-06 kl. 22.30.42.png
    Skärmavbild 2019-09-06 kl. 22.30.42.png
    216.2 KB · Visningar: 237
ja hoppas dom spänner bågen stenhårt och gör något utan för ramarna typ ovalkolvs v4 eller en v5 med ordentligt med effekt :)
 
Det känns smått otroligt att de skulle ta fram en ny redan. Nuvarande har väl bara funnits i tre år?

I och för sig så har Honda tänkt väldigt märkligt tidigare då den jättesnygga Fireblade 2004-2007 var kortvarig, medans den svinfula(och med sämre kvalitet) efterföljaren fanns 2008-2015.

Men för att vara lite seriös, har den nuvarande uppvisat några brister som Honda kan tänkas vilja lösa med en helt ny modell?
Och vad skulle den egentliga vinsten vara med en V4?
 
Det känns smått otroligt att de skulle ta fram en ny redan. Nuvarande har väl bara funnits i tre år?

I och för sig så har Honda tänkt väldigt märkligt tidigare då den jättesnygga Fireblade 2004-2007 var kortvarig, medans den svinfula(och med sämre kvalitet) efterföljaren fanns 2008-2015.

Men för att vara lite seriös, har den nuvarande uppvisat några brister som Honda kan tänkas vilja lösa med en helt ny modell?
Och vad skulle den egentliga vinsten vara med en V4?

Kan det vara så att Honda inte klarar Euro 5 med gamla motorn?

Jag undrar över singelsvingen, det är väl mer snyggt än bra sett ur ett åkafortperspektiv? Eller har jag missat något?
 
Det känns smått otroligt att de skulle ta fram en ny redan. Nuvarande har väl bara funnits i tre år?
Alla som skriver professionellt om motorcyklar är överens om att Honda har väntat väldigt länge med en ny Fireblade, som i allt väsentligt är 2008 års modell med uppdateringar.

Men för att vara lite seriös, har den nuvarande uppvisat några brister som Honda kan tänkas vilja lösa med en helt ny modell?
Honda har bara vunnit WSBK med modeller som byggdes för racing: RC45 och RC51 (se bilderna som visar hur sådana motorer är märkta). Fireblade är inte en sådan motorcykel.

Och vad skulle den egentliga vinsten vara med en V4?
De miljarder som Honda gör av med på att förfina sin V4 i MotoGP skulle (till slut) vara väl investerade pengar ifall man sålde V4-hojar till allmänheten.

Men framför allt vittnar det helt nya fabriksteamet om att Honda har något nytt och stort på gång. 2019 är första säsongen på 17 år (!) som Honda har ett fabriksteam i WSBK. Att man har två förare som är 35 och 33 år och vars främsta meriter är mästare i brittiska mästerskapet vittnar om att 2019 är ett förberedande år inför den verkliga starten 2020.

Till 2020 har man nu rekryterat den bästa (?) föraren i WSBK och snart får vi veta vem hans teamkompis blir. Jag gissar på Zarco eller en annan MotoGP-förare som har presterat riktigt bra resultat i MotoGP men som har planat ut eller på något vis har det motigt. Som Crutchlow och Lorenzo. Eller någon av de mest lovande i Moto2.

Edit: den sista bilden från WSBK-sajten och som visar poäng per tillverkare är också en fingervisning om ifall Honda tänker fortsätta med sitt nya fabriksteam med samma hoj med ett par uppgraderingar 2020 eller med en helt ny.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-07 kl. 21.56.47.png
    Skärmavbild 2019-09-07 kl. 21.56.47.png
    861.5 KB · Visningar: 71
  • Skärmavbild 2019-09-07 kl. 21.58.02.png
    Skärmavbild 2019-09-07 kl. 21.58.02.png
    84.8 KB · Visningar: 2,345
  • Skärmavbild 2019-09-07 kl. 22.08.00.png
    Skärmavbild 2019-09-07 kl. 22.08.00.png
    25.1 KB · Visningar: 69
Last edited:
James Toseland (nr 52) körde en Honda Fireblade åt Ten Kate stallet 2007 och tog hem bucklan med 2 poängs marginal till Nori "nitro" Haga (nr 41) på en Yamaha R1.

Efter 2007 så har följande hänt:
Yamaha 1 mästerskap
Ducati 2 mästerskap
Aprilia 3 mästerskap
Kawasaki 5 mästerskap (snart 6)
 
Last edited:
På Suzuka häromdagen! Jämför den maskerade Hondan med den befintliga omaskerade. Syns att det är en annan ram etc. Och man ser den ”flexibla” aerodynamiken som finns på patent-handlingar tidigare i tråden.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-10-25 kl. 22.57.00.png
    Skärmavbild 2019-10-25 kl. 22.57.00.png
    1.2 MB · Visningar: 217
På Suzuka häromdagen! Jämför den maskerade Hondan med den befintliga omaskerade. Syns att det är en annan ram etc. Och man ser den ”flexibla” aerodynamiken som finns på patent-handlingar tidigare i tråden.

Vettetusan, tycker det ser väldigt mycket ut som en likadan, eller åtminstone mycket snarlik ram.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top